تاریخ انتشار خبر: 13 ارديبهشت 1393 - ساعت 19:57:37
سیر مطالعاتی تربیت نوجوان و جوان

سیر مطالعاتی تربیت نوجوان و جوان

اگر در موضوع تربیت نوجوان و جوان قصد مطالعه هدفمند را دارید سیر پیش‌رو را پیشنهاد می‌کنیم.@

تربیت نوجوان و جوان

اگر در موضوع تربیت نوجوان و جوان قصد مطالعه هدفمند را دارید سیر پیش‌رو را پیشنهاد می‌کنیم:


  1. دنیای نوجوان؛ کندوکاوی در بازشناسی روحیات 13 تا 18 ساله ها، محمدرضا شرفی، ناشر: منادی تربیت

  2.  

معرفی کتاب:

کتاب حاضر با عنوان «دنیای نوجوان» نوشته محمد رضا شرفی که در 350 صفحه به نگارش درآمده و توسط انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت به چاپ رسیده است، کتابی است که در مورد دنیای نوجوانان و بازشناسی روحیات آنها، به والدین ، معلمان ، مربیان، و مشاوران مدارس آگاهی های لازم را می دهد.

مساله تربیت، مساله مهمی است که باید به آن اهمیت ویژه ای داد و اینگونه نیست که فرزندان خود به خود تربیت شوند و نیاز به مراقبت و تربیت پدر و مادر نداشته باشند. به خصوص بعضی از فصول زندگی فرزندان از حساسیت بیشتری برخوردار است که اگر به نیاز های روانی و جسمانی فرزندان در آن دوره اطلاع کافی در دست والدین نباشد، ممکن است آسیب جدی به فرزندان وارد شود که دیگر قابل جبران نباشد. یکی از فصول حساس در فرزندان آغاز نوجوانی است که همراه با بلوغ، تغییرات جدی جسمانی و روانی صورت می گیرد و نوجوانان با بحران هویت در این دوره در گیر می شوند که اگر والدین و مربیان با نیازهای این دوره نوجوانان آشنایی داشته باشند به راحتی و به سلامت می توانند فرزندانشان را از این دوره حساس و پر خطر عبور دهند و این کتاب  د ر راستای اهمیت این موضوع، کندو کاوی در بازشناسی روحیات نوجوانان انجام داده است.

این کتاب  که با بیانی ساده و روان، توانسته است مخاطبان زیادی را به طرف خودش جذب کند و در طی چند سال، چاپ هایی متعددی را به خودش دیده که د ر سال 1391چاپ شانزدهم این کتاب انجام گرفته است، در 12فصل نوشته شده است که اهم مباحث این فصول عبارتند از:ویژگی های نوجوانی، نظریه های زیست شناختی، نوجوان و تکلیف ونوجوان وحیات جسمی و حیات عاطفی و حیات جنسی و حیات خانوادگی  وحیات اجتماعی و اخلاقی و..  .


  1. کلیدهای رفتار با نوجوانان (دن فونتنل ترجمه مسعود حاجی زاده)

  2.  

معرفی کتاب:

نوجوانی و بلوغ یکی از حساس ترین دوران زندگی هر فرد هستند. دوران نوجوانی مقطعی از زندگی است که تغییرات ظاهری و درونی با هم همراه می شوند تا کمال فرا رسد. در این دوران نه تنها رشد جسمانی آهنگی سریع دارد بلکه تکامل احساسات، روابط اجتماعی و منطقی نیز حرکتی تند و رو به جلو دارند. سرعت رشد در این دوره از یک تا دو سال قبل از رسیدن به بلوغ جنسی و شش ماه تا یک سال بعد از بلوغ جنسی ادامه دارد که روی هم رفته در حدود یک و نیم تا سه سال طول می کشد و «رشد ناگهانی دوره نوجوانی» نامیده می شود. بلوغ دوران شناخت خود و پدیده های پیرامون خود و در یک کلام دوران کشف هویت است. این مرحله از زندگی یک دوره انتقالی از وابستگی کودکی به استقلال و مسئولیت پذیری جوانی و بزرگسالی است. در این دوره نوجوان با دو مسئله مهم مواجه است: بازنگری و بازسازی ارتباط با والدین و بزرگسالان و جامعه، و بازشناسی و بازسازی خود به عنوان یک فرد مستقل. والدین باید بدانند که دیگر با یک کودک مواجه نیستتند. آنها باید با شناخت خصوصیات این مرحله از زندگی فرزندشان، روشهای برخورد و تربیت با او را تغییر دهند و روش مناسب برخورد با یک نوجوان را اتخاذ کنند. کتاب «کلیدهای رفتار با نوجوان» راهنمای مناسبی برای شما والدین خواهد بود.

 کتاب حاضر نوشته دکتر دن فونتنل می باشد که توسط مسعود حاجی زاده و اکرم قیطاسی در دویست و سیزده صفحه به زبان فارسی ترجمه و به چاپ رسیده است. این کتاب یک جلد از مجموعه «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» است. آموزش شیوه های کاربردی و زبان ساده برای توضیح مطالب و انتقال آنها به خواننده، از ویژگیهای مهم این کتابها می باشد.

 هدف نویسنده در این کتاب آموزش برخورد صحیح با رفتارهای طبیعی نوجوان است، لذا اختلالات رفتاری که نیاز به کمک متخصص دارد موضوع بحث این کتاب نمی باشد. نویسنده قصد دارد در امر درک بهتر نوجوان و ایجاد رابطه موثر و مستمر با آنها، والدین را راهنمایی کند. شما با مطالعه این کتاب از روحیات و رفتارهای طبیعی دوران بلوغ و نوجوانی مطلع خواهید شد و با راهنمایی های نویسنده شیوه تربیتی مناسب با نوجوان خود را به کار خواهید گرفت.

 از نکات جالب در این کتاب، توجه نویسنده به تغییرات و دگرگونی های والدین هنگام بلوغ فرزندان است. مشکلات زناشویی، بحران میانسالی، مشکلات اقتصادی، بحران هویت، افسردگی، کاهش قدرت هوش، تغییرات بدنی، افزایش سن و فراموشی، کاهش توانایی برقراری ارتباط و . . . از جمله مشکلاتی هستند که توجه به آنها در ایجاد رابطه مناسب با نوجوان بسیار مهم است.

یکی دیگر از موارد جالب توجه در کتاب حاضر، توجه مترجمین کتاب به اسامی اشخاص در کتاب است. همانطور که می دانید در بسیاری از کتب مشابه ترجمه شده، مترجمین عین اسامی غربی موجود در کتاب را ذکر می کنند، این در حالی است که مترجمین این کتاب با تکیه بر فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان از نامهای بومی استفاده کرده اند. همچنین به جای استفاده از واحد پول کشورهای دیگر از واحد پول کشورمان یعنی تومان استفاده کرده اند.(مربوط به صفحات 139، 141، 142، و 143) 

به عقیده نویسنده، در برخورد با نوجوان، ثبات و انسجام را می توان از اصول مدیریت رفتار به شمار آورد زیرا سایر شیوه ها می توانند بر مبنای این اصول بنا شوند. در این راستا تدوین ضوابط و مشخص کردن واکنش خاص در مقابل رفتار خاص، به طور همزمان از اهمیت زیادی برخوردار است. او معتقد است تعیین پیامدها و مجازات پس از نقض قانون، باعث می شود نوجوان والدین را فردی بی انصاف تلقی کند و از حرفهای او سرپیچی کند. نویسنده در فصلهای هشت تا شانزده این مطلب را به طور مفصل و کاربردی شرح می دهد. از موضوعات دیگری که با مطالعه این کتاب با آنها آشنا خواهید شد، می توان به موارد ذیل اشاره کرد: تغییرات دوران بلوغ در نوجوانان، تنبیه، جایزه و تشویق، تسامح، چگونگی گوش دادن به نوجوان، ایجاد اعتماد، شیوه های پیشگیری از عصبانیت، الکل و مواد مخدر، خود کشی، اینترنت، و . . .

 از آنجایی که نویسنده، این کتاب را در فضای فرهنگی خاص خود نوشته است، در پایان لازم است نکاتی را به عنوان ارزیابی متذکر شویم. البته باید این نکته را متذکر شد که انصافاً این کتاب در مقایسه با کتب مشابه ترجمه شده، تعارضات اندکی با فرهنگ کشور ما دارد و این موارد هم با تکیه بر فرهنگ اسلامی ایرانی خوانندگان، قابل اعتنا نیست، چرا که معتقد هستیم خواننده زیرک هنگام برخورد با این موارد با تحلیل مبتنی بر فرهنگ ارزشمند خود به بی اهمیتی و ضعف آن پی خواهد برد. برخی از این موراد به شرح زیر می باشند:

در قسمتی از فصل بیست و نه کتاب، نویسنده عدم توانایی نوجوان در رابطه برقرار کردن با جنس مخالف را کم رویی می داند که این گاهی منجر می شود نوجوان به الکل یا مواد مخدر پناه ببرد تا بر کم رویی خود غلبه کند. خواننده آگاه می داند که نوجوان کشور ما قبل از اینکه به دلیل کمک رویی نتواند با جنس مخالف ارتباط برقرار کند، به دلیل ملاحظات شرعی اقدام به این کار نمی کند. (مربوط به صفحه 162)

در بخشی از کتاب نویسنده عنوان می کند که بلوغ و احساس مسئولیت، به طور معمول در سن خاص روی نمی دهد. خواننده مسلمان به مقصود نویسنده واقف است و می داند که این مطلب از جهت شرعی صادق نیست. مقصود نویسنده از این جمله بلوغ شرعی نیست، چرا که در دین مبین اسلام بلوغ شرعی برای هر کدام از پسر و دختر دارای سنی خاص می باشد. (مربوط به صفحه 199)

در صفحات پایانی کتاب نویسنده در پاسخ به سوالی می نویسد که چگونگی لباس پوشیدن و نوع موسیقی مورد علاقه نوجوان جزو موارد کم اهمیت هستند. شما به عنوان یک فرد آگاه به فرهنگ ایرانی اسلامی خود، می دانید که این موارد اتفاقاً در فرهنگ ما از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در فرهنگ ناب خود هم موسیقی حرام داریم و هم لباس شهرت که به کار بردن آن جایز نیست. (مربوط به صفحه 204)


  1. مهارت­های نوجوانی، شهربانو قهاری، ناشر: قطره

  2.  

معرفی کتاب:

قابل توجه نوجوانانی که سؤالات بسیار زیادی از این نام – یعنی نوجوانی – دارند! معمولا آن چه از سنین نوجوانی شنیده ایم تغییرات سریع جسمی، بلوغ، شکنندگی های روانی و مشکلات آن بوده است. اما با معرفی کتاب "مهارت های نوجوانی" قصد بر این است تا نوجوانان مخاطب قرار گرفته و با اموری که به آن ها نیازمند هستند آشنا شوند. این کتاب را دکتر شهربانو قهاری، پس از سال ها تجربه و مطالعه دانشگاهی و تخصصی در خصوص مسائل روان شناختی و اخذ مدرک دکتری از دانشگاه علوم پزشکی ایران، تالیف کرده و انتشارات قطره اقدام به چاپ آن در 208 صفحه کرده است.

سنین نوجوانی دورانی خاص به شمار می رود. نوجوان علاوه بر این که باید با تغییرات سریع، جهشی و وسیع در جسم و روان خود آشنا شده و با آن ها کنار بیاید، می بایست انتظارات جدیدی را که خانواده و جامعه از او مطالبه می کنند نیز برآورد. نوجوانان در یک تناقض سردرگم کننده گرفتار هستند. زیرا زمانی او را کودک و گاهی او را بزرگ خطاب می کنند. جمع کردن میان سن کم و جثه بزرگ تر نسبت به سن کاری دشوار است. با شروع نوجوانی و قدم گذاشتن نوجوان در اجتماع انتظارات زیادی متوجه او می شود. از طرفی نیز وی دیگر بر خلاف سابق و ایام کودکی که زیر چتر حمایتی پدر و مادر بود، از استقلال نسبی برخوردار شده و شخصا دوست ندارد وابسته به کسی باشد. به همین دلایل است که برای ورود صحیح و موفقیت آمیز به جامعه نیازمند کسب مهارت است. مهارت هایی که در صورت عدم اطلاع و عدم عمل به آن ها ممکن است شرایط مناسبی برای انزوا و کشیده شدن او به سمت بزه و یا برخی مشکلات روانی مانند گوشه گیری، افسردگی و پرخاشگری مهیا گردد. کسب این مهارت ها می توانند به نوجوان کمک کنند تا از بحران هویت پیش روی خود به خوبی عبور کرده و نقشی متناسب با خواسته خود را در خانواده و جامعه شناسایی کند.

نوجوانی دوره ای است که افراد به خطر مردن، تصمیم کیری های آنی و بدون فکر و اقدامات عجولانه گرایش دارند و اغلب به همین دلیل زیان های زیادی می بینند. یادگیری مهارت های مورد نیاز این سن نه تنها از صدمات احتمالی جلوگیری می کند بلکه به بلوغ روانی و شخصیتی نوجوانان کمک می کند. جمع شدن این مهارت ها در یک کتاب می تواند کمک بسیار شایانی به نوجوان، والدین و مربیان مدارس کند. بنابر این مخاطبان این کتاب تنها نوجوانان نبوده و تمامی این افراد می توانند از مطالب مطرح شده استفاده کنند.

در این کتاب با بیش از پنجاه مهارت آشنا می شویم. شیوه نویسنده در توضیح اکثر مهارت ها به این صورت است که ابتدا تعریفی مختصر بیان شده و سپس ضرورت مجهز شدن به آن بیان گردیده است. در مرحله بعدی نویسنده نکاتی را برای توضیح و آشنایی بیشتر بیان نموده و سپس برخی آسیب های مرتبط را متذکر شده است. در پایان نیز تمرین هایی برای ملکه شدن مهارت مورد نظر در روان نوجوان ارائه گردیده است.

نویسنده در این کتاب با بیانی ساده و به صورت فهرست وار مهارت هایی را نام برده است هر کدام قابلیت تبدیل به یک کتاب را دارند. در تالیف کتاب به خصوصیات روان شناختی نوجوانان نیز توجه شده و از طولانی بیان کردن مباحث پرهیز شده و به انتقال ایده و پیام به مخاطب اکتفا شده است. زیرا نوجوانان حوصله نشستن طولانی مدت پای کتاب را ندارند.

نویسنده توانسته است برخی تکنیک های درمانی را به سادگی برای مخاطبان خود شرح دهد. مانند فن استفاده از صندلی خالی برای فروکاستن خشم و یا نوشتن نامه ای که پست نخواهد شد در صفحه 79. بیان ساده و استفاده از مثال ها و تمرین های کاربردی از دیگر خصوصیات بارز این کتاب است. مثلا در بیان مهارت ابراز احساسات در صفحه 25 آمده است که اگر کسی به شما دروغ گفت، گفتن این جمله که از دروغگویی هایت حالم به هم می خورد، مناسب نیست و به جای تعمیم دادن باید تنها به یک نورد خاص از دروغگویی اشاره شود: مثلا من از خلف وعده بیزارم. و یا اگر در جواب کسی که می گوید خیلی می ترسم، بگویید: نباید بترسی، احساسات او را در نظر نگرفته و به این مهارت دست نیافته اید؛ بلکه باید بگویید: می فهمم، حتما برای ترس خود دلیلی داری.

لازم به ذکر است که اگر در مقدمه بسیار کوتاه!!! کتاب کمی از چیستی و چرایی مهارت صحبت به میان می آمد بر غنای کتاب افزوده می شد.

هرچند تعهد نویسنده در جای جای کتاب قابل رؤیت است، اما در خصوص مطلب صفحه 59، آنجا که به کسب اطلاعات درباره بلوغ جنسی با استفاده از اینترنت اشاره شده است، بهتر می بود که این مطلب به این صورت ذکر نمی شد. زیرا بر دلسوزان و کارشناسان گرامی پوشیده نیست که نوجوان با دلی پاک و در جستجوی سؤالی که به صورت طبیعی ذهنش را به خود مشغول کرده است به سراغ شبکه جهانی می رود، اما با یک جستجوی ساده ممکن است به پایگاه های فاسد و منحرفی برخورد نماید که از واژه هایی مانند بلوغ و یا جنسی به عنوان کلیدواژه برای جلب نوجوانان ـ و یا بصورت کلی برای بالا بردن شماره مشاهده کنندگان ـ استفاده کرده اند. اگر مخاطبان این کتاب صرفا والدین و افراد بزرگسال بودند می شد مطلب این صفحه را به همین صورت واگذاشت، اما از آن جا که نوجوانان عمده مخاطبان این کتاب هستند، عدم توجه به ظرافت های استفاده از شبکه جهانی و آشنا کردن ذهن نوجوان به این که می توان از این شبکه در خصوص این دست موارد خاص کسب اطلاع نمود، می تواند مقدمات انحراف و افتادن نوجوانان به دام های شیادان و افراد فاسد را فراهم آورد.

برخی اوقات بیان واژه هایی خاص می تواند ذهن افراد به ویژه نوجوانان را به مطالبی که تلاش می کنیم آنان از آن ها دوری کنند،‌ سوق داده و درگیر نماید. برای مثال در صفحه 133 استفاده از واژه واسواس توهین به مقدسات همین حالت را دارد. درست است که در تقسیم بندی های فنی این نوع وسواس به عنوان یک واقعیت وجود دارد و برخی افراد به آن مبتلا هستند، اما مگر چند درصد از نوجوانان دارای چنین حالتی می باشند؟ اگر آمار نشان از شیوع این اختلال در میان نوجوانان دارد، ایرادی به کتاب وارد نیست اما در غیر اینصورت بیان این اختلال نادر می تواند جرقه ای باشد برای ذهن نوجوان و سؤالی را در ذهن او به وجود آورد که «مگر ممکن است که کسی به مقدسات توهین کند؟ پس حتما چنین چیزی ممکن است که خانم دکتر آن را در کتاب خود آورده است!!!» البته استفاده از واژه افکار مزاحم جنسی مفید و لازم است. زیرا ابتلا به این حالت در میان نوجوانان شایع بوده و برای درمان آن نیاز به توصیه های کتاب حاضر دارند.

در بخش آشنایی با مهارت عشق ورزی صفحه 136، مطالب به صورتی خنثی بیان شده است. برای آگاهی نوجوانی که متعبدانه این کتاب را مطالعه می کند نیاز به کمی هشدار هشیار کننده در آن بخش لازم به نظر می رسد. اما نویسنده محترم با آوردن جملاتی در صفحه 153 در بخش مهارت ارتباط با افراد غیر هم‌جنس این نقیصه را مرتفع ساخته اند. اما بهتر این به نظر می رسد که در همان بخش نیز این توصیه ها گوشزد می گردید.

در بخش مهارت عشق ورزی، صفحه 138، نکته دیگری وجود دارد که ذکر آن خالی از لطف نیست. نویسنده محترم با استفاده از منطقی صحیح و فنی بیان داشته است که در دوستی های غیرهم‌جنس، هرگز وعده ازدواج ندهید. البته قبل از آن این نکته را به عنوان یک واقعیت صحیح بیان داشته اند که تمایل به دوستی با جنس مخالف در سنین نوجوانی امری طبیعی است. حال باید توجه داشت که اگر این تمایل طبیعی است پس در میان همه ـ به لحاظ آماری ـ نوجوانان این تمایل وجود دارد حتی در میان نوجوانان مذهبی. اما این دسته از نوجوانان به دلیل پایبندی به مرام خود به این ارتباط جنبه الهی و آینده نگری به صورت ازدواج می دهند. اما با مواجهه با این عبارت که «هرگز وعده ازدواج ندهید» دچار احساس گناه شدیدی می شوند که خود می تواند منشا بسیاری از مشکلات آینده شود. به نظر می رسد اگر این نکته ظریف مورد عنایت قرار گیرد و به جای این توصیه، به نوجوانان توصیه برقرار نکردن ارتباط با جنس مخالف، هرچند خلاف تمایل غریزی آنان است، شود بر غنای این کتاب مفید افزورده گردد.


  1. بزرگ کردن نوجوان (کیت کلی، کیت لی، ترجمه فرزانه نوری، ناشر: نسل نواندیش

 

معرفی کتاب:

درباره رفتار با نوجوان و خصوصیات روانی و جسمانی نوجوان کتاب های گوناگون با سلیقه ها و رویکردهای متفاوتی وجود دارد. این تنوع فراوان حاکی از اهمیت و پیچیده بودن این دوران است. در میان مراحل رشد انسان از تولد تا مرگ، این دوره بعد از دوران نوزادی، پیچیده ترین و پرتناقض ترین دوره هاست. در کتاب "بزرگ کردن نوجوان"  تالیف کیت کلی با برخی از این پیچیدگی ها و راه صحیح مواجهه با آن ها آشنا خواهیم شد. این کتاب بخش سوم از مجموعه توصیه های جادویی برای زندگی بهتر است. انتشارات نسل نواندیش این کتاب را با ترجمه فرزانه نوری و در 344 صفحه چاپ کرده است. خانم کیت کلی نویسنده ای حرفه ایست. هرچند درباره او تخصصی در یکی از حوزه های روانشناختی ذکر نشده است اما وی تلاش می کند مطالب خود را با استفاده از منابع و متخصصین در این رشته تنظیم کند.

ازخصوصیات بسیار بارز نوجوانان، حس استقلال و جستجوی هویت است. این خصوصیات روانی به همراه بروز و جهش خصوصیات جسمانی سبب می شوند تا پدر و مادر احساس کنند فرزندشان یک شبه تغییر کرده و دیگر توان برقراری ارتباط با او را ندارند. این فرآیند می تواند آغازگر تنشی جدی در فضای آرام خانه باشد. به همین خاطر والدین که تا به حال متنناسب با فرزند خردسال خود، شیوه های تربیتی خود را اجرا می کردند، از این پس نیاز به راهنمایی و آشنایی با شیوه های جدید تربیتی برای مواجهه با فرزند نوجوان خود دارند. مطالعه این دست کتاب ها می تواند آگاهی والدین را بالا برده و زمینه اصلاح روابط میان والد – فرزند را فراهم نماید. همچنین والدین می توانند از کتاب حاضر به عنوان یک راهنمای روزانه استفاده کرده و در مواقع گوناگون برای تصمیم گیری بهتر به آن رجوع نمایند. یکی از اهداف تدوین کتاب های تربیت نوجوان میان نویسندگان غربی، وجود مشکلات رفتاری است که بیشتر در این قشر شایع است. زیرا آنان از لحاظ جسمی مانند یک بزرگسال رشد کرده اند اما از نظر شناختی دارای نقاط کور بوده و ارزش قضاوت های آنان با هیجان های متناسب با این سنین باید سنجیده شود. مشکلاتی مانند ابتلا به بیماری های عفونی مقاربتی مانند ایدز و هپاتیت، حاملگی های ناخواسته دختران نوجوان در تماس با دوستان غیر همجنس، استفاده از سلاح گرم، روی آوردن به مهمانی های شبانه و استفاده از الکل و مواد مخدر، اخذ گواهینامه رانندگی و نگرانی های حاصل از چگونگی به کار بردن اتومبیل، استفاده از بازی های رایانه ای و تماشای بیش از حد تلویزیون و فیلم ها تا دیر وقت، استفاده نامناسب از اینترنت و تماس با گروه های خلافکار، اخذ پول توجیبی و نحوه مدیریت آن و مواردی از این دست که در انتها ملاحظاتی درباره آن ها مطرح خواهد شد.

نویسنده در کتابش قصد دارد تا رابطه میان والدین و نوجوان را به رابطه ای دوستانه تبدیل کند. زیرا نوجوانان با توجه به اقتضائات سنی، به ایجاد روابط صمیمانه علاقه داشته و به راحتی می توانند با دیگران طرح دوستی بریزند. این کتاب توصیه های خوبی دارد و به شما کمک می کند با پیشنهاد راه حل دوستانه مشکلات را حل کنید. بیشتر مطالب مطرح شده در این کتاب در مورد ریشه ها، اهمیت خانواده، ‌خانه و بزرگ کردن کودکان است، به گونه ای که خوب پرورش یابند و به مردان و زنانی خوب و قوی تبدیل شوند.

فصل های بیست و سه گانه این کتاب در 6 بخش قابل جمع بندی است: خانه و خانواده، نوجوانان در خانه و دنیای خارج، زندگی در مدرسه، علاقه های خاص و امتیازهای خاص، جسم سالم و فکر سالم و صحبت های علمی. با توجه به تقسیم نوجوانان در این کتاب به سه گروه کوچک (سیزده تا چهارده سال)، میانی (چهارده تا شانزده سال) و بزرگسال (هفده سال به بالا) در صفحه 28، می توانیم به صورت جزئی تری با روحیات این گروه های سنی آشنا شویم.

یکی از ویژگی های کتاب حاضر استفاده از دستورالعمل های کاربردی است. نویسنده که خود مادر سه دختر است، با در نظر گرفتن مشکلات عمده ای که برای والدین در برخورد با فرزند نوجوانشان پیش خواهد آمد، این توصیه های کاربردی را متذکر شده است. به برخی از آن ها توجه نمایید: در صحبت های خود بگویید که چه احساسی دارید (از کلمه «من» زیاد استفاده کنید): گفتن «اگر به موقع به خانه نیایی من خیلی نگران می شوم» بهتر از این است که او را متهم کنید، «تو همیشه دیر به خانه می آیی.» سخنرانی یا پرحرفی نکنید و به نوجوان فرصت بدهید تا پاسخ دهد. با متهم کردن شروع نکنید.

یکی از بخش های قابل توجه این کتاب که کمتر در کتاب های دیگر دیده می شود، توجه به تربیت فرزند بعد از وفات والدین است. به همین دلیل نویسنده توصیه کرده است تا والدین وصیت نامه ای را نوشته و وضعیت فرزند بعد از فوتشان را مشخص نمایند. چنین کاری در تداوم تربیت صحیح و انحراف نوجوان در نبود والدین بسیار مفید است.

همانگونه که اشاره شد نویسنده کتاب حاضر فردی حرفه ای در نویسندگی است و مطالب روانشناختی وی یا تجربه شخصی او و یا استفاده از نظرات برخی از متخصصان است. به همین خاطر مطالبی که ارتباط مستقیم با مسائل روانی نوجوان داشته باشند در این کتاب هرچند به آن ها اشاره شده است اما کمرنگ می باشند و نویسنده به بخش هایی مانند روابط اجتماعی، ثبت نام در دبیرستان و دانشگاه، اخذ گواهینامه رانندگی، پس انداز، انواع حساب های بانکی، سرمایه گذاری در بورس و ... با مایه بیشتری سخن رانده است.

دغدغده هایی که در سطور بالا و در ارتباط با مشکلات نوجوانی به آن ها اشاره گردید، با این شدت، بیشتر در فرهنگ های غربی و آمریکایی دیده می شود. نگاه به نوجوان از روزنه فرهنگ آمریکایی برای مخاطب ایرانی صحیح نیست، هرچند آگاهی از آن ها جهت پیشگیری و اطلاع قبلی مفید می باشند.

در این کتاب به مواردی از سریال ها، شخصیت های معروف آمریکایی و برخی اصطلاحاتی اشاره شده است (صفحات 14، 65، 105، 134، 135، 162، 170، 179 و بسیاری موارد دیگر) که مخاطب ایرانی با آن ها غریبه است.

در صفحه 86 عبارتی دیده می شود که دارای ابهام است: «اگر فرصت دارید، مستقیم با فرزندتان صحبت کنید: لمس کردن خودتان برای حس خوب، مناسب است. به ویژه در این دوره که بیماری های منتقل شده از مسائل جنشی شایع است ... » اگر منظور از این عبارات، بدون عیب دانستن خودارضایی است ـ گذشته از مشکلات جسمانی که این عمل به همراه دارد ـ باید گفت که این کتاب و نویسنده آن در مقامی نیستند که برای روح انسان و منازل اخروی آن توصیه هایی داشته باشند. اما اگر منظور از لمس کردن چیزی دیگر است، عبارت مبهم بوده و یا بسیار بد ترجمه شده است.

متن این کتاب روان نیست و به نظر می رسد که ترجمه و نظارت بر آن نوانسته به خوبی متنی سلیس را ارائه دهد.

فصل های دوازده (شیوه جذب به دانشگاه)، بیست و یک (نحوه استفاده از پول توجیبی و سرمایه گذاری)، بیست و دوم (شهریه تحصیلی و بورس تحصیلی) و بیست و سوم (استخدام شدن نوجوان) دارای توصیه هایی است که با توجه به سیاست های شغلی و قانون های کشور نویسنده قابل اجرا هستند. اما مسائل نظری به کار رفته و برخی از توصیه ها وابسته به فرهنگ و قوانین نبوده و می توانند مفید باشند.


  1. مراقبت از نوجوانان، دونالد ای گریدانوس، ترجمه پوریا صرامی، ناشر: رشد

  2.  

معرفی کتاب:

والدینی که علاقه دارند تقریبا همه چیز را درباره فرزند نوجوان خود بدانند، می توانند کتاب "مراقبت از نوجوانان" را تهیه کنند. این کتاب توسط انجمن طب اطفال آمریکا و به سرپرستی دکتر دونالد گریدانوس تالیف شده است. انتشارات رشد نیز این کتاب را در 408 صفه با ترجمه دکتر پوریا صرامی و دکتر بزرگمهر مطهری به فارسی چاپ کرده است. دکتر گریدانوس در مقدمه ای که به صورت اختصاصی برای نسخه فارسی این کتاب نوشته است، خود را به عنوان برنامه ریز دوره تخصص اطفال در دانشگاه ایالت میشیگان و مرکز مطالعات پزشکی کالامازو و استاد دانشگاه میشیگان معرفی کرده است. دکتر گلزاری نیز مقدمه ای بر کتاب حاضر نگاشته که بر غنای آن افزوده است.

در این کتاب تقریبا تمام مسائلی که والدین در مراقبت و نوع برخورد با فرزندان نوجوانشان باید بدانند ذکر شده است. نوجوانی به خاطر خصوصیات منحصر به فردش از سایر دوره های رشد انسان متمایز است. در این دوره به سبب جهش در رشد جسمانی و روانی نوجوان، والدین اغلب با سوالات و نگرانی های فراوانی مواجه شده و نیاز شدیدی به یک مرجع پاسخگو برای مشاوره و رفع نگرانی هایشان احساس می کنند. از این رو این کتاب به خوبی می تواند پاسخگوی بخش وسیعی از این نیازها باشد. کتاب حاضر دارای ویژگی هایی است که آن را از دیگر کتب متمایز می سازد. اموری مانند اعتبار علمی (حدود 30 دکتر از اعضای انجمن طب اطفال آمریکا در تالیف سهم داشته اند)، سادگی در بیان، استفاده از مطالب کاربردی به گونه ای که در مراجعات روزانه والدین به آن می تواند به کار آید، جامعیت و فراگیر بودن مطالب در زمینه های جسمی، روانی، روان- تنی و تخصص های گوناگون و شناخت دقیق از مشکلات دوران نوجوانی برخی از امتیازات کتاب حاضر هستند. در عرصه ترجمه و چاپ نیز تلاش های فراوانی صورت گرفته است تا مطالبی که نیازی به ذکر آنان نبوده و یا دارای اشکال می باشند حذف و یا تذکر نسبت به آنان داده شود که این عمل بیان گر تعهد مترجمان و ناشر است. حتی مترجمین در برخی موارد متذکر شده اند که جواز مطلب مطرح شده بایستی از مراجع دینی مورد سوال قرار گیرد.

از نکات جالب توجه می توان به مشترک بودن بسیاری از دغدغه های والدین در قبال فرزندان نوجوانشان در فرهنگ های گوناگون اشاره کرد. هرچند آمار ارائه شده در اثناء مطالب کتاب سنخیتی با واقعیت کشور ما ندارد، اما اصل مطلب دارای اشتراکات فراوانی است. این خاصیت سبب شده است تا مطالعه این کتاب، هرچند در فضایی بیگانه با فرهنگ ما جمع آوری شده است، باز بتواند بسیار سودمند بوده و برای والدین ایرانی دارای کاربرد باشد.

هرچند کتاب حاضر در ارتباط با نوجوانان نوشته شده است اما نویسندگان حالات روانی والدین را فراموش نکرده و در موارد لازم به آموزش هایی اشاره کرده اند که والدین در مواجهه با مسائل نوجوانان به آن نیازمند هستند.

در هفت بخش این کتاب که در مجموع دارای سی و چهار فصل است می توان با این موارد آشنا شد: تربیت و بزرگ کردن نوجوان، رشد و تکامل جسمی نوجوان، رشد و تکامل روانی اجتماعی نوجوان، رشد و تکامل جنسی نوجوان، رشد و تکامل اجتماعی نوجوان، موارد طبیعی و جنبه های مشکل زا و اصول تغذیه و مراقبت های جسمی برای نوجوان. چگونگی برقراری ارتباط با نوجوان، روش های ایجاد نظم و انضباط در آنان، بیماری های رایج در این دوره از رشد و تمام مشکلات رایج در نوجوانی مانند اعتیاد، افسردگی، اختلال های خوردن و مشکلات تحصیلی برخی از مهم ترین مباحثی هستند که پدران و مادران می توانند در این کتاب با آن ها آشنا گردند.

به پدران و مادران محترم که دغدغه های تربیتی فرزندان نوجوانشان، آنان را به مطالعه این کتاب سوق خواهد داد توصیه می گردد تا ابتدا قبل از مطالعه بخش های مختلف کتاب، به مطالعه مقدمه دکتر گلزاری و مقدمه مترجمین محترم بپردازند تا با برخی نکات لازم در جهت عدم تطابقات فرهنگی و مذهبی که در این مقدمه ها توضیح داده شده است، آشنا گردند. در همین راستا به نکاتی چند اشاره می گردد:

1- رویکرد پزشکی، روان پزشکی و به طور کلی فیزیولوژیکی، رویکرد قالب بر این کتاب است. به این معنا که نویسندگان در اکثر قریب باتفاق موارد نگاهی جسمانی به مطالب مطرح شده داشته اند. اگر در جایی سود و یا ضرری را برای مطلبی بیان کرده اند، با توجه به این رویکرد بوده است.

2- این کتاب در سدد جمع آوری مشکلات و آسیب های موجود در سنین نوجوانی و تبیین و توصیف آن ها می باشد. به همین علت ممکن است پدران و مادران از وجود این همه مشکلات و آسیب های گوناگون نگران گردند. اما مطمئنا طبیعی است که در چنین کتابی با این حجم مطالب منفی مواجه شویم.

3- کتاب حاضر وظیفه دارد که آسیب های موجود در دوران نوجوانی را به خوبی توصیف و تبیین نماید و تا زمانی که این رسالت انجام گردیده است، مطالب بسیار عالی، غنی، علمی، عملی و پرسود به مخاطبان ارائه شده است. اما زمانی که نویسندگان پای را از حیطه خود برون نهاده و به مسائل اخلاقی و روحی اشاره کرده اند، نتوانسته حق مطلب را اداء کنند و در بسیاری از موارد مباحث اشتباه و خلاف اخلاقی را مطرح نموده اند. برای مثال در صفحات 91 و 173 بیان داشته شده است که خودارضایی کاری بسیار طبیعی است و برخلاف باورهای رایج و تمام شایعات و باورها و افسانه ها با هیچ بیماری جسمی یا روحی ارتباطی ندارد. البته مترجم محترم نیز در پاورقی به جسمانی بودن این مطلب اشاره کرده است. و اما از نظر مضرات جسمی نیز نمی توان به طور قطعی چنین ادعایی را مطرح نمود. وجود مطالبی مشابه در بحث های هم جنس گرایی و دیگر انحرافات جنسی به سبب تخطی نویسندگان از وظایف اصلی خود بوده و عمده نقطه ضعف این کتاب را تشکیل می دهد.

3- مطالب کتاب کاملا اشاره به امور دنیوی داشته و مسائل بسیار مهمی مانند مبدا و معاد در تشریح برخی از مطالب به خصوص در بخش رشد و تکامل جنسی نوجوان مغفول مانده و در مواردی، مطالبی خلاف آن عنوان گردیده است.

4- آمارهای ارائه شده و قابل تامل از وضعیت فرهنگی و اجتماعی نوجوانان آمریکا باعث گردیده مخاطب ایرانی احساس بیگانی با این مطالب نماید. اما از آنجا که متاسفانه موج تهاجم فرهنگی غرب بر تمامی فرهنگ ها قابل ملاحظه است، آگاهی والدین از این مشکلات بی فایده نخواهد بود.


  1. روان شناسی بلوغ (هایم گینوت، ترجمه مهدی قراچه داغی، ناشر: دایره

  2.  

معرفی کتاب:

اگر به دنبال کتابی کاربردی برای معاشرت مسالمت آمیز با فرزندان نوجوان خود هستید، "روان شناسی بلوغ" کتابی است که می تواند تا حد زیادی مجهولات ذهنی شما را به معلومات تبدیل کند. در این کتاب می آموزیم که چگونه حالات روانی نوجوانان را بررسی کنیم. این کتاب که تا به حال بیست و هفت بار به زینت چاپ آراسته شده، از تالیفات هایم گینوت (Haim Ginott) است. انتشارات دایره در 224 صفحه و با ترجمه مهدی قراچه داغی این کتاب را به چاپ رسانیده است. اگر با کتاب هایی که در مورد نوجوانان نوشته شده اند مانوس باشید، نام این نویسنده زیاد به از نظرتان خواهد گذشت. این کتاب قبلا در سال 1354 تحت عنوان ما و نوجوانان و خانواده: بررسی مشکلات روابط والدین با نوجوانان، منتشر شده است. اما مطالب کاربردی آن به هیچ عنوان مورد دستکاری قدیمی بودن آن قرار نگرفته اند.

هر یک از کتاب هایی که در مورد نوجوانان مطالبی را مطرح کرده اند، از زاویه ای خاص به ارائه راهکارهایشان پرداخته اند. در این کتاب همان گونه که در مقدمه به آن اشاره شده است، بر دوستی، مفاهمه و زندگی مسالمت آمیز میان والدین و نوجوانان تاکید شده است. زیرا بسیاری از مشکلات موجود به خاطر سوء تفاهم و نداشتن زبانی مشترک میان والدین و فرزندان نوجوانشان پیش می آیند. اما این کتاب خود یک تمرین عملی و علمی در رابطه با فهم درست است و کمتر کتابی را می توان یافت که این همه نمونه های متعدد و متنوع و گوناگون راجع به کاربرد فهم درست و فهم نادرست در روابط خانوادگی داشته باشد. مشکل اصلی که در این کتاب می توانیم به دنبال یافتن راه حل برای آن باشیم این است که نوجوانان محبت ما را مزاحمت و راهنمایی ما را دخالت و مراقبت ما را فشار تلقی می کنند. به همین خاطر نویسنده در پس مطالب مطرح شده، نکاتی درباره شناخت و شناخت درمانی به والدین ارائه می کند. زیرا شناخت درمانی چیزی نیست جز تغییر شناخت ها و اندیشه های نادرستی که در رابطه با فرزندان و نوجوانان وجود دارد و می تواند در رفع خطاهای این چنینی کارساز باشد. کودکی که به دوران نوجوانی رسیده است کمک را مداخله، محبت را به حساب کودکی و نصایح پدر و مادر را اقتدار طلبی تلقی می کند. زیرا او خواهان استقلال بوده و هر کسی که در آن دخالت کند را دشمن به حساب می آورد.

این کتاب سرشار از مثال هایی است که ممکن است هر پدر و مادری در زندگی و در تعامل با نوجوان خود با آن ها مواجه شود. بنابراین مطلع بودن از آن ها قبل از وقوع رخداد می تواند در مدیریت هیجانات و رابطه میان والدین و نوجوان بسیار کمک کننده باشد. شیوه نویسنده به این صورت است که در ابتدای هر فصل مطالب نظری را به صورت مختصر توضیح داده و سپس یک مکالمه چالشی میان والد و نوجوانش را نقل کرده و با تذکر اشتباهات پیش آمده در آن و نیز فرجام ناخوشایند درک نکردن نوجوان و تبیین پیشگویانه این نوع ارتباط ناصحیح، به بیان راه حل درست و این که بهتر این می بود که والد چنین راهی را پیش می گرفت، به بیان راهکارهای کاربردی برای استفاده والدین می پردازد. به عنوان نمونه، پس از ذکر داستان نوجوانی پانزده ساله، نویسنده در صفحه 39 می گوید: «عباراتی مثل «وقتی سن تو بودم» بلافاصله گوش شنوای نوجوان را به روی حقایق می بندد. موضع تدافعی می گیرد و و ... نصیحت هایمان را با گوش نکردن پاسخ می دهد.» نویسنده در ادامه ارائه دستورالعمل های کاربردی اش می گوید: «باید میان تحمل  و تصدیق و به عبارتی پذیرفتن و تایید کردن تفاوت قائل شویم. تحمل می کنیم اما این تحمل نشانه تصدیق و تایید نیست.» «هر پدر و مادر خردمندی می داند که جنگ و جدل با نوجوان چون جنگیدن با امواج خروشان دریا بی حاصل  نابخردانه است.»

این کتاب در مجموع دوازده فصل دارد. در فصل دوم راهنمایی هایی به همراه مثال ذکر شده است که بسیار راه گشا هستند: بی قراریش را بپذیرید، تظاهر به دانایی بیش از اندازه نکنید، تقلید نکنید، عیب جویی نکنید، مسخره نکنید، استقلال بدهید، از تلخ زبانی کاری ساخته نیست، به خلوت نوجوان احترام بگذارید، از کلیشه سازی اجتناب کنید، آب و تاب ندهید و راهنمایی دیگری که برای آشنایی بیشتر از آن ها می توان به کتاب رجوع کرد.

در کنار نقاط مثبتی که ذکر گردید خوب است نکاتی را در نظر داشته باشیم تا بهره بهتری از کتاب ببریم:

- این کتاب در فضای فرهنگی تدوین یافته است که دارای نقاط متضادی با فرهنگ غنی ماست. به همین دلیل می بینیم که در برخی موارد از مثال هایی استفاده شده است که در فرهنگ ما جایی ندارند. مانند نگهداشتن سگ در خانه (صفحه 44)، رقص و مهمانی های مختلط برای معاشرت بهتر و آشنایی با جنس مخالف (صفحه 119 و 137)، اصرار والدین برای اینکه دخترشان دوست پسر داشته باشد (صفحه 138). اما وجود این مطالب از کاربردهای علمی کتاب چیزی نکاسته و خواننده با فرهنگ ایرانی می تواند به خوبی این مطالب را از هم جدا نماید.

- در کتاب برخی مظاهر دینی ذکر شده است. مانند شرکت در کلیسا (صفحه 141) و نقل قول از حضرت موسی علیه السلام (صفحه 124). این مطالب با توجه به مذهب نویسنده و مذهب رایج در جهان غرب نگاشته شده است و می تواند با اعتقادات دینی ما سازگار باشد و یا نباشد. اما مهم این است که دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی در بردارنده تمامی نقاط مثبت ادیان دیگر و پیراسته از هر انحرافی است.


  1. پنج زبان عشق نوجوانان ( گری چاپمن، سیمین موحد، ناشر: ویدا

  2.  

معرفی کتاب:

آیا تا به حال شده احساس کنید که نه شما و نه فرزند نوجوانتان زبان یکدیگر را متوجه نشده و نمی توانید روی حتی ساده ترین مسائل در زندگی به نقطه اشتراکی دست یافته و با یکدیگر به توافق برسید؟ این مشکلی است که به وفور در میان پدران و مادرانی که دارای فرزندان نوجوان هستند وجود داشته و این مشکل را از آنان می شنویم. به همین دلیل دکتر گری چاپمن با داشتن کوله بار سی ساله در زمینه ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره کودکان و نوجوانان اقدام به تالیف کتاب "پنج زبان عشق نوجوانان" کرده است. این کتاب با ترجمه سیمین موحد، توسط نشر ویدا در 336 صفحه به چاپ رسیده است.

بسیاری از والدین گمان می کنند وقتی فرزندانشان به سنین نوجوانی رسیدند، همان نوع تربیت زمان کودکی را پذیرا خواهند بود. اما به دلیل گذر فرزند از کودکی به نوجوانی دیگر نمی توان با او مانند یک کودک رفتار کرد. زیرا او پیوسته به دنبال استقلال و کسب هویت بوده و این اکتشاف در تمامی عرصه های جسمانی، عاطفی، فکری، روحی و اجتماعی او در جریان است. نوجوان به خاطر تغییرات وسیع در عرصه های ذکر شده دارای روحیات استقلال و مخالف‌خوانی خواهد شد. اما والدین زیرک این نکته را به خوبی می دانند که این حالات دارای جنبه های منفی اخلاقی نیست، بلکه نوجوان به سبب کسب هویت و استقلال دوست دارد در تمامی جنبه هایی که تا به حال تحت سیطره پدر و مادرش بوده است، تجدید نظر کرده و خود را شخصی جدا از آنان نشان دهد. بنابراین با اتخاذ یک سیاست مدبرانه تربیتی می توان به خوبی نوجوان را در مسیر صحیح زندگی حفظ کرد.

تلاش نویسنده نیز بر این است تا با استفاده از بیانی روان و ارتباط کلامی خطاب گونه با خواننده، زبانی مشترک میان والدین و نوجوان ایجاد کند. در این صورت مفاهمه و درک متقابل به خوبی ایجاد خواهد شد. دکتر چاپمن توانسته است تا پنج زبان مشترک میان والدین و فرزندان نوجوانشان را به خوبی بیان کرده و به دلیل خمیرمایه عشق در تمامی آنان، آن ها را به پنج زبان عشق نام گذاری کرده است. این پنج زبان عشق عبارتند از: کلام تاییدآمیز، تماس فیزیکی، وقت گذاشتن برای یکدیگر، خدمت به یکدیگر و هدیه دادن. البته باید به این نکته توجه داشت که زبان همه نوجوانان با هم یکسان نیستند و والدین لازم است با درایت لازم و با استفاده از لهجه های گوناگون در هر زبان، به برقراری ارتباط صحیح با نوجوان خود اقدام کنند. برای مثال در صفحه 68 می توان با لهجه های گوناگون زبان عشق تماس فیزیکی مانند توجه به مکان و زمان مناسب لمس و نوع آن، آشنا شد. به نظر او اکثر بد رفتاری های نوجوانان ریشه در خالی بودن مخازن عشق آنان داشته و این پدر و مادر هستند که با رفتار صحیح خود می توانند این کمبود را جبران نمایند. ضرورت این مطلب زمانی آشکارتر می شود که توجه داشته باشیم فناوری امروز بهترین و بدترین ویژگی های همه فرهنگ ها را به نوجوانان نشان می دهد. این مساله در بی قرارتر شدن نوجوانان موثر خواهد بود.

مخاطبین این کتاب در سطح اول پدران و مادران هستند. اما به گفته نویسنده در صفحه 10، پدربزرگ و مادربزرگ ها، تمامی بزرگ ترها و همه افرادی که علاقه مند به مطالعه پیرامون نوجوانان هستند می توانند از این کتاب استفاده کنند.

علاوه بر آشنایی با پنج زبان عشق، با مسائل دیگری مانند خشم و استقلال، آزادی و مسئولیت، محدودیت ها، انضباط و دوراندیشی آشنا می شویم. این کتاب در فصل های پایانی توصیه های کاربردی و مفیدی برای افرادی که داراری خانواده ای ناقص هستند، بیان کرده است. مانند خانواده های تک والد، دارای ناپدری و نامادری. افرادی که در فکر ازدواج مجدد هستند، برای کنار آمدن فرزندانشان با این قضیه و شیوه تربیتی مناسب برای آنان، حتما به مطالعه این بخش ها نیاز پیدا خواهند کرد.

- کتاب حاضر سرشار از مثال های عینی و کاربردی است. بسیاری از موردهای مطرح شده، مراجعینی بوده اند که برای گرفتن مشاوره به نویسنده رجوع کرده و در کتاب به آن ها اشاره شده است. در موارد زیادی نیز نویسنده جملاتی را استفاده کرده است که والدین می توانند برای بهبود روابطشان با فرزندان نوجواننشان، عینا از آنان استفاده نمایند.

- نویسنده از روان شناسانی است که خداباور بوده و به آموزه های دینی و معنوی در بهبود زندگی خانوادگی اعتقاد دارد. هر چند وی طبق دین خود به بیان مطالب و مثال هایی می پردازد، مانند شرکت در مراسم کلیسا (در صفحاتی متعدد از جمله صفحه 18)، استناد کردن و نام بردن از  انجیل (در بخش های گوناگونی از جمله صفحه 37)، اما بر خواننده ایرانی پوشیده نیست که مفاهیمی بسیار والاتر از آن چه نویسنده بیان کرده است در میراث دینی و ملی وی موجود است.

- مخاطبان کتاب حاضر حتما از این مطلب آگاهی دارند که یک اثر فرهنگی به خصوص در حوزه علوم رفتاری و انسانی، به هر میزان که مفید و قابل استفاده باشد اما باز به سبب جو فرهنگی حاکم بر تولیدکنندگان آن باز از پیرایه های فرهنگی و دینی پیراسته نبوده و نیاز به پیرایش هنگام استفاده از آن دارد. اموری مانند داشتن دوست پسر و دوست دختر، حاملگی ناخواسته نوجوانی، سقط جنین، ابتلای نوجوانان به بیماری های مقاربتی، استفاده نوجوانان از سلاح گرم، شرکت در جلسات رقص و کنسرت موسیقی، مادران دارای دوست پسر و مواردی اینچنینی به گونه ای نیستند که به صورت شایع در فرهنگ ما ـ آنگونه که در فرهنگ غربی رواج دارند ـ مشاهده گردند و نویسنده به خاطر تنفس در فضای مغرب زمین این مطالب را به عنوان نمونه های رایجی که هر روزه پیرامون خود ملاحظه می کند، تلقی کرده و در مثال ها و توصیه های خود یادآور شده است.

- استفاده از آمارها و برخی موارد منطق با فرهنگ غربی ممکن است خواننده ایرانی را با سوالاتی مواجه سازد. ...

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]