تاریخ انتشار خبر: 11 مهر 1392 - ساعت 00:41:06
پانزده روز تا سلامتی

پانزده روز تا سلامتی

مولف برای معرفی غذاهای سودمند که علاوه بر مبارزه با بیمار‌ها، طول عمر انسان‌ها را افزایش می‌دهند، پیش درآمدهایی را در راستای تبیین ضرورت توجه به این مباحث بیان می‌کند تا مخاطب را بيش از پیش به مطالعه متعهد، هدفدار و اثرگذار هدایت کند.

اغلب کتاب‌های حوزه آشپزی، خانه‌داری یا مهارت‌های عمومی موضوعات مشخص یا محدودی را مدنظر قرار می‌دهند و درباره آن‌ها اطلاعاتی را عنوان می‌کنند. در این عرصه بسیار محدودند آثاری که علاوه بر موضوع اصلی که تمرکز نویسنده است، مسایل جانبی آن را هم مد نظر داشته باشند. به عنوان مثال ما کتاب آشپزی نداریم که مزاج‌ها را معرفی و غذاهای مورد نیاز آن را بازگو کرده باشد. 

جمشید خدادادی، عضو جامعه مخترعین و مبتکرین ایران که بیش از دو دهه از پژوهش‌های او در حوزه تغذیه سالم و طبیعی می‌گذرد، در این کتاب ضمن معرفی رژیم گیاهی، فرآورده‌های گیاهی را که موجب سلامتی بدن و مقابله با بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود با استفاده از طب قدیم و تکیه بر آموزه‌های قرآن کریم بیان كرده است. 

مولف برای معرفی غذاهای سودمند که علاوه بر مبارزه با بیمار‌ها، طول عمر انسان‌ها را افزایش می‌دهند، پیش درآمدهایی را در راستای تبیین ضرورت توجه به این مباحث بیان می‌کند تا مخاطب را بيش از پیش به مطالعه متعهد، هدفدار و اثرگذار هدایت کند، نکته‌ای که در اغلب کتاب‌ها دیده نمی‌شود. 

مولف با طرح این پرسش که «چه رابطه‌ای میان تغذیه و اخلاق وجود دارد؟» کلیدی را در ذهن مخاطب روشن می‌کند، مبنی بر این‌که برای تعالی انسانی باید چه رژیم غذایی در پیش گرفت؟ 

این کتاب ضمن اشاره به متابولیسم بدن و نحوه کسب و ذخیره انرژی غذاها، بیان می‌کند که سوء تغذیه تنها در کمبود مواد لازم نیست، بلکه پرخوری و هرگونه انحراف از تعادل رفتارهای تغذیه‌ای موجب سوء تغذیه می‌شود. مولف مبنای کار خود را اصول تغذیه اسلامی عنوان کرده و از دانش روز غافل نمانده است. بهداشت غذایی، توصیه به کم‌خوری و آداب غذا خوردن از جمله مباحثی‌اند که از نگاه مولف دور نمانده اند.

 

 

این اثر مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آلودگی که انسان با آن مواجه است  آلودگی مواد غذایی معرفی کرده و آن را یکی از آسیب‌های زندگی ماشینی دانسته است. ایستاده غذاخوردن، استفاده مکرر از غذاهای ساندویچی و فست فودی و مواد غذایی که مواد نگهدارنده و افزودنی دارند و غذاهای کنسرو شده همگی عوارض جبران‌ناپذیری نظیر کمبود آهن در پی دارند و ناراحتی‌هایی مانند بی‌اشتهایی، نبود فعالیت کافی مغ و سلول‌ها، سرگیجه و کسالت به وجود می‌آورند. 

معده خانه همه بیماری‌هاست. «پانزده روز تا سلامتی» با مقوله‌ای به نام«خودشناسی و خداشناسی» آغاز می‌شود. در ادامه مخاطبان با مطالبی درباره غذاهای مفید و مضر و انواع مزاج‌ها آدمی آشنا می‌شوند. 

با وجود آن‌که اغلب علاقه‌مندان کتاب تمایل دارند اطلاعات بیشتری درباره انواع طبایع و مزاج‌ها بدانند و بیشتر خود را بشناسند، متاسفانه تنها یک صفحه از این کتاب 467 صفحه‌ای به این موضوع اختصاص یافته در حالی‌که حدود 10 صفحه از کتاب به غذاهای مفید و مضر برای انواع مزاج‌ها می‌پردازد، داده‌های مخاطب محدود است و به درستی در نمی‌یابد در کدام دسته‌بندی قرار میگیرد و باید کدام مطالب را به صورت دقیق مطالعه کند و آموزه‌های کتاب را به کار گیرد. در حقیقت در نمی‌یابد که در دسته‌بندی کدام مزاج قرار می‌گیرد و وظیفه او چیست! 

با وجود آن‌که جمشید خدادادی در مدت کوتاهی به‌واسطه اندیشه‌ها و آثارش که در حوزه سلامتی با تاکید بر مصرف خوراکی‌های سالم و سنتی در شمار چهر‌ه های شناخته شده در آمد، اما اندیشه‌های او به عنوان تفکراتی پیش‌رو در حوزه کتاب‌های آشپزی، تغذیه و سلامتی از تصاویر اندکی برخوردار است، شاید بهتر بود او برای اثربخشی بیشتر یافته‌ها خود در ذهن مخاطب از جاذبه‌های بصری نیز در کتابش استفاده می‌کرد. 

در حالی که این کتاب با انتقاد از سبک زندگی رایج کنونی نظیر استفاده از دستکش در هنگام طبخ غذا، مصرف سالاد بعد از غذا، استفاده از داروها و وجود چند نوع غذا بر سر یک سفره نکات قابل توجهی را عنوان می‌کند و غذاهای گیاهی و سالمی مانند خوراک ارده و خرما، 

 

 

سوء تغذیه تنها در کمبود مواد لازم نیست، بلکه پرخوری و هرگونه انحراف از تعادل رفتارهای تغذیه‌ای موجب سوء تغذیه می‌شود

 

 

طرز تهیه مرباجات خام، حلیم جوانه گندم، سوپ کرفس و جایگزین‌هایی برای سس، رب و شور معرفی می‌کند، تصویری برای ارایه به مخاطبان و آشنایی آن‌ها با سبک زندگی سالم در بر ندارد. این در حالی است که عامه مخاطبان حوزه آشپزی و سبک زندگی در نخستین تورق‌های کتاب و بررسی‌های اولیه برای تهیه آثار در پی تصاويری هستند که در کمترین زمان، اندیشه مولف و رویکردهای کتاب را برای آن‌ها بازگو کند. 

خدادادی با نقد سیر زندگی متعارف کنونی عنوان می‌کند که مزاج آدمی چگونه بر اثر افزایش سن یا مصرف مواد غذایی گوناگون تغییر می‌کند و برای پاک‌سازی بدن از سمومی که طی سال‌ها با سبک زندگی و رفتار تغذیه‌ای نادرست در بدن تجمیع شده‌اند، استفاده از مایعات، مواد غذایی فرآوری نشده، مصرف مغزهایی مانند بادام، فندق، گردو و پسته، پیاده‌روی با پای برهنه، هفته‌ای یک روز روزه گرفتن، استفاده معقول از گیاهان وحشی در طول سال، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، پرهیز از مصرف غذاهای يخ زده، مصرف روزانه دو تا سه قاشق غذاخوری عسل، خوردن میوه همراه با پوست و دانه و پرهیز از مصرف غذاها و خوراکی‌هایی که با یکدیگر ناسازگاری دارند، تاثیر به سزایی دارد. 

با نگاهی کلی به آنچه مولف کتاب توصیه می‌کند، مخاطبان در می‌یابند که روش زندگی سالم تقریبا آن شیوه‌ای است که گذشتگان ما در پیش گرفته بودند، آن‌ها می‌دانستند که پرهیز از تجمل‌گرایی، ساده‌زیستی و همگام بودن با طبیعت، از مهم‌ترین رازهای تندرستی و شادابی است. 

کتاب «پانزده روز تا سلامتی» در 19 فصل با عنوان‌هایی از قبیل خودشناسی و خداشناسی ساختمان بدن، بدن انسان و عناصر اربعه، مزاج‌های گوناگون مواد غذایی، رژیم غذایی برای پاکسازی بدن، انواع مختلف ظروف غذا، بیماری‌ها، تشخیص طبی و علاج آن‌ها، رنگ‌ها و آثار مثبت و منفی آن‌ها، وظایف همسران در برابر یکدیگر و چگونگی آفرینش انسان تالیف شده است. 

شانزدهمین چاپ کتاب «پانزده روز تا سلامتی» را موسسه نشر شهر با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 467 صفحه به بهای 17 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]