تاریخ انتشار خبر: 06 مرداد 1392 - ساعت 03:12:58
مجموعه کتابهای قلم رصاص

مجموعه کتابهای قلم رصاص

مجموعه داستان‌های قلم رصاص خواننده ایرانی را به پشت صحنه‌های جنگی می‌برد که تا به امروز بیشتر در قالب گزارش‌هایی آن هم به صورت اجمالی و پراکنده از رسانه‌ها دریافت کرده است.

تجربه اولين برخورد با ادبيات مقاومت لبنان را از دست ندهيد!

 

چشمانتان را ببنديد و تصور كنيد خبري از «دا»، «كوچه نقاش‌ها»، «سلام بر ابراهيم» و «خاك‌هاي نرم كوشك» نباشد؛ حتي بياييد برگرديم به كمي عقب‌تر و روزهايي را تصور كنيم كه «فرمانده من» و كتاب‌هايي از اين دست هم اصلا نوشته نمي‌شدند. اگر اينطور بود الان دانسته‌هاي ما از سنگرهاي دفاع مقدس و رزمندگان درون آنها چقدر بود؟ و مهمتر اينكه اين دانسته‌ها چقدر با واقعيت آن هشت سال همخواني داشت؟

 

تك تك صدها جلد كتابي كه درباره دفاع مقدس نوشته شده‌اند سندهايي هستند كه براي هميشه تاريخ از حقيقت آن روزها دفاع خواهند كرد. و حالا این اتفاق مبارک در لبنان افتاده است و خود رزمندگان لبناني كه از تجربه سال‌ها مقاومت برابر رژيم صهيونيستي بهره‌مندند چند سالي است كه بصورت جدي در وادي ادبيات مقاومت قدم گذاشته‌اند.

 

مجموعه داستان‌های قلم رصاص خواننده ایرانی را به پشت صحنه‌های جنگی می‌برد که تا به امروز بیشتر در قالب گزارش‌هایی آن هم به صورت اجمالی و پراکنده از رسانه‌ها دریافت کرده است. شرح ریز، دقیق و حس‌برانگیز وقایعی که در دل این جنگ‌ها رخ داده‌اند و مخاطب ایرانی تنها از آن یک اسم می‌شناسد و آن «جنگ سی و سه روزه لبنان» است، کمک زیادی به شناساندن فرهنگ مقاومت در میان ایرانیان می‌کند و  اين صداقت كه با شفافيت تصورات نويسنده در‌آميخته است، خواننده را به عبور شوقمندانه از كوچه‌ها و پس‌كوچه‌هاي داستان‌ها فرامي‌خواند تا همراه با قهرمانان قصه‌ها لحظات ترس، تنهايي، درماندگي و دستيابي به حس اقتدار مجدد را تجربه كند و هنگامي كه شجاعان حزب‌الله موفق به شكستن محاصره‌ها مي‌شوند صداي نفس‌هاي خود را به صداي پوتين‌هاي آنان گره بزند.

 

قلم رصاص که براي نخستين بار، ادبيات پايداري لبنان را به خوانندگان فارسي‌زبان معرفي مي‌کند،برگزیده بیست و هشتمین دوره کتاب سال خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که تاثیر به‌سزایی در بیان دلاورمردی‌های صحنه‌های نبرد حق علیه باطل دارد. و از جمله داستان‌های این مجموعه می‌توان به «ریسمانی از جنس دل»، «بود و دیگر هرگز نخواهد بود»، «بازگشت دوباره»، «زمانی برای کوچ به جایگاه سیمرغ»، «شما نمی‌توانید بخواهید»، «و لبخند زد»، «تو سهم منی و سیاه و سپید» اشاره کرد.

 

 فراموش نکنیم که پیوند میان حزب‌الله لبنان و ایران پیوندی ناگسستنی‌ است که تاثیرات آن را در پیروزی انقلاب اسلامی و بیانات امام خمینی(ره) مشاهده کرده ایم با این توصیفات انتشار اين كتاب و در ادامه ساير كتاب‌هاي اين مجموعه مي‌تواند آغازگر تعاملي باشد كه اگر بين نويسندگان ايراني و لبناني برقرار شود، براي هر دو طرف بركت خواهد داشت.

 

حال متنی از کتاب را باهم  مرور می کنیم:

 

"بيست روز از شروع جنگ مي‌گذشت و روستا با حضور جمعي از مردان جنگي نيروي دوباره گرفته بود. آنها از شش بمباران جان سالم به در برده بودند. عماد قدوح در اثر دود بمبها، دچار مسموميت شديدي شده بود و به يك جسد مي‌مانست. فراس هرازگاه به صداي نفس‌هاي عماد برمي‌خاست و سراغش مي‌رفت. موهايش را نوازش مي‌كرد و با تبسمي كه تاثير عجيبي روي عماد مي‌گذاشت از او مي‌خواست كه مقاومت كند. نگاهش مثل عقابي بود كه به دنبال شكار مي‌گردد. عقابي كه جنگ را آزموده بود و جنگ او را. حوادث قبل و بعد از بمباران را مرور مي‌كرد و خوب مي‌دانست كه دشمن به دنبال دسترسي به غندوريه است تا آن را پايگاه خود كند با بي‌سيم خبر داده شد كه گروهي از روستاي مجاور در حال پيوستن به آنها هستند. ابوراغب و فراس به طرف كمينگاه جديد مي‌رفتند كه بمبي از يك هواپيماي شناسايي ميان ‌آن دو فرود آمد و هر يك را به سمتي پرت كرد... فراس دقايقي بعد در حالي كه نمي‌دانست چه مدت بيهوش بوده برخاست و ابوراغب را كه سرش را زخمي دردناك شكافته بود به هوش آورد. افراد گروهي كه از روستاي مجاور آمده بودند، موضع گرفتند تا اين حماسه كامل شود."  

 

 (یادداشت از سالار شفق)

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

 

در حال حاضر حزب الله لبنان و نیروهای طرفدار آنها به این نتیجه رسیده‌اند که مبارزه در فاز نظامی از جمله دفاع و مقاومت در موقع خودش هر چند لازم هست، ولی کافی نیست. بلکه آنها باید عرصه فرهنگی را هم دریابند. چون جنگ بزرگ دیگری در جریان است که اگر نگوییم بزرگ‌تر از جنگ اول هست، اما به همان اندازه مهم است. و این جنگ در عرصه فرهنگ علیه همه مسلمانان جهان و به طور خاص کشوری مثل ایران یا گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان از طرف آمریکا و دوستانش، صهیونیسم جهانی است. به همین دلیل لازم بود که طرفداران حزب‌الله هم برای بیان مظلومیت خودشان در این مبارزه و هم برای بیان حقانیت دفاعشان و هم انگیزه‌هایشان از این مقاومت و دفاع، در جبهه فرهنگی هم دست به کارهایی بزنند. دکتر شریعتی جمله مشهوری با این مضمون دارد که می گوید: «هر قیامی دو جنبه دارد؛ خون و پیام». و این کتاب در واقع اثری ازآن جنبه دوم قیام حزب الله است.

اما نکته‌ای که در باره این مجموعه کتاب وجود دارد، زبان داستان است. و با توجه به اینکه نویسنده‌های اصلی داستان‌ها عرب‌زبان هستند، زبان داستان، زبان خاصی است. ممکن است کسانی که برای اولین بار وارد نوشتن داستان می‌شوند، خیلی با تفاوت این زبان با زبان نوشتارهای دیگر آشنا نباشند؛ اینکه عرب‌زبان‌ها در مجموع زبان داستانشان با زبان ما متفاوت است. آنها نثرهای ادبی را در داستان‌هایشان به داستان‌هایی با نثر واقع‌گرایانه که در نوشته‌های ما دیده می‌شود ترجیح می‌دهند. در واقع نثرهای داستان‌های واقعیت‌گرایانه ما در ادبیات زبان فارسی به زندگی معمول خیلی نزدیک است .در حالی که در مورد آنها اینطور نیست. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که ما در ایران مترجم عربی داستان، یعنی کسی که هم با زبان داستان آشنا و هم به زبان عربی مسلط باشد کم داریم. یا دست‌کم در این کار خیلی از آنها را نمی‌شناسیم.

 

کسانی که این آثار را ترجمه کرده‌اند اساتید زبان و ادبیات عرب بودند اما به طور خاص زبان داستان را آن‌طور که مورد توقع بود نمی‌شناختند. بنابرین بازبینی ترجمه آثار لازم بود تا اثر در نهایت برای مخاطب خواندنی‌تر و جذاب‌تر باشد؛ طوری که هم به مختصات بومی ما در زبان داستان نزدیک شود و هم اصالت کار حفظ شود. و حفظ این دو با هم کار ظریفی است که به یاری خدا به خوبی در حال انجام است.
مجموعه داستان‌های قلم رصاص خواننده ایرانی را به پشت صحنه‌های جنگی می‌برد که تا به امروز بیشتر در قالب گزارش‌هایی آن هم به صورت اجمالی و پراکنده از رسانه‌ها دریافت کرده است. شرح ریز، دقیق و حس‌برانگیز وقایعی که در دل این جنگ‌ها رخ داده‌اند و مخاطب ایرانی تنها از آن یک اسم می‌شناسد و آن «جنگ سی و سه روزه لبنان» است، کمک زیادی به شناساندن فرهنگ مقاومت در میان ایرانیان می‌کند.

 

(جملات محمدرضا سرشار درباره کتابها)

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]