تاریخ انتشار خبر: 09 خرداد 1392 - ساعت 00:51:07
آلدوس لئونارد هاکسلی

آلدوس لئونارد هاکسلی

هاکسی در زمینه چگونگي معالجه چشمش می نویسد:" مهم ترین واقعه زندگی من، بی تردید، آغاز ناراحتی چشم و از دست دادن بینایی بود. این واقعه آنچنان مرا در جوانی افسرده و منزوی کرد که زندگی و افکارم را فقط منابع ذهنی و درونی تشکیل می داد. سپس با عزمی راسخ به معالجه پرداختم و با شیوه ای جدید و تلقینات روحی و روانی بینایی ام را باز یافتم.

لئونارد هاکسی یکی از برجسته ترین نویسندگان انگلیسی از خانواده ای اهل علم و ادب بر خاسته است. پدر بزرگش "توماس هاکسی "زیست شناس معروف و برادرش "سر جولین سورل هاکسی "فیلسوف بنام معاصر و مادرش"جولیا آرنولد" دختر برادر "ماتیو آرنولد" است. او به سال 1894 در شهر گودال مینگ واقع در بخش ساری به دنیا آمد . در جوانی به نوعی بیماری چشم مبتلا شد و برای مدتی بینایی اش را از دست داد و بعدها اندک اندک شفا یافت.

 

 

 

 

 

تحصیلاتش را در اتون و آکسفورد آغاز کرد و در 1915 در رشته ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد. در ایام جنگ به کار در ادارات دولتی و سپس به معلمی پرداخت. چند سال بعد، تمام اوقات خود را وقف نوشتن مقالات ادبی و نقد فیلم و تئاتر و موسیقی و کتاب کرد. در 1923 به ایتالیا رفت و هفت سالی در آنجا اقامت گزید و تحت تاثیر دی.اچ. لارنس به نوشتن داستان و مقاله ادامه داد. سپس به فرانسه و هند سفر کرد و عاقبت مسحور جاذبه هالیوود شد و در ظاهر برای معالجه چشم و در اصل به دعوت کمپانی مترو گلدوین مایر به امریکا رفت و به جرگه نویسندگان آن کمپانی پیوست. طی اقامت در امریکا ، به شیوه تازه ای مبتنی بر معالجات روحی و روانی بینایی اش را باز یافت.

 

 

 

 

 

هاکسی در زمینه چگونگي معالجه چشمش می نویسد:" مهم ترین واقعه زندگی من، بی تردید، آغاز ناراحتی چشم و از دست دادن بینایی بود. این واقعه آنچنان مرا در جوانی افسرده و منزوی کرد که زندگی و افکارم را فقط منابع ذهنی و درونی تشکیل می داد. سپس با عزمی راسخ به معالجه پرداختم و با شیوه ای جدید و تلقینات روحی و روانی بینایی ام را باز یافتم و آموختم که آدمی می تواند به جای آنکه برده احوال خود باشد، بر آنها فائق آید و آنها را مغلوب اراده خویش کند. زیرا مشکل آزادی، بیشتر به معنای روانی تا سیاسی کلمه، مشکلی فنی است و می توان با استفاده از فنون معینی بر بسیاری از نارساییهای تن و روان فائق آمد. یکی از این فنون، هنر کسب آزادی از درون ناتواناییهای نفس است، هنری که مکررا توسط عارفان تمامی اعصار و تمامی سرزمینها بروشنی تشریح شده است. من اکنون همه اوقاتم را وقف بررسی این راه کسب آزادی معنوی کرده ام."

 

 

 

 

 

هاکلسی بدین ترتیب، شیفته فلسفه و عرفان شرق و بخصوص عرفان هندی شد و کتاب گرانقدری در این زمینه به نام "فلسفه شرق" نوشت. عقاید و آثارش را   می توان به دو بخش معین قبل و بعد از 1930 تقسیم کرد. در بخش اول، او از لحاظ عقیدتی نماینده بر جسته مکتب شکاکیون است که در واقع پی آمد و زاییده جنگ جهانی اول بود. در این دوره او کتابهای Grom Yellow (1923) و Pointe Counter (1928) را منتشر کرد که در آنها تصویرهای زنده و برجسته ای از جوامع رو به فساد و زوال آن زمان را با استادی ترسیم کرده است. این آثار جملگی دشوار، عینی اند. پس از این دوره، کتاب "دنیای قشنگ نو" (1932) که داستانی اوتوپیایی است انتشار یافت و به دنبال آن کتاب Eyeless in Gaza (1936) که در واقع مکمل کتاب اول او است از چاپ درآمد. داستانهای کوتاه او در کتابهای "مکزیکی کوچولو و داستانهای دیگر" (1924) و  "منتخب داستان و مقاله" (1932) گرد آمده است.

 

 

 

 

 

از آن پس هاکسلی به نویسندگان پیرو فلسفه و عرفان پیوست و به علت این گرایش عقیدتی، سخت مورد حمله منتقدان انگلیسی قرار گرفت. منتقدی در انتقاد از او نوشت: هاکسلی که کار نویسندگی اش را با دیدی رمانتیک به زندگی آغاز کرد، اکنون به طنزی خشک گراییده و با شیوه زندگی هم عصرانش به مخالفت برخاسته است و با در پیش گرفتن عرفان شخصی و دیدی تخیلی که بدور از واقعيات زندگی است می خواهد آرامشی سطحی به دست آورد. آخرین کتاب داستانی او "جزیره" است که در 1962 منتشر شد. هر چند آثار داستانی او از پختگی و قوام کاملی برخوردار است، پاره ای از منتقدین او را بیشتر به عنوان یک محقق و مقاله نویس برجسته معاصر می شناسند.

 

 

هاکسی در 1941 زندگینامه استادانه ای بر اساس زندگی پدر روحانی ژوزف سیاستمدار و عارف فرانسوی قرن هفدهم به رشته تحریر در آورد که نمایانگر تسلط و دانش عمیق او در مسائل عرفانی بود. چند مجموعه شعر و از جمله "چرخ سوزان" (1918) و "جیرجیرک و شعرهای دیگر" (1931) را نیز منتشر کرده است. از جمله آثار غیر داستانی او عبارتند از: "در حاشیه" (1923)، "مطالعات ویژه" (1927)، "بی بند و باری در ادبیات" (1930)، "موسیقی در شب و مقاله های دیگر" (1931)، "درخت زیتون و مقاله های دیگر" (1936) و "درهای ادراک" (1954).

منابع برای مطالعه بيشتر:

  1. پرويز اسدی زاده، اطلاعات عمومي، نشر اشرفي، 1346، ص 271.
  2. غلامرضا طباطبايی مجد، دايره المعارف مصور زرين، تهران: زرين، 1374، ص 193.
  3. هاكسی آلدوس، دنیای شگفت‌انگیز نو، ترجمۀ صباغی و كاویار، كارگاه هنر، 1366.
  4. هاكسی آلدوس، بازدیدی دوباره از دنیای زیبای نو، ترجمۀ ابوالقاسم جزایری، سپهر

    به نقل از بنیاد ادبیات داستانی
نظرات شما
[کد امنیتی جدید]