تاریخ انتشار خبر: 23 فروردين 1393 - ساعت 01:41:23
کتاب تنها بر فراز؛ درسنامه‌پژوهشی مهدویت

کتاب تنها بر فراز؛ درسنامه‌پژوهشی مهدویت

کتاب تنها بر فرازاثری جامع در موضوع مهدویت است که در قالب درسنامه‌پژوهشی در چهارده درس به تفصیل به این موضوع پرداخته و با تکیه بر قرآن، روایات شیعه و سنی مخاطب را با ابعاد مختلف مهدویت آشنا می‌سازد.

دنیای امروز بعد از خسته شدن و شکست تمدن غرب و مدرنیسم به دنبال راهی قابل اطمینان برای نجات است که به جدیت می‌توان گفت گفتمان مهدویت مکتب شیعه کارآمدترین روش‌ها جهت برآوردن نیازهای فطری انسان معاصر است که همگان باید این معارف را فرا بگیرند و در مرحله بعد به دیگران انتقال دهند 

کتاب تنها بر فراز نوشته حجت الاسلام دکتر یحیی صالح‌نیا اثری جامع در موضوع مهدویت است که در قالب درسنامه‌پژوهشی در چهارده درس به تفصیل به این موضوع پرداخته و با تکیه بر قرآن، روایات شیعه و سنی مخاطب را با ابعاد مختلف مهدویت آشنا می‌سازد.

این کتاب که سبک آموزشی دارد در ابتدای درس به صورت بسیار خلاصه و چند جمله‌ای کلیات مبحث را بیان و همچنین نگارنده در پایان هر درس علاوه بر معرفی منابع معتبر تحقیق، سؤالاتی را جهت پژوهش بیشتر خواننده آورده است.

نویسنده در درسنامه‌ی اول با عنوان مبانی اعتقاد به مهدویت به موضوعاتی مانند ضرورت آموزش و پژوهش در حیطه‌ی مباحث مهدویت و ابعاد این بحث پرداخته و در یک جمع‌بندی در پایان می‌نویسد:« هر یک از ابعاد مهدویت در علوم مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. بعد اعتقادی در علم کلام، بعد سیاسی آن در علومی مانند فلسفه سیاست و جامعه شناسی و بعد تارخی آن در مسایل تاریخ اسلام به بحث گذاشته می‌شود.»

وقایع قبل از ولادت، غیبت امام و چرایی آن و نیابت امام در زمان غیبت از مباحث درسنامه‌ی دوم کتاب با عنوان دوران غیبت است و همچنین مخاطب در درسنامه‌ی سوم با عنوان آثار و برکات امام مهدی(عج) با مباحثی مانند آثار تکوینی و تشریعی امام عصر(عج)، 24 نمونه از جلوه‌های محبت و عنایت امام به جامعه انسانی و افراد و اشخاص مختلف آشنا می‌شود.

تعریف انتظار، انتظار صحیح، ویژگی‌ها و آثار و آسیب‌های انتظار، راهبردهای عملی شدن انتظار صحیح، جایگاه و ارزش انتظار و لوازم انتظار از مباحث درسنامه‌ی چهارم و شباهت‌ها و تفاوت‌های سیره مهدوی با سیره‌ی پیامبران و امامان و جزییات سیره مهدوی در باب عبادی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، فردی، خانوادگی، اقتصادی، قضایی و حکومتی از مباحث درسنامه‌ی پنجم است.

در موضوع سیره فردی و خانوادگی می‌خوانیم:« ... به احتمال قریب به یقین او در زمان ظهور خویش ازدواج خواهد کرد و صاحب فرزندانی نیز خواهد شد و اهل و عیالش را در مسجد سهله جای خواهد داد؛ برای ساختن خانه برای خویش خشتی روی خشت نخواهد گذاشت و ثروت‌اندوزی نخواهد کرد. او زندگی ساده، بی آلایش و زاهدانه‌ای پیش خواهد گرفت و در عین این‌که مردم و هر که را بخواهد صاحب رفاه خواهد کرد، زخارف دنیوی را در زندگی خویش راه نخواهد داد.»

نویسنده در درسنامه‌ی ششم با عنوان یاوران مهدوی به موضوع صفات یاران حضرت و شرح وظایف آنان می‌پردازد و یاران امام را به هفت گروه تقسیم می‌کند و وظایف هر یک از گروه‌ را توضیح می‌دهد که شاید این دسته‌بندی برای خیلی از خواننده‌های کتاب تازگی داشته باشد.

یکی از پرسش‌ها مباحث نشانه و علایم ظهور امام زمان(عج) است که در درسنامه‌ی هفتم نویسنده به این موضوع پرداخته و با بیان انواع نشانه‌های ظهور تفاوت علایم با شرایط ظهور را نیز تبیین کرده است.

زمینه‌سازی برای ظهور، راه‌های زمینه‌سازی ظهور و عوامل تعجیل یا تاخیر در ظهور از موضوعات مطرح در درسنامه‌ی هشتم و ضرورت آسیب‌شناسی فرهنگ انتظار، مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگ انتظار و راه‌های مقابله آن، نقش فرقه‌های اغراقی در تخریب فرهنگ مهدوی و غرب و مهدویت از مباحث مطرح درسنامه‌ی نهم است.

نویسنده در این درسنامه‌ی به موضوع بهائیت نیز پرداخته و ابعاد مختلف این جریان را تشریح و از ارتباط این فرقه با انگلیس، آمریکا و غرب پرده برداشته و همچنین انجمن حجتیه را نیز مورد بررسی قرار داده و به آخرالزمان دنیای غرب نیز اشاره داشته است.

توقیعات امام عنوان درسنامه‌ی دهم است که جایگاه توقیعات در هدایت جامعه، مطالب مطرح شده در توقیعات، چگونگی ارسال و خط این توقیعات و رابطه اعجاز با توقیعات مورد بررسی قرار گرفته و در پایان نیز نگارنده چهل مطلب را از سخنان حضرت حجت(عج) گلچین و ذکر کرده است.

مؤلف در درسنامه‌ی یازدهم با عنوان حکومت مهدوی به تفاوت حکومت مهدوی با دیگر حکومت‌ها، عدالت در عصر ظهور، علم در عصر ظهور و هدف نهایی تربیت در عصر ظهور پرداخته که خواننده کتاب پاسخ برخی از سؤالات در ذهن خود را دریافت می‌کند.

نویسنده در درسنامه‌ی دوازدهم به نقش زنان در دوران غیبت و حکومت مهدوی می‌پردازد و برخی از بانوان ویژه  جهان اسلام را معرفی می‌کند و همچنین  در درسنامه‌ی سیزدهم نویسنده به موضوع جنجالی و سؤال برانگیز امکان و عدم امکان تشرف به محضر امام زمان(عج) پرداخته و آسیب‌های دامن زدن به تشرفات را نیز بیان کرده است.

طول عمر امام، مکان و مسکن حضرت، مهدویت و اهل تسنن، بررسی داستان جزیره‌ی خضرا، علم امام به زمان ظهور و بررسی کشتارها در زمان ظهور از مباحث آخرین درسنامه‌ی این کتاب است.

کتاب تنها بر فراز در286 صفحه به همت مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان تهیه و از سوی بقیة العترة به چاپ رسیده است.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

  

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]