تاریخ انتشار خبر: 03 دي 1392 - ساعت 00:32:33
یادداشتهایی برکتاب خانواده وتربیت مهدوی.به بهانه چاپ هشتم کتاب

یادداشتهایی برکتاب خانواده وتربیت مهدوی.به بهانه چاپ هشتم کتاب

هدف کتاب «خانواده و تربیت مهدوی»، تبیین راهکارهای عملی برای تربیت نسل منتظر و مهدی یاور می باشد. این کتاب، همان طور که از نامش پیداست، رویکردی عملیاتی و کاربردی به این مسئله دارد و در ضمن مباحث کلیدی و معرفتی، پیشنهادات جزئی بسیاری نیز ارائه می کند.

«آخر الزمان شده!» حتماً شما هم اين جمله معروف را خيلي شنيده‌ايد. گوينده اين جمله غالبا افراد پا به سن گذاشته هستند و آنچه آنها را به گفتن آن واداشته ، رفتارهاي جوانان و نوجوانان است. رفتارهايي كه گاهي فقط بخاطر تفاوت داشتن با عرف سالهاي دور مورد نكوهش نسلهاي گذشته قرار مي‌گيرند و البته گاهي نيز با هر متر و معياري كه آنها را مي‌سنجي واقعا به چيزي جز ناهنجاري اخلاقي و اجتماعي نمي‌رسي.

اما به هر حال آنچه كه اهميت دارد اين است كه گويا آخرالزمان مجال بروز رفتارهاي عجيب و غريب است و همه اين رفتارها از بي‌تربيتي سرچشمه مي‌گيرد! تربيت كه به خودي خود كاري سهل و ممتنع است در شرايط محيطي آخرالزمان صعب‌تر جلوه مي‌كند و البته كيست كه نداند خود آن سالخوردگان نكوهش كننده هم معمولا يكي دو تا از اين جوانهاي شوخ و شنگ در خانه دارند و از تربيتشان -آنچنان كه دوست مي‌داشته‌اند- عاجزند!

خلاصه آنكه زندگي سالم در آخرالزمان نيازمند تربيت سالم آخرالزماني است؛ چيزي كه ما بچه شيعه‌ها شايسته‌تر است به آن «تربيت مهدوي» بگوييم. چراكه اگر همه سختي‌هاي و مصيبت‌هاي آخر الزمان از طولاني شدن محروميت ما از ظهور امام زمانمان ناشي مي‌شود، طبيعتاً راه غلبه بر اين سختي‌ها و سربلند بيرون آمدن از اين شرايط هم چيز جز پناه بردن به آن حضرت نيست. اما همين هم كه آماده درك فيوضات آن بزرگوار شويم نيازمند تربيت شدن است؛ «تربيت مهدوي»!

اما تربيت مهدوي در خانه و خانواده‌اي مهدوي امكان پذير است بنابراين براي اينكه ما و فرزندان ما از اين تربيت برخوردار شويم لاجرم بايد محيط خانواده را مهدوي كنيم. كتاب «خانواده و تربيت مهدوي» سرشار از مطالبي است كه به شما انگيزه كافي براي سامان دادن به چنين خانواده‌اي را تزريق مي‌كند و البته راهكارهاي عملي آن را هم آموزش مي‌دهد. اين كتاب نوشته حجج اسلام مرتضي آقاتهراني و محمدباقر حيدري كاشاني است.

اين دو استاد اخلاق و تربيت در فصل اول كتاب كاربردي خويش، به سيماي خانواده پرداخته به مساولي چون سيماي خانواده در نظام هستي و سيماي خانواده در سيره نبوي اشاره كرده اند. سيماي خانواده در آخرالزمان بخش سوم اين فصل است كه خود سه زير مجموعه خواندني دارد: فرزندان خانواده، فرزندخوانده‌هاي رسانه؛ آسيب‌هاي خانوادگي در آخرالزمان؛ و خانواده‌محوري راهكار ايمني از فتنه‌هاي آخرالزمان.

در بخش آسيب‌هاي خانوادگي در آخرالزمان آسيبهايي چون نابساماني خانوادگي، شهوت گرايي و لذت محوري، بي‌غيرتي خانوادگي، زن پرستي، مانع‌تراشي در تربيت ديني فرزندان، آشناگريزي و همسايه آزاري، حرام خوري و آلودگي‌هاي اقتصادي اشاره شده است. ذيل آسيب مانع‌تراشي در تربيت ديني فرزندان اين حديث از پيامبر اعظم نقل شده است:

«واي بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان، نه از پدران مشركشان، بلكه از ژدران مسلمانشان كه چيزي از فرايض ديني را به آنها ياد نمي‌دهند و اگر فرزندانشان نيز از پي فراگيري معارف ديني بروند، منعشان مي‌كنند و تنها از اين خشنودند كه آنها درآمد آساني داشته باشند، هرچند ناچيز باشد. من از اين پدران بيزارم و آنها نيز از من بيزارند.»(مستدرك الوسائل/ جلذ15/ ص 164)

در بخش دوم بنيان‌ها و ويژگي‌هاي دكترين تربيتي مهدويت شرح داده شده است. در بخش سوم عوامل تاثيرگذار در فرايند تربيت مهدوي ذكر مي‌شود تا خانواده‌ها متوجه باشند اگر خواهان فضا سازي مناسب براي اجراي تربيت معذئي در خانه هستند بايد به چه نكاتي توجه كنند. در بخش چهارم بنيانهاي خانوادگي در فرآيند تربيت مهدوي مورد بحث قرار گرفته است. اين بخش شرح مي‌دهد كه چه چيزهايي بايد در خانواده مهدوي اصل باشد. مسائلي چون دعامحوري، حق مداري، اخلاق گرايي، والدين محوري و... در اين فصل ذكر شده است.

اما از بخش پنجم، كتاب بيش از پيش جلوه كاربردي پيدا مي‌كند. اين بخش كه بسترسازي براي تربيت مهدوي نام دارد از دقت در انتخاب همسر شروع ميشود و بعد از پرداختن به شرايط مسلوب انعقاد نطفه، به مراحل بارداري و مراقبت‌هاي ويژه اين دوران ژرداخته و تا نامگذاري فرزند ادامه پيدا مي‌كند.

سه بخش بعدي طبق همان تقسيم بندي معروف سه دوره هفت ساله، مطالب سامان داده شده‌اند. بخش ششم به هفت سال نخست زندگي كودك پرداخته و مهمترين نقش والدين در اين دوره  تربيت كودك «مهدي محب» عنوان مي‌شود. در اين بخش راهكارهايي عملي براي رسيدن به اين مهم ذكر شده و حتي نويسندگان نمونه‌اي از يك لالايي كه در نيل به اين هدف مي‌تواند كمك كند را هم آورده اند تا مشخص شود راهكارهاي كتاب تا چه حد ريز و دقيق است.

فصل هفتم به هفت سال دوم زندگي فرزند اشاره دارد و دوران تربيت نوجوان «مهدي باور» عنوان گرفته است. فصل هشتم هفت سال سوم را بررسي كرده و راهكارهايي براي تربيت جوان «مهدي ياور» ارائه مي‌كند. در همه اين سه فصل انتهايي بخشي با عنوان راهكارهاي عملي وجود دارد كه كتاب را كاربردي كرده است.

چندي پيش موسسه كتابستان پخش تخصصي  و البته ارزان قيمت اين كتاب و ساير كتب حجت الاسلام آقاتهراني را بعهده گرفت كه همين امر دسترسي شما به چاپ هفتم اين كتاب را آسان مي‌كند. شما می‌توانند با شماره 02537839406  تماس بگیرند یا به سایت کتابستان مراجعه کنيد.

-------------------------

در عصری که انسان ها در سرگردانی و تحیّر به سر می برند ارائه الگویی مناسب جهت هدایت و تربیت امری ضروری و لازم است.

کتاب «خانواده و تربیت مهدوی» تالیف مرتضی آقا تهرانی و محمد باقر حیدری کاشانی به معرفی الگویی کامل و کارآمد یعنی امام عصر(عج) به عنوان کامل ترین و تربیت یافته ترین انسان عصر معاصر می پردازد.

هدف کتاب «خانواده و تربیت مهدوی»، تبیین راهکارهای عملی برای تربیت نسل منتظر و مهدی یاور می باشد. این کتاب، همان طور که از نامش پیداست، رویکردی عملیاتی و کاربردی به این مسئله دارد و در ضمن مباحث کلیدی و معرفتی، پیشنهادات جزئی بسیاری نیز ارائه می کند.

نویسندگان کتاب، دوران تربیت فرزند را به چهار بخش تقسیم می کنند و با توجه به ویژگی ها و اقتضائات فرزند در این دوران ها، بر اساس آموزه­های دینی و یافته­های تربیتی، راهکارهای تربیت مهدوی در هر دوره را تشریح می کنند. این دوران های چهارگانه عبارتند از: دوران بسترسازی (پیش از تولد)؛ دوران عشق­آفرینی و تربیت مهدی محب (هفت سال اول)؛ دوران تربیت نوجوان مهدی باور (هفت سال دوم)؛ و دوران تربیت جوان مهدی یاور (هفت سال سوم).

این کتاب از هشت بخش تشکیل شده است. بخش نخست این پژوهش به «سیمای خانواده در آخر الزمان» و به ترسیم جایگاه خانواده در نظام هستی و سیره نبوی پرداخته و جلوه هایی از بنیان متزلزل خانواده ها و قحط غیرت در خانه های آخر الزمانی را ترسیم کرده است.

در بخش دوم، به بررسی نظام تربیتی مهدوی، بنیان ها و مراحل شکل گیری آن، تحت عنوان «دکترین تربیتی مهدویت» پرداخته شده است.

بخش سوم با عنوان «عوامل تأثیرگذار در فرآیند تربیت مهدوی»، بر نقش اراده و اختیار آزاد اعضای خانواده در بهره گیری از فرآیند تربیت مهدوی تأکید ورزیده است.

در بخش چهارم به دوازده اصل بنیادین از «بنیان های خانوادگی در فرآیند تربیت مهدوی» پرداخته شده که پیاده کردن آن در فرآیند خانواده، پایه گذار بنیان هایی قوی برای بنای عظیم تربیت مهدوی خواهد بود.

بخش پنجم به پیش زمینه های لازم برای موفقیت در فرآیند تربیت مهدوی فرزندان، تحت عنوان «دوران بستر سازی برای تربیت مهدوی» اختصاص دارد.

پدید آورندگان در بخش ششم به هفت سال نخست کودکی در فرآیند تربیت مهدوی با عنوان «دوران عشق آفرینی» یا «دوران تربیت کودک مهدی محب» پرداخته و راهکارهای عملی برای «عشق آفرینی در نهاد پاک کودک نسبت به حضرت مهدی (عج)» را فرا روی خانواده های مهدوی گشوده اند.

بخش هفتم را به دوران دوم تربیت مهدوی، یعنی هفت سال دوم یا دوران طلایی نوجوانی، با موضوع «دوران تربیت نوجوان مهدی باور» اختصاص دارد و راهکارهای عملی برای ایجاد باوری عمیق در نهاد پاک نوجوان ارائه شده است.

و سر انجام در بخش هشتم به هفت سال سوم در فرآیند تربیت مهدوی، یعنی به دوران فراطلایی جوانی با رویکرد «تربیت جوان مهدی یاور» پرداخته شده است.

------------------

این کتاب از هشت بخش تشکیل شده است. بخش نخست این پژوهش به «سیمای خانواده در آخر الزمان» پرداخته و جلوه هایی از بنیان متزلزل خانواده ها و قحط غیرت در خانه های آخر الزمانی را ترسیم کرده است.

در بخش دوم، به بررسی نظام تربیتی مهدوی، بنیان ها و مراحل شکل گیری آن، تحت عنوان «دکترین تربیتی مهدویت» پرداخته شده است.

بخش سوم با عنوان «عوامل تأثیرگذار در فرآیند تربیت مهدوی»، بر نقش اراده و اختیار آزاد اعضای خانواده در بهره‌گیری از فرآیند تربیت مهدوی تأکید ورزیده است.

در بخش چهارم به دوازده اصل بنیادین از «بنیان های خانوادگی در فرآیند تربیت مهدوی» پرداخته شده که پیاده کردن آن در فرآیند خانواده، پایه‌گذار بنیان‌هایی قوی برای بنای عظیم تربیت مهدوی خواهد بود.

بخش پنجم به پیش زمینه های لازم برای موفقیت در فرآیند تربیت مهدوی فرزندان، تحت عنوان «دوران بستر سازی برای تربیت مهدوی» اختصاص دارد.

پدید آورندگان در بخش ششم به هفت سال نخست کودکی در فرآیند تربیت مهدوی با عنوان «دوران عشق آفرینی» یا «دوران تربیت کودک مهدی محب» پرداخته و راهکارهای عملی برای «عشق آفرینی در نهاد پاک کودک نسبت به حضرت مهدی (عج)» را فرا روی خانواده های مهدوی گشوده اند.

بخش هفتم را به دوران دوم تربیت مهدوی، یعنی هفت سال دوم یا دوران طلایی نوجوانی، با موضوع «دوران تربیت نوجوان مهدی باور» اختصاص دارد و راهکارهای عملی برای ایجاد باوری عمیق در نهاد پاک نوجوان ارائه شده است.

و سر انجام در بخش هشتم به هفت سال سوم در فرآیند تربیت مهدوی، یعنی به دوران فراطلایی جوانی با رویکرد «تربیت جوان مهدی یاور» پرداخته شده است.

ثمره و محصول این سه دوره تربیتی در فرآیند تربیت مهدوی، تربیت فرزندی مهدی یاور است که در سنین جوانی از ویژگی های بنیادین مهدی یاوران برخوردار و برای هرگونه جان فشانی در رکاب حضرت مهدی(عج) آماده باشد.

در بخشی از این کتاب با موضوع فواید و آثار حلال خوری می خوانید: «تحصیل روزی حلال وحلال خوری، شعار پرهیز کاران، پیشه عاقلان و دانایان، رمز نجات و سعادت خانواده ها و از ویژگی های شیعیان خالص اهل بیت علیهم السلام است.

از این رو دقت کامل و فوق العاده و پرهیز از لقمه حرام و شبهه ناک و تحصیل لقمه صد در صد حلال و طیب و طاهر، حداقل از 40 روز پیش از انعقاد نطفه، از دستورات و مقررات ویژه در فرآیند تربیت مهدوی است؛ چرا که چنین مراقبتی از سوی والدین باعث طهارت و نورانیت صلب پدر و رحم مادر می گردد.

هرکس 40 روز از حلال بخورد، خداوند قلبش را نورانیت می بخشد و چشمه های حکمت را از دلش بر زبانش جاری می سازد.[حدیث از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم؛ سفینة البحار شیخ عباس قمی] و باید بدانیم فرزند صالح مهدوی پیش از هر چیز رهاورد طهارت و نورانیتی است که از اصلاب شامخه به ارحام مطهره منتقل می گردد؛ چنا ن که در زیارت وارث خطاب به امام حسین علیه السلام عرضه می داریم: تو نوری بودی در صلب های شامخ و شریف و رحم های پاک و طاهری که هیچ پلیدی و نجاستی به تو نرسید.»


به نقل از رجانیوز

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]