تاریخ انتشار خبر: 16 مرداد 1392 - ساعت 00:23:01
حمیدرضا شاه آبادی

حمیدرضا شاه آبادی

شاه آبادی، در خصوص نحوه پرداختن به موضوع جنگ و دفاع مقدس درادبیات کودک و نوجوان معتقد است: "جنگ بخشی از واقعیت های زندگی است که باید به کودکان شناسانده شود اما این شناساندن نباید به گونه ای باشد که در کودک و نوجوان ایجاد اضطراب و نگرانی کند.

شاه آبادی نويسنده و پژوهشگر تاريخ متولد 1346 تهران است. اين معلم سابق آموزش و پرورش در سال 1367 تحصيل در رشته‌ي تاريخ دانشگاه تبريز را شروع كرد. وی مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بوده است. تحصيلات و علاقه او به تاريخ داستانهای شاه آبادی را به داستانهای تاريخي تبديل كرده است. برخی ديگر از داستانهای او به ادبيات جنگ مي پردازند و در تعدادی از آنها مخاطب كودكان و نوجوانان هستند. نمونه آثارش در دو حوزه‌ پژوهش تاريخي و ادبيات داستانی عبارتند از: "تاريخ آغاز فراماسونري در ايران"، "حكايت مرد تنها" (زندگي نامه داستانی شهيد آيت اله مدرس)، "چشم‌های روشن" (برگزيده كتاب سال شهيد غنی پور)، "افسانه تير انداز جوان" (برگزيده كتاب خانه بين المللی مونيخ در سال 2001)، "رمان ديلماج" (برگزيده كتاب سال جشنواره شهيد غنی پور و لوح تقدير رمان متفاوت)، "لالايي براي دختر مرده" (برگزيده كتاب سال جشنواره غنی پور ، جايزه اول كتاب كودك و نوجوان 1387، كتاب برگزيده جشنواره برتر 1388 و لوح تقدير شورای كتاب كودك 1387) و كتاب "اعترافات غلامان" (جايزه اول جشنواره سلام بچه ها – بخش ادبيات آيينی).

شاه آبادی، در خصوص نحوه پرداختن به موضوع جنگ و دفاع مقدس درادبیات کودک و نوجوان معتقد است: "جنگ بخشی از واقعیت های زندگی است که باید به کودکان شناسانده شود اما این شناساندن نباید به گونه ای باشد که در کودک و نوجوان ایجاد اضطراب و نگرانی کند. کودک باید درک کند که درگذشته چه کسانی با تلاش وفداکاری شان از میهن دفاع کردند وآن را حفظ کردند و این بیان با شیوه ای هنرمندانه باید توسط افرادی صورت گیرد که علاوه بر آشنایی با تاریخ جنگ با زبان کودکان نیز آشنا باشند. متاسفانه آثاری با چنین وی‍ژگی درحوزه ادبیات کودک ونوجوان بسیار اندک است و این ضعف در حوزه ادبیات بزرگسال هم دیده می شود. نباید بارخشونت زای جنگ را به کودک منتقل کرد. زبانی که درادبیات کودک استفاده می شود باید کاملا متفاوت باشد و از قالب های داستانی که علی الظاهر به جنگ ربطی ندارد برای بیان این موضوعات استفاده شود. کامپیوتر و کتاب دو مقوله مجزا هستند، در بازی های کامپیوتری بیشتر حس هیجان مورد استقبال کودک قرار می گیرد اما در کتاب وجه بازی وجود ندارد و کودک به تفکر واداشته می شود و این مشکل نیز از آنجا ناشی می‌شود که نویسندگان ما نتوانسته اند در این حوزه هنرمندانه دست به قلم ببرند."

داستان "لالايي برای دختر مرده" در دو بخش، ماجراي مردم يكي از روستا‌هاي شهرستان قوچان در سال 1325 و دوره مشروطيت را روايت مي‌كند كه به خاطر وضعيت بد معيشتی، دختران خود را به سواراند تركمن مي‌فروختند. در بخش دوم و زمان كنوني، به يادداشت‌هايی كه از آن دوران باقي مانده و شخصيت‌هاي اصلي داستان آن‌ها را دنبال می‌كنند، پرداخته می‌شود. رمان "لالایی برای دختر مرده" به ‌زودی در انگلیس به چاپ می‌رسد. اين رمان درون ‌مايه‌ای اجتماعی دارد و به ماجرای فروش دختران قوچاني در دوران مشروطه ايران می‌پردازد. کتابخانه بین‌المللی کودکان مونیخ كه بزرگ‌ترین کتاب‌خانه جهان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است این رمان نوجوان را در فهرست معرفی كتاب‌های برگزيده خود در سال ۲۰۰۸ میلادی قرار داد. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل اصلی نشر این کتاب در انگستان باشد.

كتاب "اعترافات غلامان (داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع)" روايتی تاريخی و غير مشهور است كه به واقعه‌ای می‌پردازد كه در آن مامون سی‌تن از غلامان خويش را مأمور به شهادت امام رضا(ع) می‌كند و اين افراد با وجود تلاششان در اين راه ناموفق می‌مانند. مولف در اين داستان بلند، سعی كرده است با بخشيدن فضايی داستانی به اين واقعه آن را به شكلی از زبان خود غلامان به شكلی صحيح روايت كند. رمان "جيغ" روایتی تاربخی از شکل گیری روشنفکران چپ گرای ایران است که از دوره قاجار شروع شده و تا دهه ۱۳۵۰ ادامه می‌یابد. "جیغ" را می‌توان به نوعی ادامه رمان "دیلماج" دانست و ارتباط محتوایی خاصی میان این دو برقرار کرد. اين رمان به چاپ چهارم رسيده است.

"نماز سبز- از مجموعه روزهای خدا "بسیاری از تظاهرات های مردم در رمضان ١٣٥٧ بعد از برگزاری نماز جماعت توسط مردم و غالباً به امامت حجت الاسلام دکتر مفتح، استاد دانشگاه تهران، امام جماعت مسجد قبا و عضو شورای انقلاب، صورت می گرفت. یکی از مهمترین این نمازها، نماز عید فطر همان رمضان است که به امامت آن شهید در قیطریه برگزار شد. کتاب، ذکر مشروح برگزاری آن مراسم از بامداد تا پایان تظاهرات مردم در بعد از ظهر همان روز است. در كتاب "آن جمعه - از مجموعه روزهای خدا" می‌خوانيم علی رغم وعده های جعفر شریف امامی، نخست وزیر دولت آشتی ملی، شبانگاه جمعه ١٠ شهریور ١٣٥٧ ، مردم پس از خروج از مسجد فاطمیه به رگبار بسته می شوند. کتاب، روزشمار حوادث و تظاهرات پس از آن است، به همراه عکسهای مستند و گویا، که به کشتار وحشیانه رژیم در ١٧ شهریور (جمعه سیاه) ١٣٥٧ و متعاقب آن، پیام امام خمینی (ره) به ملت شریف ایران می انجامد.

کتاب "بیزبو شاهی استمیروخ (ما این شاه را نمی خواهیم)" گزارشی است از واقعه ٢٩ بهمن ١٣٥٦ درتبریز و حرکت شجاعانه مردم آن، که حکومت پهلوی را در بهت و حیرت فرو برد و شعله های انقلاب را فروزانتر کرد. کتاب "و حرکت آغاز می شود… " روز شمار حرکتی است که در سال ١٣٥٦ شروع می شود و سرانجام به انقلاب اسلامی در٢٢ بهمن سال ١٣٥٧ منجر می گردد. در روز یکشنبه اول آبان ١٣٥٦، آقا مصطفی خمینی در نجف مسموم می شود. در روز دوشنبه دوم آبان جنازه او را پس از مرگی مشکوک و ناگهانی به خاک می سپارند. در روز سه شنبه سوم آبان مراسم ختم او در مسجد اعظم قم برگزار می شود. كتاب "در طلوع آزادی" نيز گزارشی از دو روز سرنوشت ساز درتاریخ انقلاب اسلامی ایران دربهمن ١٣٥٧. دراین گزارش، شرح حرکتها واقدامات مختلف مردم و نیروهای متقابل حکومتی درتهران همراه با تصاویری از آن دو روز آمده است.

منابع برای مطالعه بيشتر

 

  1. حمید رضا شاه آبادی در گفتگو با حیات: دفاع از میهن در دنیا جز آموزش های اولیه به کودکان است، حيات (4/05/1387).

  2.  
  1. حميدرضا شاه‌آبادی، برگزيده جايزه ادبی شهيد حبيب غنی‌پور: جشنواره‌ها باعث رواج كتاب‌خوانی می‌شوند، خبرگزاري فارس (14 اسفند 1387).

  2. شاه‌آبادی، جیغ را رمان می‌کند، خبرگزاري كتاب ايران (3  آذر 1388).

  3. حميدرضا شاه‌آبادي، نماز سبز، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ۱۳۷۸.

  4. حميدرضا شاه‌آبادي، آن جمعه، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ۱۳۷۸.

  5. حميدرضا شاه‌آبادي، افسانه تیرانداز جوان، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ۱۳۷۹.

  6. حميدرضا شاه‌آبادي، زیر بار ستم نمی کنیم زندگی، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ۱۳۷۹.
نظرات شما
[کد امنیتی جدید]