تاریخ انتشار خبر: 20 آذر 1392 - ساعت 06:42:29
رابرت لویی استیونسن

رابرت لویی استیونسن

قهرمانان داستانهای استیونسن، اغلب دسته و پنجه نرم کردن با خطرات و ناشناخته ها را به زندگی عادی و روزمره روزگار خود ترجیح می‌دهند.استیونسن که مخالف هرگونه واقع‌گرایی در ادبیات داستانی بود، در دفاع از شیوه کارش می‌نویسد:«میل به کسب تجربه، وسوسه پنهان هر خواننده‌ای است که در چنین داستانهایی بیش از دیگران سیراب نمی‌شود.»

رابرت لوئیس استیونسون در اسکاتلند به دنیا آمد. از کودکی ضعیف و رنجور بود. پس از تحصیلات متوسطه، در سال 1867 برای تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان، وارد دانشگاه ادینبورگ شد اما ابتلایش به بیماری سل او را از ادامه راه پدر باز می‌داشت و به همین دلیل پس از چندی به تحصیل حقوق پرداخت و در سال 1875 به کانون وکلای اسکاتلند خوانده شد. با وجود اینکه هر روز ضعف جسمی بر وی مستولی می‌شد. اما او هیچگاه از نوشتن دست نکشید و با یکی دومجله نیز همکاری می‌کرد تا اینکه با خانم فانی واندر گریفت آزبورن آمریکایی ازدواج کرده و برای سرگرم کردن پسر خوانده‌اش، لوید آزبورن داستان جزیره گنج را نوشت. این رمان ابتدا در مجله یانگ فوکز(Young Folks) چاپ شد و بعد در سال 1883 به صورت کتاب انتشارت یافت. نویسنده که در آن هنگام سی و سه سال داشت بلافاصله به شهرت رسید.

 

 

استیونسن که سخت مبتلا به بیماری سل بود، در سال 1888 رهسپار دریاهای جنوب شد و تا آخر عمر، به همراه خانواده‌اش  در جزیره زیبای ساموآ(Samoa) در اقیانوس آرام زندگی کرد. او در آنجا قوای خویش را به طور موقت بازیافت و در همان‌جا نیز درگذشت. بومیان جزیره او را بسیار گرامی می‌داشتند و بنا به وصیت استیونسن او را در پای کوهی در کنار موجهای اقیانوس آرام دفن نمودند.

 

 

استیونسن هنگامی که آخرین کتابش را دیکته می‌کرد بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

 

 

 

 

ویژگی‌های ادبی

 

 

*از نظر استیونسن، قصه و داستان برای انسان بالغ همانند بازی است برای کودک: در قصه و داستان است که او فضای زندگی خود را عوض می‌کند و به حیات خود معنای دیگری می‌بخشد، و هرگاه حال و هوای اثری با رؤیاها و خیالهای او چنان دمساز باشد که او حاضر باشد در آن باتمام وجودش به اجرای نقشی بپردازد و همچنین، هرگاه آن اثر او را باهر حادثه‌اش شاد و سرخوش بدارد و هرگاه او با جان و دل بخواهد دوباره آن را به یاد آورد و بار دیگر در فضای آن با شور و شعف تمام زندگی کند،در آن صورت او می‌تواند آن قصه را با همه وجود بخواند.

 

 

*مهارت استیونسن، در واقعی جلوه دادن حادثه‌های داستان است. اگر چه قهرمانان داستان کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهند که باورپذیری آن برای خواننده دشوار باشد. استیونسن سعی می‌کند، حادثه‌ها را در چارچوب کامل واقعیت قرار دهد. او به عنوان یک واقعگرا و رآلیست، هرگز نمی‌کوشد تا عکس برگردانی از حادثه، فرا روی ما قرار دهد، بلکه کوشش می‌کند تا چنان چشم‌اندازی از حادثه‌ها در اختیار ما بگذارد که حتی از خود واقعیت حیات هم پربارتر و زنده‌تر و واقعی‌تر جلوه کند.

 

 

*قهرمانان داستانهای استیونسن، اغلب دسته و پنجه نرم کردن با خطرات و ناشناخته ها را به زندگی عادی و روزمره روزگار خود ترجیح می‌دهند.

 

 

*استیونسن که مخالف هرگونه واقع‌گرایی در ادبیات داستانی بود، در دفاع از شیوه کارش می‌نویسد:«میل به کسب تجربه، وسوسه پنهان هر خواننده‌ای است که در چنین داستانهایی بیش از دیگران سیراب نمی‌شود.»

 

 

*استیونسن، ایده داستان دکتر جکیل و آقای هاید(1886) را بر اساس یکی از خوابهای خود به دست آورده بود. دکتر جکیل با اختراع مواد شیمیایی خاصی قادر می‌شود که هر وقت اراده کند با خوردن آن به شکل مرد بسیار زشت و خلافکاری به نام آقای هاید در آید. از آن پس، حوادث وحشتناک زیادی توسط آقای هاید در شب صورت می‌گیرد. دکتر جکیل که روزها زیر بار شکنجه پشیمانی و عذاب وجوان قرار گرفته است، سرانجام خودکشی می‌کند.

 

 

تم شخصیت واقعی رمان دکتر جکیل و آقای هاید، الهام بخش بسیاری از نویسندگان مانند ماری شلی در رمان فرانکشتاین، هانس کریستین آندرسون در جوجه اردک زشت، داستایفسکی در جنایت و مکافات، و فرانسیس کافکا در مسخ شده است.

 

 

*رمان پیکان سیاه (1888)؛ شرح مبارزات شورشیانی از جمله ریچارد شلتون(Richard Shelton) است که بر علیه ظلم و ستمهای بی‌شمار سر دائیل برکلی (Sir Daniel Barkley) می‌جنگند. سر دائیل بر کلی مردی است که بخاطر پول و ثروت تن به هر جنایت و فسادی می‌دهد حتی خیانت به مملکت. الیس داکوورث (Ellis Duckworth) رهبر شورشیان معروف به «گروه پیکان سیاه» است که در جنگل پناه گرفته‌اند و به مبارزات خود تا نابودی سر دائیل بر کلی و افرادش ادامه می‌دهند.

 

 

 

 

 

آثار ادبی

 

 

سفری درون مرزی(1879)، Requiem(1879)، هزار و یک شب جدید / New Arabin nights (1882)، جزیره گنج /Treasure Island(1883)، باغ اشعار یک کودک/ A Child’/garden of versis(1885)، فرزند ربوده شده/Kidnapped(1886)، ماجرای عجیب دکتر جکیل و آقای هاید/ The Strange Case of Doctor Jekyll and Mister Hyde(1886)، پیکان سیاه / کمان سیاه / The Black Arrow(1888)، صندوق عوضی / The Wrong Box(1888)، در دریاهای جنوب / In the South Seas(1890)، سوداگر لاشه کشتی / The Wrecker(1892) [با همکاری ناپسری خود: سیموئل لوید آزبورن ـ Samuel Lloyd Osborne: 1868 – 1947].

 

 

کاتریونا (ادامه ای بر رمان ربوده شده) / Carriona(1893)، سدهار میستون(1894)، فروکشند/ جزر / The Ebb Tide( 1894) [با همکاری ناپسری خود: سیموئل لوید آزبورن(1947 ـ 1868 Samuel Lloyd Osborne:) ]، عمارت کلاه فرهنگی، تفریجات شب در جزیره، هشت سال آشوب در ساموآ، سفرهایی با الاغ در سرونس،پرنس اوتو، فرمانروای بالانترا.

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]