تاریخ انتشار خبر: 16 مرداد 1392 - ساعت 03:24:14
بوی شکلات در کتابفروشی‌ها، فروش کتاب‌ را تا 6 برابر بیشتر می‌کند

بوی شکلات در کتابفروشی‌ها، فروش کتاب‌ را تا 6 برابر بیشتر می‌کند

بوی شکلات در فروشگاه کتاب مردم را ترغیب به خرید رمان‌های رمانتیک می‌کند. به نظر می‌رسد این بو تاثیر کمتری در خرید کتاب‌هایی با موضوع جنایی یا عناوین تجاری داشته باشد.مشتریانی که وارد چنین مغازه‌هایی شده بودند بیش از سه برابر بیشتر به بررسی کتاب‌های رمانتیک و نیز کتاب‌های آشپزی تمایل نشان داده‌اند.

 بوی شکلات در فروشگاه کتاب مردم را ترغیب به خرید رمان‌های رمانتیک می‌کند. به نظر می‌رسد این بو تاثیر کمتری در خرید کتاب‌هایی با موضوع جنایی یا عناوین تجاری داشته باشد.
محققان دانشگاه‌های هسلت و آنتورپ در بلژیک با مشاهده رفتار 201 مشتری در یک فروشگاه زنجیره‌ای کتاب در یک دوره 10 روزه به چنین نتیجه‌ای رسیده اند.  

مشتریانی که وارد چنین مغازه‌هایی شده بودند بیش از سه برابر بیشتر به بررسی  کتاب‌های رمانتیک و نیز کتاب‌های آشپزی تمایل نشان داده‌اند. وجود بوی شکلات در فضای این کتابفروشی‌ها فروش کتاب را نزدیک به 6 برابر بیشتر کرد.

 به گفته لوی دوک محقق این پروژه، وقتی مشتریان بوی شکلات را حس می‌کنند، مفاهیم مرتبط با شکلات مثل آشپزی بیشتر برایشان مطرح می‌شود و همین واکنش آن‌ها را نسبت به این کتاب‌ها در زمانی که چنین بویی استشمام نمی شود، متفاوت می‌کند. برمبنای این تحقیق که با بودجه دولتی انجام شده، غذا و نوشیدنی و نیز کتاب‌های رمانس با عطر شکلات عمیقا متجانس هستند. با این حال در مورد کتاب‌های دیگر مثل کتاب‌های جنایی، رمان‌های گرافیکی، هنر، باغبانی، اقتصاد، مدیریت و حقوق چنین تغییر معناداری مشاهده نمی‌شود. فروش چنین کتاب‌هایی در فضایی با عطر شکلات تنها حدود یک برابر بیشتر می‌شود.  

در تحقیقات دانشگاهی دیگری نیز پیش از این نشان داده شده بود که عطر شکلات تاثیری مثبت بر شیوه‌های کلی رفتاری به جای می‌گذارد و تمایل به خرید را حتی وقتی چنین هدفی در مردم وجود نداشته باشد، افزایش می‌دهد.

 متخصصان بازار خرده فروشی تاکنون به این نتیجه رسیده اند که بوهای خوش می‌توانند بر رفتارهای مشتریان اثر بگذارند و با بالابردن سطح توجه مغز به سطوح مختلف، حافظه و ارزش گذاری بیشتر منجر شوند.  

 تیم آنتورپ در این تحقیق قصد داشتند با انجام تحقیقی در مرحله بالاتر به این درک برسد که چگونه بوهای مختلف می‌توانند بر رفتارهای خرید تاثیر بگذارند و ببینند که آیا اگر کالا بویی همراه داشته باشد، حتی اگر محصولی باشد که به خودی خود بویی نداشته باشد، چه نتیجه‌ای به دست می‌آید.

 به نظر می‌رسد این تحقیق در مورد کالایی چون کتاب که به خودی خود بویی ندارد، با نتایج معناداری روبرو شده است و می‌تواند برای فروشگاه‌های کتاب به عنوان یک راهکار مطرح شود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]