رمان ایرانی
  • گفت‌وگو با سعید تشکری

    گفت‌وگو با سعید تشکری

    هرایی عنوان جدیدترین رمان سعید تشکری، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس خراسانی، است. نویسنده در این رمان، که دومین اثر او در فضای رویدادهای معاصر و به‌دور از تاریخ است، داستانی را در حاشیه‌ی ارادت به خواهر امام رضا (ع) نوشته که می‌توان از آن به منزله‌ی یک داستان بلند تراژیک یاد کرد. به مناسبت انتشار این رمان با وی به گفت‌وگو نشستیم:

  • رازهای توفیق رمان بركت

    رازهای توفیق رمان بركت

    سازوکار و پرداخت سرنوشت یونس در برکت چنان است که اسطوره را می‌آفریند و فراتر و جامع‌تر و کلی‌تر از آن است که تخت، یکسویه و شباهت‌ساز، سعی در ارجاع به اسطوره داشته باشد.

  • چند دلیل برای خواندن «کلاه شاپو روی زمین داغ»

    چند دلیل برای خواندن «کلاه شاپو روی زمین داغ»

    «کلاه شاپو روی زمین داغ» عنوان رمانی است از محمدرضا عابدی شاهرودی که در آن نویسنده گریزی زده به جامعه ایران در ۶۰ سال پیش و تلاش دارد تا وضعیت زنان در این جامعه و مشکلات آنها را با روایتی داستانی بیان کند.

  • «آیینه‌ها را باور کن»

    «آیینه‌ها را باور کن»

    ...این چنین بود که کتاب آینه‌ها را باور کن جان گرفت و 24 خاطره را شامل شد که در هر بخش پس از روایت خاطره‌ای از کودکی‌های ریحانه، به بیان این شباهت ‌پرداختم.

  •  گفتگو با نویسنده کتاب «رویای نیمه شب»

    گفتگو با نویسنده کتاب «رویای نیمه شب»

    نام مظفر سالاری پس از پرفروش شدن رمان «رویای نیمه شب» بیش از گذشته بر سر زبان ها افتاد. نویسنده ای که ضمن ملبس بودن بله لباس روحانیت سال هاست که با استفاده از هنر ادبیات و نویسندگی رسالت تبلیغی خود را پی گرفته است. در این گفتگو او از دیدار اخیر با مقام معظم رهبری و همچنین مسائل مختلف حوزه ادبیات می گوید.

  • کافه خیابان گوته

    کافه خیابان گوته

    به آنهایی که این متن را می‌خوانند باید گفت که در خواندن رمان شاه‌آبادی باید «شش دانگ» حواستان جمع اثر باشد و مراقب باشید زیرا ممکن است اگر حواستان پرت شود نخ تسبیح اتفاقات از دستتان خارج شود.

  • یادداشتی بر کتاب لم‌یزرع، نوشته‌ی محمدرضا بایرامی

    یادداشتی بر کتاب لم‌یزرع، نوشته‌ی محمدرضا بایرامی

    لم‌یزرع داستان زمین، بلکه سرزمینی است که در آن جز جنگ و خشونت چیزی نمی‌روید و جز مرگ چیزی درو نمی‌شود و آن‌جا کجاست جز عراق: سرزمینی که از اول خلقت تا امروز شاهد حوادث تلخ و ناگواری بوده است.

  • نگاهی به رمان فرمان یازدهم، نوشته‌ی زهره عارفی

    نگاهی به رمان فرمان یازدهم، نوشته‌ی زهره عارفی

    داستان در حیفا و حوالی آن می‌گذرد، در دل فلسطین اشغالی، چند سالی پس از شکست تاریخی ۱۹۶۸ اعراب از اسرائیل که سرخوردگی و سرشکستگی بزرگی برای اعراب به‌همراه آورد که نتیجه‌اش وادادگی در برابر اسرائیل بود. فرمان یازدهم داستان پیرمرد باستان‌شناسی است که...

  • یادداشتی بر کتاب افعی‌کشی، نوشته‌ی مهدی کُرد فیروزجایی

    یادداشتی بر کتاب افعی‌کشی، نوشته‌ی مهدی کُرد فیروزجایی

    نویسنده با استفاده از تکنیک‌های هنر داستان‌نویسی، فرازهایی از زندگی پرکشمکش فرشید را به‌نمایش می‌گذارد و او را در موقعیت‌های بسیار دشواری قرار می‌دهد تا سیر سقوط انسان‌های بی‌اعتنا به آموزه‌های مذهبی را به‌وضوح نشان دهد.

  • روایت سرگذشت حرم رضوی به قلم سعید تشکری در «غریب قریب»

    روایت سرگذشت حرم رضوی به قلم سعید تشکری در «غریب قریب»

    رمان «غریب قریب» به قلم سعید تشکری بار دیگر از سوی نشر کتابستان معرفت روانه بازار کتاب شد.این کتاب داستان ساخت و بازسازی بارگاه ملوکتی امام رضا(ع) در دوران‌های مختلف تاریخی است.

  • نسلی که دغدغه‌های آنها جدی گرفته نشد

    نسلی که دغدغه‌های آنها جدی گرفته نشد

    در رمان «هیام» خواننده با نوع مواجهه‌ای که در قبال فرزندان شهدا و ایثارگران می‌شود روبرو می‌شود و اینکه دغدغه‌های آنها برای طیف بسیاری از جامعه جدی گرفته نمی‌شود، و شاید بشود گفت مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

  • مصاحبه با بهزاد دانشگر، نویسنده‌ی رمان ادواردو

    مصاحبه با بهزاد دانشگر، نویسنده‌ی رمان ادواردو

    ادواردو که در برخی جشنواره‌ها برگزیده شده یا شایسته‌ی تقدیر در جشنواره‌هایی مثل جشنواره‌ی اسلام و مسیحیت، قلم زرین و دوسالانه‌ی کتاب اصفهان شده است. با بهزاد دانشگر درباره‌ی رمان ادواردو به گفت‌وگو نشستیم.

  • نگاهی به رمان «هرایی»

    نگاهی به رمان «هرایی»

    در هرایی نیز همچون هندوی شیدا و دیگر آثار استاد تشکری، راوی داستان، تک‌تک افراد هستند. از اسرا و مخدوم که شخصیتی پویا در داستان دارد تا نادر که شخصیتی ایستا دارد. در «هرایی» همانند «مفتون و فیروزه» ما باشخصیت‌های مختلفی سروکار داریم. شخصیت‌های اصلی داستان: هانیه، کریم، آمنه، اسرا، یوسف رضا، کرامت، مخدوم و ستاره هستند.

  • نقدی اسطوره‌ای بر رمان برکت

    نقدی اسطوره‌ای بر رمان برکت

    نویسنده‌ی رمان، علاوه بر تطبیق نمادین داستان یونس برکت با داستان اسطوره‌ای صاحب حوت، کار دیگری نیز انجام داده و آن آشنایی‌زدایی یا، به عبارت دیگر، اسطوره‌زدایی از حافظه‌ی جمعی و یا حافظه‌ی تاریخی مردم است.

  • «کودکستان آقا مرسل» داود امیریان منتشر شد

    «کودکستان آقا مرسل» داود امیریان منتشر شد

    در قالب جلد دوم «گردان قاطرچی‌ها» رمان «کودکستان آقا مرسل» اثر داود امیریان از سوی نشر کتابستان معرفت منتشر شد.

  • سرک کشیدن به دربار قاجار با «شب‌های حرم‌خانه»

    سرک کشیدن به دربار قاجار با «شب‌های حرم‌خانه»

    رمان «شب‌های حرم‌خانه» اثر مریم بصیری از سوی نشر اسم منتشر شد.این رمان روایتی از زندگی زنانه است و مرکزیت وقایع در دربار ناصری می‌گذرد. درواقع نویسنده با تکیه و پرداختن به تعزیه‌خوانی زنان که در نوع خود موضوع بسیار جالب توجهی است، توانسته از حالات روحی و ذهنی زنانه تصویرهای خوبی ارائه کند.

  • تجربیات طلبه‌ای که نویسندگی می‌کند/ حضور حداکثری دین در ادبیات

    تجربیات طلبه‌ای که نویسندگی می‌کند/ حضور حداکثری دین در ادبیات

    ابراهیم اکبری دیزگاه می‌گوید ایران و ادبیات آن هنوز نتوانسته به کمک رمان با دنیا حرف بزند و مهمترین دلیل این اتفاق نیز ناتوانی ما در شکل دادن به روایت ایرانی بوده است.

  • ماجراهای یک گردان قاطر به چاپ هفتم رسید

    ماجراهای یک گردان قاطر به چاپ هفتم رسید

    چاپ هفتم رمان «گردان قاطرچی‌ها» اثر داود امیریان از سوی انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد.در این رمان ماجرای چند رزمنده روایت می‌شود که سرپرستی یک گردان قاطر را در دست می‌گیرند تا آذوقه و مهمات مورد نیاز عملیات رزمندگان را از این طریق به بالای کوه منتقل کنند.

  • "مفتون و فیروزه"؛ وقتی که تشکری از رهبر انقلاب می‌گوید

    "مفتون و فیروزه"؛ وقتی که تشکری از رهبر انقلاب می‌گوید

    "مفتون و فیروزه" یکی از کتاب های سعید تشکری است؛ که با روایت داستانی به برهه ای از تاریخ ملت ایران پرداخته است.

  • زنی که نامش به واسطه امام رضا(ع) ماندگار شد

    زنی که نامش به واسطه امام رضا(ع) ماندگار شد

    «بار باران» قصه یک زن است، زنی که از خودش گذشت تا ماندگار شود. زنی که یاد داد می‌توان کاری کرد که جاودانه شد. می‌توان کاری کرد بدون جلب توجه و بر صدر نشست.