تاریخ انتشار خبر: 21 خرداد 1393 - ساعت 01:06:02
بانوان و حضرت حجت(عج)

بانوان و حضرت حجت(عج)

ده کتاب متنوع در بسته مطالعاتی مخصوص بانوان درباره حضرت حجت(عج) معرفی شده است.

بسته مطالعاتی مخصوص بانوان درباره حضرت حجت(عج):

1

زن‍ان‌ در ح‍ک‍وم‍ت‌ ام‍ام‌ زم‍ان‌(عج)

م‍ح‍م‍دج‍واد طب‍س‍ی‌

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)

با آفرينش زن، برگ زرّينى به برگ‌هاى زرّين عالم وجود افزوده شد؛ زيرا كه زن مظهر جمال و جلال خداوند بود كه بايد شناخته مى‌شد. اين نور الهى از آغاز آفرينش تا كنون دوران‌هاى تلخ و شيرينى را سپرى كرده است و گاه همراه با حركت انبياى الهى گام در گام پيامبران خدا گذارده و دوشادوش مردان صالح، از پيامبر زمان خود حمايت كرده است؛

امروز نیز بانوان همانند بسیارى از مردم به آینده مى‏اندیشند؛ به یک انقلاب جهانى و یک حکومت موعود، که چگونه در برابر قدرتهاى بزرگ غلبه پیدا مى‏کند! برنامه‏هاى او چیست؟ چه کسانى با او همکارى مى‏کنند و زنان در آن زمان چه نقشى دارند؟

اثر حاضر نگاهى است به نقش بانوان شايسته در پيدايش انقلاب امام مهدى عليه السّلام و نيز در اداره جامعه جهانى كه نويدش را پيامبران الهى داده‌اند.

2

امام مهدی موجود موعود

آیت الله جوادی آملی

اسراء

این کتاب ارزشمند، یکی از کتابهایی است که مطالعه ی آن برای هر منتظری مفید است.

این کتاب، که مجموعه مباحث گفتاری و نوشتاری استاد علامه جوادی املی درباره حضرت بقیة ‌الله (ارواحنا فداه) است، با مقدمه‌ای ارزشمند از ایشان به دوستداران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ارائه شده است.

کتاب ذکر شده با یک پیشگفتار و در سه بخش کلی سامان یافته است.

بخش اول کتاب که بهترین و قویترین بخش کتاب هم هست، امام شناسی است که شامل سه فصل می‌شود، بخش دوم کتاب انتظار نام دارد که از بهترین قسمت های کتاب بوده و چهار فصل دارد و بخش سوم کتاب از ظهور تا مدینه فاضله مهدی نام دارد.

با توجه به اینکه هر کتابی نقاط قوت و ضعفی دارد، بخش امام شناسی این کتاب قوی ترین و بهترین بخش کتاب است و هر منتظر و شیعه ای باید با مطالب آن آشنا شود و دو بخش دیگر هر چند به کاملی بخش اوال نیست اما در برخی موارد حاوی مطالب بسیار ناب و مفیدی است.

3

بانوان رجعت‌کننده

جواد جعفری

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)

در کتاب "بانوان رجعت کننده" ضمن بررسی معنای لغوی و اصطلاحی رجعت و ادله قرآنی و روایی وقوع آن، به بیان ویژگی‌های کلی رجعت‌کنندگان در زمان ظهور امام مهدی(ع) اشاره شده و برخی از بانوان رجعت‌کننده که به باور نویسنده حدود 50 نفر خواهند بود، معرفی شده‌اند.

نویسنده به اسامی این قبیل از بانوان اشاره کرده و شرح حالی اجمالی از زندگانی و شخصیت آنان ارائه کرده است.

وی مقاومت کردن در مقابل دشمنان، اخلاص، ولایت‌پذیری آگاهانه، معرفت و شناخت امام زمان، دوستی شدید با اهل‌بیت(ع)، تحمل رنج و مشقت در اصلاح جامعه و مردم، برائت از دشمنان اهل‌بیت و انتظار واقعی را از مشخصات اصلی بانوان رجعت‌کننده عنوان کرده است.

4

خانواده و تربیت مهدوی

مرتضی آقا تهرانی

اتود

یکی از کتاب‌های بسیار ارزشمند در تربیت مهدوی و خانواده‌ی مهدوی که در عین ترسیم کردن مختصات به ارائه‌ی راهکارهای عملی برای دستیابی به خانواده  مهدوی پرداخته و نشانهای خانواده های آخرالزمانی که رویکرد ضد مهدوی دارند و متأسفانه در خانواده های جامعه مذهبی هم بعضی آفات آن موجود است هم ارائه کرده است. استنادات متعدد این کتاب به آیات و روایات و سیره‌ی اهل بیت یکی از مهمترین مزایا و ویژگیهای کتاب است. ارائه ی راهکارهایی برای رسیدن به خانواده مهدوی، بستر سازی برای تربیت مهدوی از دوران انتخاب همسر تا  تربیت مهدوی فرزند پیش از تولد، چگونگی تربیت مهدوی فرزند در هفت سال اول یا کودکی، دوران تربیت نوجوان مهدوی، دوران تربیت جوان مهدوی از دیگر مباحث ارزشمند کتاب است.

در یک کلام این کتاب برنامه ای جامع برای افرادی است که می خواهند زندگی مهدوی داشته باشند و همچنین انتخاب همسر با ملاکهای امام زمانی و تربیت فرزند مهدوی داشته باشند .

بخش نخست این پژوهش به (سیمای خانواده در آخر الزمان) پرداخته و جلوه هایی از بنیان متزلزل خانواده ها و قحط غیرت در خانه های آخر الزمانی را ترسیم کرده است.

در بخش دوم، به بررسی نظام تربیتی مهدوی، بنیان ها و مراحل شکل گیری آن، تحت عنوان (دکترین تربیتی مهدویت) پرداخته شده است.

بخش سوم با عنوان (عوامل تأثیرگذار در فرآیند تربیت مهدوی)، بر نقش اراده و اختیار آزاد اعضای خانواده در بهره گیری از فرآیند تربیت مهدوی تأکید ورزیده است.

در بخش چهارم به دوازده اصل بنیادین از (بنیان های خانوادگی در فرآیند تربیت مهدوی) پرداخته شده که پیاده کردن آن در فرآیند خانواده، پایه گذار بنیان هایی قوی برای بنای عظیم تربیت مهدوی خواهد بود.

بخش پنجم به پیش زمینه های لازم برای موفقیت در فرآیند تربیت مهدوی فرزندان، تحت عنوان (دوران بستر سازی برای تربیت مهدوی) اختصاص دارد.

پدید آورندگان در بخش ششم به هفت سال نخست کودکی در فرآیند تربیت مهدوی با عنوان (دوران عشق آفرینی) یا (دوران تربیت کودک مهدی محب) پرداخته و راهکارهای عملی برای (عشق آفرینی در نهاد پاک کودک نسبت به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فرا روی خانواده های مهدوی گشوده اند.

بخش هفتم را به دوران دوم تربیت مهدوی، یعنی هفت سال دوم یا دوران طلایی نوجوانی، با موضوع (دوران تربیت نوجوان مهدی باور) اختصاص دارد و راهکارهای عملی برای ایجاد باوری عمیق در نهاد پاک نوجوان ارائه شده است.

و سر انجام در بخش هشتم به هفت سال سوم در فرآیند تربیت مهدوی، یعنی به دوران فراطلایی جوانی با رویکرد (تربیت جوان مهدی یاور) پرداخته شده است.

ثمره و محصول این سه دوره تربیتی در فرآیند تربیت مهدوی، تربیت فرزندی مهدی یاور است که در سنین جوانی از ویژگی های بنیادین مهدی یاوران برخوردار و برای هرگونه جان فشانی در رکاب حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آماده باشد.

5

قرآن، امام ‌مهدی علیه ‌السلام و زنان

محمد رضا نصوری   

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)

در این کتاب زنان برگزیده ای که در قرآن از آنان به نیکی یاد شده و نیز زنانی که در دوران اهل بیت علیهم السلام نقش آفرینی کرده اند، به عنوان الگوی نسل امروز معرفی شده اند و با بیان وظایف زنان در عصر حاضر سعی شده گامی در زمینه سازی ظهور حضرت مهدی علیه السلام برداشته شود تا آنان بتوانند به خوبی نسل منتظر را تربیت و آماده نمایند.

6

آثار اعتقاد به امام زمان علیه السلام

دکتر هادی قندهاری   

موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت

پیش از آن که به بحث در اصل مهدویت پرداخته شود، لازم است بدانیم که اصولاً جایگاه این بحث در اعتقادات شیعی کجا است؟

آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی علیه السلام و آشنایی و معرفت به آن حضرت و انتظار ظهور آن حضرت و توجه و توسل به آن حضرت ضرورت دینی دارد، و یا اینکه مسلمانی بدون آن نیز امکان پذیر است! اگر نه به چه علت؟

اساساً رابطه ی ایمان و ولایت اهل بیت چیست؟ تفاوت اسلام با ایمان در چه چیز است؟ آیا ایمان به ولایت اهل بیت در سایر ادیان نیز مطرح بوده؟ بشارت و هشدار اساسی به محبین اهل بیت چه چیز است و تکلیف گناهکارانی که محب اهل بیت هستند چه خواهد شد و بسیاری از مبانی اعتقادی دیگر...

اصولا تا انسان به اهمیت چیزی پی نبرد، به آن دل نمی دهد و برای آن همت نمی گمارد و آن طور که شایسته است به آن ارج نمی گذارد. بنابر این در این زمینه در این کتاب بسیار ارزشمند در 14 فصل مهمترین مبانی اعتقادی شیعه در این زمینه در عین اختصار و سادگی و روانی در نهایت اتقان مستدل به دلایل عقلانی و مستند به آیات و روایات تبیین شده است.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

  1- پایه اصلی دین/ 2- شرط ایمان/ 3- توحید عملی/ 4- بندگی خداوند/ 5- شرط قبول اعمال/ 6- در عوالم و ادیان قبل/ 7- برترین راه تقرب به خداوند/8- تنها راه نجات/ 9- شرط لازم برای مغفرت حق/ 10- هدایت الهی/ 11- برترین نعمت خداوند/ 12- در معرفت امام زمان علیه السلام/13- سبب علوّ مقام پیروان/ 14- تذکرات (الف- عمل، لازمه ی ولایت و دوستی اهل بیت علیه السلام/ ب- وعده و وعید خداوند به محبّین/ج- نهی از غلوّ در شأن اهل بیت علیه السلام/ د- شرط ولایت اهل بیت علیه السلام برائت از دشمنان/ ه- تنها محبّت اهل علیه السالم کافی نیست/ و- اولویت ولایت بر دیگر فرائض/ ز- لزوم تربیت فرزندان بر ولایت آل محمد علیه السلام/ح- درجات بالاتر ولایت با تقاضای از خدا)

7

اسطوره ها جان می‌گیرند

گروه پژوهشی و هنری حنیف   

روزنامه ایران

این مجلد از سری کتاب های سایه ها، به اندیشه ها و حرکت های راز آمیز و مسیحایی می پردازد که به ویژه در پیرامون تصوف یهودی ( کابالا) رخ نمود.

در این بررسی، بنیادهای نظری-فرهنگی تمدن جدید غرب آشکار می شود، بنیادهایی که در تاریخ نگاری رسمی غربی ها یکسره مسکوت مانده است!

8

مردان و زنان آخرالزمان

محمد امینی

همگرا

این کتاب یکی از بهترین کتابهایی است که در حوزه ی نشانه های آخرالزمان بر مبنای کلام معصومان نگارش شده و در عین اختصار تصویر دقیقی از فضای آخرالزمان  را ترسیم می کند.

در حاليكه مادي‏گران پايان تاريخ را غلبه ليبراليسم بر ساير آرمانها مي‏دانند، اديان آسماني سرنوشت بشر را در پيروزي نور بر تاريكي مي‏دانند و به پيروان خود مژده آمدن يك منجي آسماني را داده‏اند. در اين ميان دو فرهنگ شيعه اخبار و روايات زيادي براي توصيف وضعيت پايان تاريخ آمده است. در اين نوشتار گوشه‏اي از اخبار معصومان درباره وقايع آخرالزمان نقل شده است.

سلسله مباحث کتاب در چهار عنوان کلی گنجانده شده است.

اوضاع عمومی مردمانِ پایان دوران/مردان پایان دوران/ زنان پایان دوران/ علما و حاکمان پایان دوران

9

دیدار با تاریکی، نقد و بررسی عقاید، احکام و تعالیم فرقه ضاله بهائی

حمید فلاحتی

عابد

بهائیت جریانی است که در دوره قاجاریه در ایران شکل گرفت و در آموزه های شیخیه، باطنیه و صوفیه ریشه دارد. سران بهایی با تظاهر به اسلام و تمسک به آیات و روایات توانستند برخی را بفریبند و هوادار خود کنند. یکی از دلایل رشد بهاییت میان مردم توزیع شود، در نتیجه اهل علم نمی توانستند آن ها را نقد کنند. اما امروزه این مشکل برطرف شده و می توان بهاییت را با مراجعه به کتاب های بزرگان بهایی نقد و بررسی کرد؛ کاری که تلاش کرده ایم در این کتاب انجام دهیم.

اگر به آثاری که در نقد و رد بهائیت نگاشته شده مراجعه شود در می یابیم که هر کدام جنبه ای از بهائیت را برجسته کرده و به آن پرداخته اند.اثر پیش رو سعی دارد ضمن پرداختن به تمامی ابعاد بهائیت و نیز نقد عالمانه طرحی نسبتا جامع پیش روی خوانندگان قرار دهد.

کتاب حاضر در رد فرقة بهائیت و نقد و بررسی عقاید پیروان این فرقه تدوین گردیده است. نگارندگان در این نوشتار می‌کوشند ابتدا به معرفی رهبران بابیت و بهائیت پرداخته، روش و منش آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد، سپس به شرح اقدام‌ها و فعالیت‌های این فرقة ضاله و تشکیلاتی که در راستای هدف‌های شوم خود بنا کرده‌اند، پرداخته است. عقاید و باورهای بهائیت پیرامون برخی از اصول عقیدتی همچون توحید، خاتمیت، مهدویت و قیامت را نیز به بحث گذاشته است. در بخشی از کتاب نیز تعالیم اجتماعی این جریان که اساس فکری طرفداران آن را تشکیل می‌دهد به همراه احکام آنان به نقد کشیده شده است.

10

شهاب ثاقب

علیرضا رمضانیان

نقش نگین

یکی از اهداف نگارش این اثر آسیب‌زدایی تحریف مفاهیم و آموزه‌های مهدویت است، زیرا آسیب‌های فرهنگ مهدویت موجب سستی اعتقاد مردم نسبت به اصل وجود امام زمان(عج) و گاهی سبب گرایش به افراد یا مجموعه‌های منحرف می‌شود.

کتاب «شهاب ثاقب؛ آسیب‌شناسی مباحث مهدویت» در 18 بخش به محتوای معرفت و شناخت امام زمان(عج)، مفهوم آسیب‌شناسی، برداشت‌های انحرافی از مقوله انتظار فرج،‌ افراط و تفریط در ارایه چهره مهر و قهر، طرح مباحث غیرضروری، شتاب‌زدگی و تعجیل، دور شمردن وقت ظهور، تعیین زمان ظهور، تطبیق علایم ظهور بر مصادیق خاص، ‌افراط و تفریط در تبیین مفهوم غیبت و ضعف شناخت و ایمان به امام غایب می‌پردازد.

همچنین دیگر بخش‌های این اثر شامل موضوعات ملاقات‌گرایی، مدعیان دروغین مهدویت و نیابت، آرزوگرایان بی‌عمل، متوسلین دنیاخواه، جشن‌ها و دعاها،‌ عدم پیروی از ولایت فقیه و نواب عام امام زمان(عج) و حب دنیا می‌شود.

در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «اصل ظهور امام زمان(عج) امری است قطعی و وعده‌ای است الهی که قطعا و یقینا انجام می‌پذیرد و هیچ‌گونه تغییری در آن واقع نخواهد شد. اما وقت این امر مبارک بنابر روایات که از ائمه(ع) رسیده است، ممکن است مقدّم یا موخّر گردد، جلو بیفتد یا به تاخیر بینجامد یعنی وقت قطعی و لایتغیر آن وجود ندارد.»

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]