معرفی اجمالی برگزیدهای از ادبیات آمریکای لاتین:
ادبیات معاصر آرژانتین
1 ـ هزارتوهای بورخس
بورخس، خورخه لوئیس
احمد میرعلائی
نشر کتاب زمان
تعداد صفحات: 296
چاپ: 1381
شابک : 964638028
توضیحات:
شعر هزارتو جایگاه خاصی در مجموعه ی «هزارتوهای بورخس» دارد چرا که نام اثر به نوعی اشاره به همین شعر دارد . در واقع بورخس ، هزارتو را استعاره ای برای زندگی می داند. استعاره ای با وجه شبه «فراموشی» . همانگونه که لابیرنت از حفره ها و راهروهای مختلف تشکیل می شود و مسیر بازگشت و رهایی از درون دخمه ی لابیرنت دشوار و گاه ناممکن است خروج و رهایی از لابیرنت های ذهن آدمی نیز به طور مشابه سخت و ناممکن می نماید و در این میان فراموشی مانند غولی (مینوتور) در میانه ی هزارتو ایستاده است .شباهت دیگر لابیرنت با ذهن آدمی در جلوه های لحظه به لحظه ی آن است. در هزارتو همواره هراسی از برخورد با موقعیت تازه وجود دارد ورود به هزار تو ورود به دنیای است که هر لحظه امکان اتفاقی تازه در آن می رود. لابینرت همچون ذهن آدمی هر لحظه مکانی تازه از خود را به نمایش می گذارد. راه های تودرتوی لابیرنت زندگی آنقدر یکنواخت و تمام ناشدنی می نماید که حتا زئوس (خدای خدایان در اساطیر یونان) نیز می تواند آدمی را از این دایره های پیچاپیچ برهاند. ...
2 ـ کتابخانه بابل و 23 داستان دیگر
خورخه لوئیس بورخس
کاوه سیدحسینی
انتشارات نیلوفر
تعداد صفحات: 264
چاپ: 1389
شابک: 9644481151
توضیحات:
این کتاب شامل داستانهای کوتاه بورخس است در چارچوب ادبیات وهمی داستانهایی جذاب با حکایت های آموزنده و تامل برانگیز از میان ابرهایی پر ابهام آمیز.داستان هزارتوها،کتابخانه های پیچ در پیچ نمادی از آنچه که مانوس ولی غریب است.
جهان ؛ كه ديگران آن را كتابخانه مي نامند ٫ از تعدادي نامشخص، يا شايد نامتناهي، تالار شش ضلعي تشكيل شده است، با چاههاي وسيع تهويه در وسط، كه با نرده هايي كوتاه احاطه شده اند.
از هركدام از اين شش ضلعي ها، طبقات تحتاني يا فوقاني را تا بي نهايت مشاهده مي كنيم.
ادبیات معاصر برزیل
1.موز وحشی
ژوزهمائوروده واسكونسلوس
عباس پژمان
نشر مركز
تعداد صفحات : 214
چاپ: 1386
شابک : 9789643055844
توضیحات:
ژوزه مارو د واسكونسلوس "نویسنده برزیلی است كه یك چند بازیگر سینما و تلویزیون نیز بوده است .وی در این داستان، ماجرایی از انسانهای بیرحم را به تصویر میكشد كه برای تصاحب معدن از هیچ قساوتی فروگذار نمیكنند . بدین ترتیب، مخاطب كتاب از ماجرای هولناك "ژوئل "باخبر میشود ;همچنین از آنان كه برای دستیابی به معدن طلا با گرسنگی، تشنگی، تلخی، خشونت، بیرحمی، قتل و مواجهاند. آنها دو تن بودند ، یکی پیر و دیگری جوان ، اما با یک دوستی کمیاب . در جاده ای که به سوی معدن هایی می رفت که گفته می شد در آنها یک رگه باور نکردنی الماس یافت شده است . نه فقط همین دو تن نبودند . انبوهی از جستجوگران سرازیر شده بودند و آنگاه که پای زودتر رسیدن در میان بود جان یک نفر ارزشی نداشت . یک ضربه چاقو کافی بود . چنین بود که رومانو بهترین دوستش را کشت ...
ادبیات معاصر پرو
سور بز
ماریو وارگاس یوسا
عبدالله کوثری
نشر علم
تعداد صفحات: 624
چاپ: 1385
شابک: 964405203
توضیحات:
رمان سوربز نوشته ماریو بارگاس یوسا تصویر تکان دهنده یک دیکتاتور است. ماریو بارگاس یوسا با نوشتن رمان خشمآلود و مسحور کننده «سور بز»، اثرى از خود به جا گذاشته که در پانتئون کوچک رمانهاى کلاسیک آمریکاى لاتین، در کنار «پاییز پدرسالار» گابریل گارسیا مارکز و «من برتر» اگوستو روآ باستوس قرار مىگیرد، آثارى که خطرات و مزایاى جنبى اقتدار گرایى و عواقب مرگبارى که دیکتاتورها مىتوانند بر زندگى مردم عادى داشته باشند، مورد کند و کاو قرار مىدهند. این کتاب جا افتاده ترین اثر داستانى آقاى بارگاس یوسا از زمان انتشار رمان دلچسب «عمه جولیا» (۱۹۸۲) است، همان قدر که آن کتاب کمیک بود این کتاب سیاه و تراژیک است. «سور بز» که بر اساس حوادث دوره سى ساله حکومت «رافائل تروخییو» (۱۹۶۱-۱۹۳۰) بر جمهورى دومینیکن نوشته شده، تصویر تکان دهنده و حیرت آورى از یک دیکتاتور ارائه مىدهد، یکى از شخصیتهاى رمان او را «شیطان» مىخواند و مىگوید: «تمام بلایایى که کشورش در طول تاریخ به واسطه اشغال شدنش توسطهائیتی، تهاجم اسپانیا و آمریکا، جنگهاى داخلی، نزاع بین فرقهها و رهبران شان، تحمل کرده و تمام فجایع طبیعی، مثل زمین لرزه و توفانهاى ویرانگر که از آسمان و دریا و مرکز زمین بر مردم دومینیکن نازل شد، یک طرف و بلایى که تروخییو با استبداد خودش بر سر این کشور آورد، یک طرف! «تروخییوی» بز که تکاورهاى نیروى دریایى آمریکا او را به هنگام اشغال جمهورى دومینیکن توسط آمریکا (۲۴-۱۹۱۶) آموزش داده بودند، اندکى نظم و رونق اقتصادى نصیب کشور ساخت و تهدیدات کشور همسایه؛ یعنی، «هائیتی» را خنثى کرد، ولى کشور به دلیل از دست دادن آزادىهاى مدنى بهاى سنگینى را پرداخت.
ادبیات کلاسیک سومر
حماسهی گیلگمش
ن. ک. ساندارز
محمداسماعیل فلزی
نشر هیرمند
تعداد صفحات: 170
چاپ: سوم 1388
شابک 9789645521002 :
توضیحات:
حماسهی گیلگمش، یادگار کهن ذهن بشری است. از روزگار باستان سرگذشت گیلگمش و انکیدو ذهن بشر را نسل از پی نسل به خود مشغول کرده و به هر سرزمینی که پا گذاشته، مردمی با سلیقههای متفاوت به جستوجو در آن پرداختهاند. این حماسه، مانند سرودههای فردوسی مرز نمیشناسند و جان آدمی مخاطب اصلی آن است. کندوکاو در […]در روزگاران کهن، در شهر اوروک پادشاهی با فر و شکوه بسیار فرمان می راند نام این فرمانروای شکوهمند گیلگمش بود. این داستان از همان روزگاران به یادگار مانده است، یعنی آن زمان که خدایان و آدمیان یگانه بودند و چندین راه، آسمان ها را به زمین می پیوست و زمین را به آسمان ها. گیلگمش هم خدا بود و هم انسان، و از این هر دو، بهره ها داشت. دو بهره از تنش خدایی و جاودان بود و یک بهره از آن، آدمی وار و دستخوش مرگ. رنج و شکنج این دوگانگی تا زنده بود با او بود. بسیار کوشید تا از مرگ برهد و در این جهان جاودانه شود ولی سرانجام سر بر آستان مرگ سود و از جهان آسود .
ادبیات معاصر شیلی
1 ـ خانه ارواح
ایزابل آلنده
حشمت کامرانی
نشر قطره
تعداد صفحات: 656
چاپ: ششم 1385
شابک: 9789643410216
توضیحات:
بیان کننده سرنوشت سه نسل از یک خانواده و عادات عجیب و غریب اونهاست . عشق ، نفرت ، ازدواج ، انتقام و .... همه اتفاقات زندگی اعضای مختلف خاندان را تصویر می کنه فرد اخر این خانواده زندگی همه این عزیزانی که فوت کرده اند اما روحشان در خانه وجود دارد را می نگارد تا برای همیشه ریشه های خود را حفظ کند. باراباس از دريا پيش ما آمد؛ اين را كلاراي كوچك با خط ظريف و زيبايش نوشت. كلارا عادت داشت مطالب مهم را يادداشت كند و بعدها هم كه لال شد تمام جزئيات را مي نوشت و هرگز گمان نمي كرد پنجاه سال بعد من براي بازسازي گذشته و غلبه بر وحشت هاي خودم از آنها استفاده كنم. باراباس در يك روز پنجشنبه مقدس رسيد. آن را در قفسي محقر انداخته بودند و سر تا پا غرق در نجاست و ادارار خود بود و نگاه سرگشته يك زنداني درمانده و كاملاً بي پناه را داشت.
2 ـ اینس، آرام جان من
ایزابل آلنده
طاهره صدیقیان
کتابسرای تندیس
تعداد صفحات: 392
چاپ: دوم: 1387
شابک : 9789648944310
توضیحات:
اینس سوارز، دوشیزهای است مبارز از کشور اسپانیا در قرن هجدهم میلادی که به همراه پترودو والدیو در فتح شیلی شرکت میکند. او طی مبارزات خود برای فتح این کشور به جنگ با بومیهای آنجا پرداخته و سرانجام شهر سانتیاگو (پایتخت شیلی) را بنیان مینهد. رمان حاضر، روایت زندگی زنی است به نام اینس دی سوارز که در بوجود آمدن کشور شیلی نقش بسیار موثری داشته است. اینس زن جوان و با اراده ای است که بدنبال یافتن همسرش از اسپانیا راهی آمریکای جنوبی می شود. به قاره ناشناخته و آشفته ای که مردان نیز در آن امنیت کافی ندارند. اینس مانند هر زن تنهایی در میان مردان با مشکلات بسیاری مواجه است که با درایت و قدرتی که دارد خودش را از تمامی خطرها و تعرض ها در امان نگه می دارد. برای امرار معاش مجبور است در آن جامعه یکپارچه مردانه برای خود شغلی آبرومند تدارک ببیند و برای کوچکترین حقش به سختی مبارزه کند. در تمام سال های مهاجرت همدم و خدمتکار سرخ پوستش همواره راهنما و حامی او در مسیر طولانی بنیانگذاری شیلی بوده است. اینس به کمک استعداد و توانایی فوق العاده خود توانست در آن جامعه مرد سالار و اولیه که زنان حتی حق حضور بر میز غذای مردان را نداشتند، در کنار معشوقه اش ( فرمانروا و بنیان گذار شیلی) و در کنار میز شام فرمانروایان نظامی جایگاهی والاتر از یک حاکم بانو را کسب کند. این رمان هر خواننده ای را با هر ذائقه ای مجذوب خود می کند. روایت یک حماسه تاریخی، روایت زندگی زنی مبارز و زیرک، روایت آغاز و فرجام یک عشق و ....
ادبیات معاصر کلمبیا
1 ـ عشق سالهای وبا
گابریل گارسیامارکز
اسماعیل قهرمانیپور
نشر روزگار
تعداد صفحات: 510
چاپ: پنجم: 1388
شابک : 9643740277
توضیحات:
"عشق در زمان وبا" یکی از عاشقانه های معروف جهان رمان است. فلورنتینو, جوانی لاغر اندام و نحیف از خانواده ای متوسط است. او در کودکی پدرش را از دست داده است و با مادرش که مغازه ای خرازی دارد زندگی می کند. در جوانی در تلگرافخانه مشغول کار می شود و وقتی برای رساندن یک تلگراف به خانه ای وارد می شود, با دیدن دختر خانواده (فرمینا) عاشق او می شود. فرمینا که مادرش را در کودکی از دست داده است با پدرش زندگی می کند. پدرش ثروتمند است اما پیشینه شغلی مشکوکی دارد, از خانواده اشراف نیست اما خیال های خاصی برای ازدواج دخترش با خانواده ای با اصل و نسب دارد و او را به مدرسه غیر انتفاعی! می فرستد:مدرسه ای که بیش از دویست سال بود دختران خانواده های محترم هنر کدبانوگری و در ضمن توسری خوردن را در آن می آموختند, دو مسئله ای که برای همسر بودن از واجبات محسوب می شد. ...
2 ـ ژنرال در هزار توي خود
گابريل گارسيا ماركز
هوشنگ اسدي
نشر ثالث
تعداد صفحات : 345
چاپ: 1390
شابک : 9789643807375
توضیحات:
داستان آن به ماههاي پاياني زندگي سيمون بوليوار رهبر جنبش استقلالطلبانه در آمريكاي جنوبي ميپردازد. «بوليوار» فرمانده آزاديخواه و سياستمدار ونزوئلايي است كه رهبري جنبشهايي استقلالطلبانه را در آمريكاي جنوبي بر عهده داشت. در اين اثر، زندگي شخصيتي به تصوير كشيده ميشود كه مخاطب در سراسر داستان با او احساس همدردي ميكند. بوليوار مردي سالخورده، از نظر جسماني بيمار و از لحاظ روحي، خسته و افسرده است. اين رمان، زندگي او را در پيچ و خمهاي زندگياش، از طريق روايت خاطرات، به خواننده نشان ميدهد. دريا، به عنوان نمادي براي زندگي جديد و جهاني تازه، به كار رفته، اما هر چه ژنرال بيشتر به سمت مقصدش، كلمبيا، به پيش ميرود، شانس كمتري براي پيشروي و رسيدن به مقصد در برابر خود ميبيند. ماركز در اين رمان تنها به مسائل سياسي و اجتماعي توجه نميكند بلكه يكي از درونمايههاي اصلي داستان، عشق و تقدير است. بوليوار چهرهاي شناخته شده است و سرنوشتش از ابتداي داستان، مشخص. اما تصويرسازيهاي ماركز است كه به كمك آنها، زندگي و مرگ بوليوار را، مدام به مخاطب يادآوري ميكند. در اين رمان، بارها با ساعتهايي روبهرو ميشويم كه ساعت يك و هفت دقيقه را نشان ميدهند؛ يعني زمان دقيق مرگ بوليوار. مرگي كه بوليوار، در داستان، آن را به عنوان تقدير نهايياش، در آغوش ميكشد.
3 ـ پائیز پدرسالار
گابریل گارسیامارکز
محمد فیروزبخت
نشر حکایتی دیگر
تعداد صفحات: 344
چاپ: 1384
شابک: 9789649609874
توضیحات:
داستان این کتاب در یکی از کشورهای آمریکای لاتین اتفاق می افتد. در مکانی پر از فساد و تباهی، هرج و مرج، و وفور گناه فیزیکی. جنازه ی دیکتاتوری در کاخ عظیم و چپاول شده اش پیدا می شود. انقلابیون سیل آسا به کاخ سرازیر شده و جنازه ی تباه شده را در حالی پیدا می کنند که در زمانی بین حال و گذشته و به شکلی گنگ غوطه ور است. زمان حالی که گم و ضایع شده و گذشته ای غیرقابل تصور از شلوغی کاخ از وزرای دیکتاتور، محافظین و خدمتکاران که وی را در موضع قدرت متعادل نگه می داشتند و هم چنین ایلی از زن و بچه ها. آتمسفری رویایی که به رویای شبانه شبیه بود؛ حقیقتی تکان دهنده با احساسی عینی و فی الواقع باورنکردنی. زمان در این داستان نقطه ای است مدرن، گرچه نامعین. نیروهای نظامی و جمعی از ملیت های مختلف در داستان حضور دارند. سفیران کشورهایی چون آمریکا با نام های مختلفی چون ویلسون (wilson) در داستان رفت و آمد می کنند و گاهی پاپ پیام هایی اندرزگونه می فرستند. حاکم مطلق العنان دیکتاتوری است که ابتدا میان مردم کشورش، مردمی که عاشق او هستند، حضوری مسیح وار دارد. او که چون رویا میان مردم ظاهر می شود، با آزادی کامل، بدون محافظ و بی واهمه با هم پالکی هایش قدم می زند، بعدها با اعمال بی رویه (قانون ـ دیکتاتوری) و با سخت گیری های بیشتر مشکوم می شود، می ترسد و تنها به هنگامی از کاخ بیرون می رود که گارد فشرده ای از محافظین در اتومبیل های ضد گلوله همراهی اش می کنند. حضورش بر بالکن کاخ ریاست جمهوری با اسکورتی از محافظین است. در او شخصیت دوگانه ی موجودی کشف می گردد که بدل اش حضوری آسان تر از او دارد. بدلی که چون او لباس می پوشد و به مکان هایی فرستاده می شود که مردم گمان حضور او را دارند تا ترورش کنند، و این بدل است که کشته می شود نه "پدرسالار". در کتاب آمده است: "پاییز پدرسالار رمانی است پرقدرت از نویسند ه ای بزرگ در عصر حاضر و شاهکاری از تصورات ملموس ... "پاییز پدرسالار" را که در فاصله ی سال های 1968 تا 1975 نوشته شده می توان مکمل صد سال تنهایی (زندگی نامه ی خانواده مارکوئز، واقعه ای بود که در سال 1967، ادبیات کلاسیک را در جهان تکان داد) یا آخرین رمان کلاسیک عصر حاضر دانست. در "پاییز پدرسالار"، از پدرسالاری سخن می رود که زمان و مکان، او را در حجم خود نمی گیرند چون می تواند متعلق به هر عصر و دوره ای باشد. دیکتاتور "مارکوئز" را می توان جابه جا در جغرافیای امروز و تاریخ دیروز یافت".
ادبیات معاصر مکزیک
1 ـ پدر و پارامو
خوان رولفو
احمد گلشیری
نشر آفرینگان
تعداد صفحات : 218
چاپ: 1387
شابک : 9789649021720
توضیحات:
«پدرو پارامو» داستان پسری است که به مادر در حال مرگش قول می دهد پدرگمشده اش (پدرو پارامو) را پیدا کند. پسر می رود و به شهر مرده و ویرانی پا می گذارد که ارواحی در آن سرگردانند.
پدرگمشده (پدرو پارامو) با شیادی و کلاه برداری غیر قابل وصفش همه چیز بدست آورده است. شیادی که گناه و آلودگی را به تسلسل ترویج می دهد
در داستان پدرو پارامو، مردی بنا بر وصیت مادر، در جستجوی ردی از پدر هرگز ندیده خود ـ پدرو پاراموـ راهی سفر می شود؛ پدری که زندگی او همانند محتویات صندوق پاندورا است.
مقصد این سفر جایی به نام کومالا است؛ دهکده ای متروک که ارواح ساکنان سابق در آن در گشت و گذارند و به همین دلیل ـ و به تناسب آشفتگی های عالم ارواح ـ نویسنده شیوه روایت عجیب و پیچیده ای را برای داستان خود برگزیده است؛ شیوه ای که باعث می شود خواننده در جای جای این داستان نه چندان بلند به دفعات با تغییر موضوع، تغییر راوی، و تغییر زمان مواجه شود. پدرو پارامو از جمله آثاری است که خوشبختانه منابع فارسی در مورد آن زیاد است. در این نوشته ها ـ از جمله چند نقد خوب و حرفه ای ـ ساختار روایی داستان و موضوع آن نقد شده است. در بررسی و تفسیرموضوعی، عمدتا تمرکز بر پدرو پارامو به عنوان «شر مطلق» و عامل اصلی بد کاری و شرارت در کومالا است. اما در این داستان ـ و در زندگی پدرو پارامو ـ علاوه بر گناه و شرارت، چیزی از جنسی متفاوت هست که در چند مقاله ای که خواندم مورد توجه قرار نگرفته است؛ چیزی مانند آن امید ته صندوق پاندورا که در عین حال شاعرانه ترین بخش داستان است و آن عشق پدرو پارامو به سوسانا است!. این عشق از دوران کودکی آن دوـ در اوایل داستان ـ آغاز می شود؛ آنجا که پدرو پاراموی نوجوان در خیال خود خطاب به دختر چنین می گوید: « سوسانا، من به تو فکر می کردم، روی تپه های سبز ، در فصل باد که بادبادک هوا می کردیم . صدای مردم آبادی را از پایین دست می شنیدیم، ما آن با لا بودیم، روی تپه،...» وتا پایان، (صفحه ماقبل آخر) و پس از مرگ سوسانای بیمار و نیمه مجنون تداوم می یابد. ـ مرگی که به علاوه آغاز گر زوال و مرگ دهکده کومالا است ـ آنجا ، پدرو پارامو ـ باز هم در خیال خود ـ در حال رازگویی با سوسا نا است: « ... قرص ماه بالای سرم بود. نمی تونستم به تو نگاه کنم. مهتاب صورت تو می شست . من یه ریز به خیالی که تو بودی نگاه می کردم. نرم و درخشان زیر مهتاب... سوسانا سن خوان. »
2 ـ مرگ آرتیمو کروز
کارلوس فوئنتس
مهدی سحابی
تعداد صفحات: 336
چاپ:دوم ـ 1391
شابک: 9789646174351
توضیحات:
«مرگ آرتمیو کروز» یکی از بهترین نمونه های جریان سیال ذهن در ادبیات آمریکای لاتین است. بخش اعظم رمان متشکل از گفتار درونی و ذهنی و شرح حال راوی است. ذهن او مدام در رفت و برگشت است و وقایع مربوط به دوران انقلابی گری و چگونگی فاصله گرفتن او را از آرمان هایش به تصویر می کشد. بخش هایی از رمان به نقد تفکرات کلیسایی می پردازد که جست وجوی حق و عدالت را نوعی ناشکری می داند و می گوید نسبت به آنچه وجود دارد باید راضی بود چراکه زندگی کوتاه است و نباید دنبال افکار بلندپروازانه رفت. کارلوس فوئنتس در این رمان ضمن نقد شرایط پس از انقلاب مکزیک ، تفکرات محافظه کارانه کلیسایی را نیز نقد می کند.
«فوئنتس می توانست فقط به خاطر رمان «مرگ آرتمیو کروز» جایزه را ببرد.»
3 ـ مثل آب برای شکلات
لورا اسکوئیول
مریم بیات
نشر روشنگران و مطالعات زنان
تعداد صفحات: 235
چاپ هفتم: 1386
شابک 9789645512765 :
توضیحات:
لورا اسكوئيول در رمان مثل آب براي شكلات جامعه زن سالاري را معرفي كرده است كه با سنت هاي خود دست و پنجه نرم كرده و موجب محدوديت دختران خويش اند. جدال ميان شخصيت ها درگيري ميان زنان داستان است. زناني كه- ماما النا- روزي دختربچه ها و يا دختران جواني بوده اند كه در پشت درهاي بسته سنت ها محكوم به پذيرفتن و اطاعت شده اند و دختران آنها نيز مي بايست بار اين سنت ها را بر دوش بكشند.
"تيتا" قهرمان داستان هرگز نخواسته و يا نتوانسته است از محدوده ي" آشپزخانه" قدم به بيرون گذارده و دنياي ديگري را كشف كند . تنها پيام و حركت او غذاهاي مختلفي است كه از اين طريق عشق خود را به پدرو مي فهماند. و به فكر به دست آوردن مردي است كه براي داشتن او هيچ تلاشي نكرده و در برابر سنت ها سر تعظيم فرو آورده است. مردی که تنها وقتي رئيس خانواده – ماما النا—از دنيا مي رود روابط عاشقانه خود را با تيتا از سر مي گيرد و در پايان اين روسورا است كه پدرو را ترك مي كند. مثل آب برای شکلات داستان زندگی زنان نسلهای گذشتهٔ مکزیک است که به سبک رئالیسم جادویی و با زبان خانگی و فُرم زنانه (نوشتار زنانه) نگارش شده است. این رمان، عشقی زیبا را در کنار مبارزهٔ یک زن با سنتهای جامعه خود نشان میدهد. هر فصل از این کتاب با دستور آشپزی و یا داروسازی جالبی شروع شده و به موضوع آن فصل مرتبط میشود. این کتاب در سال ۱۹۸۹ نوشته شده و درسال ۱۹۹۲ نیز فیلمی بر اساس آن در مکزیک توسط Alfonso Arau ساخته شده است. کتاب به ۳۰ زبان ترجمه شده و بیش از سه میلیون نسخه از آن چاپ شده است. نام کتاب معنایی دوگانه دارد: نخست اشاره به دستور تهیه شکلات داغ (هات چاکلت) دارد که در مکزیک با آب و کاکائو تهیه میشود (نه با شیر). دوم، اصطلاحی در زبان اسپانیایی است استعاره از احساسات تند و برانگیختگی.