تاریخ انتشار خبر: 21 خرداد 1393 - ساعت 01:19:36
سیر مطالعاتی مهدویت ویژه دانشجویان

سیر مطالعاتی مهدویت ویژه دانشجویان

سیر مطالعاتی تخصصی مناسب دانشجویان و جوانان با موضوع امام زمان (عج)

سیر مطالعاتی تخصصی مناسب دانشجویان و جوانان:

1

آثار اعتقاد به امام زمان علیه السلام

دکتر هادی قندهاری

موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت

پیش از آن که به بحث در اصل مهدویت پرداخته شود، لازم است بدانیم که اصولاً جایگاه این بحث در اعتقادات شیعی کجا است؟

آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی علیه السلام و آشنایی و معرفت به آن حضرت و انتظار ظهور آن حضرت و توجه و توسل به آن حضرت ضرورت دینی دارد، و یا اینکه مسلمانی بدون آن نیز امکان پذیر است! اگر نه به چه علت؟

اساساً رابطه ی ایمان و ولایت اهل بیت چیست؟ تفاوت اسلام با ایمان در چه چیز است؟ آیا ایمان به ولایت اهل بیت در سایر ادیان نیز مطرح بوده؟ بشارت و هشدار اساسی به محبین اهل بیت چه چیز است و تکلیف گناهکارانی که محب اهل بیت هستند چه خواهد شد و بسیاری از مبانی اعتقادی دیگر...

اصولا تا انسان به اهمیت چیزی پی نبرد، به آن دل نمی دهد و برای آن همت نمی گمارد و آن طور که شایسته است به آن ارج نمی گذارد. بنابر این در این زمینه در این کتاب بسیار ارزشمند در 14 فصل مهمترین مبانی اعتقادی شیعه در این زمینه در عین اختصار و سادگی و روانی در نهایت اتقان مستدل به دلایل عقلانی و مستند به آیات و روایات تبیین شده است.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

  1- پایه اصلی دین/ 2- شرط ایمان/ 3- توحید عملی/ 4- بندگی خداوند/ 5- شرط قبول اعمال/ 6- در عوالم و ادیان قبل/ 7- برترین راه تقرب به خداوند/8- تنها راه نجات/ 9- شرط لازم برای مغفرت حق/ 10- هدایت الهی/ 11- برترین نعمت خداوند/ 12- در معرفت امام زمان علیه السلام/13- سبب علوّ مقام پیروان/ 14- تذکرات (الف- عمل، لازمه ی ولایت و دوستی اهل بیت علیه السلام/ ب- وعده و وعید خداوند به محبّین/ج- نهی از غلوّ در شأن اهل بیت علیه السلام/ د- شرط ولایت اهل بیت علیه السلام برائت از دشمنان/ ه- تنها محبّت اهل علیه السالم کافی نیست/ و- اولویت ولایت بر دیگر فرائض/ ز- لزوم تربیت فرزندان بر ولایت آل محمد علیه السلام/ح- درجات بالاتر ولایت با تقاضای از خدا)

2

امام مهدی موجود موعود

آیت الله جوادی آملی

اسراء

این کتاب ارزشمند، یکی از کتابهایی است که مطالعه ی آن برای هر منتظری مفید است.

این کتاب، که مجموعه مباحث گفتاری و نوشتاری استاد علامه جوادی املی درباره حضرت بقیة ‌الله (ارواحنا فداه) است، با مقدمه‌ای ارزشمند از ایشان به دوستداران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ارائه شده است.

کتاب ذکر شده با یک پیشگفتار و در سه بخش کلی سامان یافته است.

بخش اول کتاب که بهترین و قویترین بخش کتاب هم هست، امام شناسی است که شامل سه فصل می‌شود، بخش دوم کتاب انتظار نام دارد که از بهترین قسمت های کتاب بوده و چهار فصل دارد و بخش سوم کتاب از ظهور تا مدینه فاضله مهدی نام دارد.

با توجه به اینکه هر کتابی نقاط قوت و ضعفی دارد، بخش امام شناسی این کتاب قوی ترین و بهترین بخش کتاب است و هر منتظر و شیعه ای باید با مطالب آن آشنا شود و دو بخش دیگر هر چند به کاملی بخش اوال نیست اما در برخی موارد حاوی مطالب بسیار ناب و مفیدی است.

3

از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور حضرت ولیعصر

عباس استاد آقایی

یاران مهدی

در این کتاب ابتدا به هدف آفرینش و ظهور جهان می¬پردازد و در ادامه به مباحثی چون ظرفیت محدود خلقت، بعثت انبیا بر اساس اهل بیت، خاتم انبیا و اهل بیتش، دشمنان اهل بیت، امامت و ولایت، جهان در آستانه ظهور .... و جهان پس از ظهور میپردازد.

این کتاب پژوهشی در سه فصل با عناوین ظهور جهان، اهل بیت(علیه السلام) راهنمای مسیر تکامل جهان به سوی ظهور و جهان پس از ظهور می باشد.

موضوعات کتاب از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور را مهدی موعود در کتب ادیان پیشین، تحقق اهداف انسان به دست حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رجعت به دنیا برای یاری امام زمان، شگفتی های زمان ظهور و سیر بی نهایت انسان در پرتو نور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عنوان شده است.

برای نگارش این کتاب ارزشمند از 201 منبع مختلف استفاده شده است.

از ویژگیهای منحصر به فرد کتاب رویکرد بدیع منسجم و نظام مند با توجه به فلسفه ی خلقت و آفرینش به مسئله ی مهدویت است.

4

آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی

اصغر طاهرزاده

لب المیزان

این کتاب یکی از کتابهای بسیار مهم در حوزه ی مبانی اعتقادی مهدویت است و مطالعه ی آن دریچه های جدیدی بر روی بینش و دیدگاه شما نسبت به شرایط ظهور باز خواهد کرد.

شرايط ظهور حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به‌قدري عجيب و عظيم است که انديشه‌هاي زيادي را جهت درک آن شرايط به خود مشغول مي‌کند تا انسان متوجه شود چگونه با ظهور آن حضرت، ابعاد پنهان و باطني عالم به ظهور مي‌آيد و سنگ و درخت با ياران مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)سخن مي‌گويند.

بيش از آن‌که تصور شود حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از عالم غيب به عالم شهود مي‌آيد بايد به اين نکته توجه شود که عالم شهود نيز آنچنان صعود مي‌کند که مي‌تواند ظرف ظهور ابعاد غيبي حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف گردد.

رابطه‌ي بين ظهور پيامبر آخرالزمان(صلوات الله علیه و آله) به عنوان حامل آخرين و کامل‌ترين دين و ظهور آخرين ولي خدا به عنوان حامل آخرين اسرار الهي ما را به اين تأمل دعوت مي‌کند که در آخرالزمان باطني‌ترين ابعاد هستي ظهور خواهد کرد.

وقتي حضرت سجاد در وصف منتظران حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مي‌فرمايند: «اَلْغيبةُ عِنْدَهُم بِمَنْزِلَةِ الْمُشاهده» غيبت نزد آن‌ها همانند مشاهده است، مي‌فهميم زمانه جهت ظهور مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف بايد آنچنان اوج بگيرد که ديگر عالم ماده حجاب بين انسان‌ها جهت رؤيت عالم غيب نباشد و اين مي‌رساند که ضروري است معارف خاصي به ميان آيد که بتواند انسان‌ها را به حضور عالم غيب سير دهد تا زمينه‌ي ظهور آن حضرت فراهم گردد. اولين قدم، روي‌برگرداندن از تمدني است که تماماً حسّي و حسّي‌زده است.

اعتقاد به توحيد و نافذبودن توحيد، اقتضا مي‌کند که متوجه باشيم توحيد الهي همچنان تاريخ را در مي‌نوردد و جلو مي‌آيد و روز به روز بيشتر ظهور مي‌کند تا منجر به توحيدي‌ترين شرايط و حاکميت موحد‌ترين انسان شود و در نتيجه در آخرالزمان انسان‌ها با تجلي کاملي از توحيد الهي روبه‌رو خواهند شد و اين يعني ظهورِ ابعاد باطني عالم هستي و پشت‌کردن به ظلماتي که مانع تجلي چنين توحيدي است.

اين‌ها از نکاتي است که در اين کتاب مورد بحث و بررسي قرار گرفته و فرهنگ انتظار را معني کرده است تا معلوم شود بايد منتظر چه چيزي بود و چگونه خود را براي چنان شرايطي آماده کرد. به اميد آن‌که قدمي به سوي ظهورِ باطني‌ترين بُعد هستي برداشته باشيم.

5

بداء یا محو و اثبات

علامه سید مرتضی عسکری

مجمع علمی اسلامی

با توجه به اهمیت بحث بداء و ارتباط ویژه ی آن با بحث مهدویت لازم به نظر می رسد که مبانی اعتقادی تشیع در موضوع بداء برای منتظران تبیین شود و این کتاب یکی بهترین آثار نگارش یافته در این زمینه است. اين كتاب هشتمين مجلد از مجموعه ((بر گستره كتاب و سنت)) است كه در آن مقوله ((بدا‌)) تشريح شده است. بدا‌ در عقايد اسلامي آشكار كردن چيزي است از جانب خداوند كه بر بندگان مخفي بوده ظهورش براي آنان تازگي دارد .مولف در اين اثر جنبه‌هاي لغوي، فقهي، قرآني و روايتي بدا‌ را بررسي مي‌كند و به تاثير آن در زندگي انسان اشاره مي‌نمايد.

برخی از مهمترین رئوس کتاب عبارتند از:

معناي لغوي بداء ‌/ معناي بداء در اصطلاح علماي عقايد اسلامي ‌/ بداء در قرآن کريم/  بداء در روايات مکتب خلفا ‌/ بداء در روايات امامان اهل بيت / اثر اعتقاد به بداء / معناي لغوي بداء

بدا در لغت دو معني دارد:

1. «بَدَاُ الأمرُ بُدُوّاً و بَداءً»، يعني: اين موضوع آشکار واضح شد. پس، يکي از معاني «بَداء» آشکار شدن و وضوح است.

2. «بَدا لَهُ فِي الْأمر کَذا»، يعني: در اين موضوع چنين رأيي برايش پيدا شد؛ رأي تازه اي پيدا کرد.

معناي بداء در اصطلاح علماي عقايد اسلامي

علماي «عقايد اسلامي» گفته اند: «بداء» درباره خداوند، آشکار کردن چيزي است که بر بندگان مخفي بوده و ظهورش براي آنان تازگي دارد.

بنابراين، کساني که پنداشته اند مقصود از «بداء» درباره خداوند اين است که براي حق تعالي نيز، همانند مخلوقات، رأي تازه اي -غير از آنچه پيش از «بداء» داشته- پيدا مي شود، سخت در اشتباهند و به راستي که خداوند برتر و بالاتراز آن چیزی است که مي پندارند.

کلمه "بداء" که به‌معناي ظهور يک شيء بعد از خفاي آن است، در اصطلاح کلامي به‌ معناي تغيير و تبديل مقدرات الهي است. اين مسأله درباره خداوند زماني معنا پيدا مي‌کند که آن را اظهار شيء بعد از اخفاء بدانيم، و الا ظهور شيء بعد از خفاء، که لازمه آن علم بعد از جهل مي‌باشد، نسبت به خداوند محال است. تعدادي از آيات قرآن کريم و بسياري از روايات، به مسأله بداء اشاره کرده‌اند. از برخي روايات استفاده مي‌شود که علم خداوند دو گونه ا ست؛ بخشي از آن مستور و مخزون است، که جز خدا کسي از آن اطلاع ندارد؛ و بخشي ديگر علمي است که از سوي خدا به فرشتگان، پيامبران و ائمه اطهار( اعطا شده است. بر اين اساس، بداء مربوط به نوع اول از علم الهي بوده و نشانه مجد و عظمت الهي است. بر اساس آن‌چه از بعضي روايات استفاده مي‌شود، برخي امور نزد خداوند متعال متوقف بر اسباب و عللي است که اگر آن علل فراهم گردد، آن امور نيز محقق مي‌گردد. به‌همين دليل، شيعيان اماميه عقيده دارند که انسان در مقابل مقدرات مشروط الهي، داراي اختيار است، و مي‌تواند با اعمال نيک و صالح، يا زشت و طالح، مقدرات الهي را تغيير دهد. بدين ترتيب، روشن مي‌شود که اماميه هيچ‌گاه بداء را به‌معناي علم خدا پس از جهل ندانسته، و علماي شيعه همواره از چنين تفکري برائت جسته‌اند. برخي از راويان و مفسران اهل سنت نيز با صراحت، معناي مورد نظر شيعه درباره بداء را پذيرفته‌اند؛ اما بيشتر علماي اهل سنت، بداء را تنها به‌معناي ظهور شيء بعد از خفاء، و حصول علم بعد از جهل دانسته، و آن را درباره حق تعالي جايز نمي‌دانند. اعتقاد به بداء مي‌تواند آثار و فوايدي را در پي داشته باشد، از جمله اين که انسان را به انجام حسنات و ترک محرمات ترغيب نموده، و از غرور آدمي نسبت به اعمال نيک خود برحذر مي‌دارد.

6

مکیال المکارم

آیت الله سید محمد تقی اصفهانی

 مسجد مقدس جمکران

یکی از فاخرترین آثار منبع دسته اول در حوزه ی مهدویت است که یکی از مهمترین ملزومات مطالعاتی برای هر منتظر است. این کتاب در دو حوزه ی مباحث ویژه ی شخص حضرت حجت و وظایف منتظران یکی از بهترین منابع به شمار می‏رود.

مکیال المکارم، به معنای «معیار سنجش خوبیها» است و نام کتابی است که به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) نوشته شده است. در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است.

ترجمه ی این کتاب که در دو جلد منتشر شده است و تعداد بابهای کتاب مکیال المکارم، هشت باب است که در هر کدام به موضوعی خاص پرداخته شده است: شناختن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)، اثبات امامت ایشان، قسمتی از حقوق آن حضرت نسبت به ما، لزوم دعای ما برای امام، نتایج دعا برای فرج، بهترین اوقات دعا، چگونگی دعا برای فرج و تکالیف منتظران

این کتاب از جمله کتب مفید و ضروری برای هر شیعه محسوب می شود و خواندن آن به هر منتظری توصیه ی اکید می شود.

7

خانواده و تربیت مهدوی

مرتضی آقا تهرانی

اتود

یکی از کتاب‌های بسیار ارزشمند در تربیت مهدوی و خانواده‌ی مهدوی که در عین ترسیم کردن مختصات به ارائه‌ی راهکارهای عملی برای دستیابی به خانواده مهدوی پرداخته و نشانهای خانواده های آخرالزمانی که رویکرد ضد مهدوی دارند و متأسفانه در خانواده های جامعه مذهبی هم بعضی آفات آن موجود است هم ارائه کرده است. استنادات متعدد این کتاب به آیات و روایات و سیره‌ی اهل بیت یکی از مهمترین مزایا و ویژگیهای کتاب است. ارائه ی راهکارهایی برای رسیدن به خانواده مهدوی، بستر سازی برای تربیت مهدوی از دوران انتخاب همسر تا  تربیت مهدوی فرزند پیش از تولد، چگونگی تربیت مهدوی فرزند در هفت سال اول یا کودکی، دوران تربیت نوجوان مهدوی، دوران تربیت جوان مهدوی از دیگر مباحث ارزشمند کتاب است.

در یک کلام این کتاب برنامه ای جامع برای افرادی است که می خواهند زندگی مهدوی داشته باشند و همچنین انتخاب همسر با ملاکهای امام زمانی و تربیت فرزند مهدوی داشته باشند .

بخش نخست این پژوهش به (سیمای خانواده در آخر الزمان) پرداخته و جلوه هایی از بنیان متزلزل خانواده ها و قحط غیرت در خانه های آخر الزمانی را ترسیم کرده است.

در بخش دوم، به بررسی نظام تربیتی مهدوی، بنیان ها و مراحل شکل گیری آن، تحت عنوان (دکترین تربیتی مهدویت) پرداخته شده است.

بخش سوم با عنوان (عوامل تأثیرگذار در فرآیند تربیت مهدوی)، بر نقش اراده و اختیار آزاد اعضای خانواده در بهره گیری از فرآیند تربیت مهدوی تأکید ورزیده است.

در بخش چهارم به دوازده اصل بنیادین از (بنیان های خانوادگی در فرآیند تربیت مهدوی) پرداخته شده که پیاده کردن آن در فرآیند خانواده، پایه گذار بنیان هایی قوی برای بنای عظیم تربیت مهدوی خواهد بود.

بخش پنجم به پیش زمینه های لازم برای موفقیت در فرآیند تربیت مهدوی فرزندان، تحت عنوان (دوران بستر سازی برای تربیت مهدوی) اختصاص دارد.

پدید آورندگان در بخش ششم به هفت سال نخست کودکی در فرآیند تربیت مهدوی با عنوان (دوران عشق آفرینی) یا (دوران تربیت کودک مهدی محب) پرداخته و راهکارهای عملی برای (عشق آفرینی در نهاد پاک کودک نسبت به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فرا روی خانواده های مهدوی گشوده اند.

بخش هفتم را به دوران دوم تربیت مهدوی، یعنی هفت سال دوم یا دوران طلایی نوجوانی، با موضوع (دوران تربیت نوجوان مهدی باور) اختصاص دارد و راهکارهای عملی برای ایجاد باوری عمیق در نهاد پاک نوجوان ارائه شده است.

و سر انجام در بخش هشتم به هفت سال سوم در فرآیند تربیت مهدوی، یعنی به دوران فراطلایی جوانی با رویکرد (تربیت جوان مهدی یاور) پرداخته شده است.

ثمره و محصول این سه دوره تربیتی در فرآیند تربیت مهدوی، تربیت فرزندی مهدی یاور است که در سنین جوانی از ویژگی های بنیادین مهدی یاوران برخوردار و برای هرگونه جان فشانی در رکاب حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آماده باشد.

8

تبار انحراف

مهدی تائب

ابتکار دانش

اين کتاب فوق‌العاده جذاب، تحقيقي است با موضوع دشمن‏شناسي با محوريت يهود‏شناسي و در يک مجموعه پژوهشي به نقش و فعاليت‌هاي يهود براي ضربه زدن به غير يهود مي‌پردازد. اين کتاب که جلد اول مجموعه تبار انحراف است به دشمن شناسي تاريخي از آفرينش تا ختم نبوت اختصاص دارد. سرفصل‌هاي مهم کتاب: آغاز تاريخ بني‌اسرائيل، نخستين سازمان بني‌اسرائيل، عصر حاکمت موسي(ع)، انحطاط بني‌اسرائيل، کشتن پيامبران، يهود و عصر بعثت، تروريسم تاريخي يهود، از مدينه تا قدس، شهادت رسول‌الله و...

9

یهود و صهیونیسم: تحلیل عناصر قومی، تاریخی و دینی یک فاجعه

احمد کریمیان

بوستان کتاب قم

صهیونیسم، غده شوم و وخامت باری است که در پیکره جامعه اسلامی و در سرزمین پیامبران الهی - فلسطین - کاشته شد. این حزب نژاد پرست که با بهره‌گیری از «یهودیت» و استفاده ابزاری از آن، سرزمین فلسطین و همسایگان آن را هدف قرار داد.

هرچند پس از بیداری فلسطینیان و مقاومت آنان، به ویژه بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران و ظهور انتفاضه، همه نقشه های آنان نقش بر آب شده و رؤیای اسرائیل بزرگ، غیر قابل تعبیر گشته است، اما بی‏شک شناخت این پدیده موثر بر عالم اسلام در عصر غیبت، برای هر پژوهشگری که می‌خواهد به شناختی صحیح و کامل از اوضاع زمان غیبت بسیار مهم و موثر است. خصوصا اینکه اعتقادات صهیونیسم با مسئله آخرالزمان به شدت درآمیخته است.

در این اثر، اوضاع یهودیان را قبل از تجمع در فلسطین، چگونگی اشغال، در هنگام اشغال و نحوه بهره گیری از دین یهود در این اشغال گری و نیز شیوه حمایت های اقتصادی، سیاسی و نظامی قدرت های جهانی را از آنها در هشت فصل به تفصیل خواهید خواند.

10

حق با کیست

ابوالفضل بهرامپور

سبحان

یکی از عوامل تأثیر کتاب بر مخاطب سبک نوشتاری آن می باشد. این اثر مجموعه ای از مناظرات صاحب کتاب با وهابیان در تجمعات داخل و خارج کشور است که در حضور علمای سایر فرقه های اسلامی چون شافعی و مالکی و ... انجام شده است که در راستای تبیین موضوعات مورد تأکید فرقه وهابیت از جمله جسمانیت خداوند در بعد توحید، عدالت صحابه، تکفیر، توسل، استغاثه و دعا و تقیه و ... در چند جلسه به صورت مجلدهای جداگانه تنظیم گردیده است و خواندن آن برای هر مسلمانی اعم از شیعه و سنی که طالب حق باشد می تواند بسیار مفید باشد و پس از کتاب دین زاو می توان گفت که بهترین اثر این مجموعه است.

در جلد اول این مجموعه معرفی اعضای مناظره کننده و چگونگی پیدایش مذاهب اربعه اسلامی و شرایط وهابی شدن مطرح می شود.

جلد دوم کتاب که جلسه دوم مناظره را شامل می شود مسئله شفاعت معیار شرک و کفر و زیارت قبور و تقیه و ... به بحث گذاشته شده است.

جلسه سوم مناظره موضوع بحث حول سه محور می گردد که عبارتند از توسل و استغاثه به اولیاء، عدالت صحابه و تعریف سنت و بررسی واقعه بزرگ غدیر خم و خطبه ی پیامبر صلوات ا... در آن روز

جلسه چهارم به اعتبار متون اولیه نزد هر یک از مذاهب اربعه پرداخته شده که در آن تاریخ جمع حدیث، جعل حدیث، نقش خلفای بنی امیه و بنی عباس در جمع آوری حدیث ذکر شده است. در پایان این جلد طرف شیعی مناظره پرده از جاسوسی مستر همفر انگلیسی در کشورهای اسلامی و ارتباطش با محمد بن عبدالوهاب پرداخته است.

جلسه پنجم ایمان صحابه، عصمت اهل بیت با موضوع بررسی آیه تطهیر بررسی شده و علت تخریب قبور و آثار نبوی و مساجد از سوی وهابیون مورد بحث قرار گرفته در پایان این جلد طرف شیعی مناظره کننده آینده وهابیت در جهان اسلام را مطرح می کند و در نهایت مسئله ی توحید اثنی عشری و توحید وهابیون به صورت مبسوط موضوع مناظره قرار می گیرد.

11

توسعه و مبانی تمدن غرب

سید مرتضی آوینی

نشر ساقی

فصول مختلف اين کتاب طي سال‌هاي 1364 تا 1366 به صورت سلسله مقالاتي با عنوان کلي «تحقيقي مکتبي در باب توسعه و مباني تمدن غرب» در ماهنامة «جهاد» به چاپ رسيد. از اشارات شهيد آويني در مقالات مختلف اين مجموعه چنين برمي‌آيد که ايشان طرح مبسوطي در ذهن داشته، اما اين طرح در ماهنامة «جهاد» به طول کامل محقق نشده است. «ماهيت علوم جديد»، «معناي اصطلاحي غرب و غرب‌زدگي»، «مباني تاريخي تمدن جديد غربي» و… از جمله مباحثي بوده‌اند که شهيد در نظر داشته مقالات جداگانه‌اي را به آنها اختصاص دهد و طبعاً جاي آن مباحث در اين مجموعه خالي است، هر چند شهيد در آثار و مقالات بعدي خويش دربارة اين موضوعات نيز به کفايت سخن گفته است.

در اين کتاب، ويراستار محترم توضيحاتي در پاي صفحات کتاب افزوده که با علامت « ـ و.» مشخص شده‌اند. نقل اقوال ديگران در اغلب موارد با مآخذ تطبيق يافته و رسم‌الخط و نقطه‌گذاري و املاي کلمات به همان صورت نخستين حفظ شده است. نمايه‌هايي هم براي استفادة علاقه‌مندان در پايان کتاب آمده است.

در مورد مباني تمدّن غرب، شهيد آويني بر سه مبنا تأكيد دارد: نظرية خطّي پيشرفت، نظريه تكامل داروينيِ انسان و توسعه يافتگي به مثابه اوتوپياي قرن. تقريباً تمام كتاب «توسعه و مباني تمدّن غرب» به نفيِ اين سه مبنا اختصاص دارد. او در ضمن، به علم جديد و افسانة نجات بخشي علم جديد و نفي اين توهّم نيز پرداخته است.

ايشان با انتقاد شديد از نظريه داروين و تكامل انسان از نسل ميمون، آن را در تعارض صريح با آيات قرآن و آفرينش حضرت آدم عليه السلام مي‌داند و پس از نقل ضعف اين تئوري از ديدگاه خود غربيان نظر علاّمه طباطبائي(ره) را در ردّ اين نظرية به تفصيل ذكر مي‌كند.

امّا آويني از يك‌پارچگي و قابليّت استفاده از تكنولوژي غرب يا عدم استفاده از آن سخنان فراواني دارد. برخي نظريّه رسوخ در تكنولوژي يا «خرق تكنيك» را به او نسبت داده اند.

12

در شناخت غرب

سید محمد مهدی میربافری

موسسه فرهنگی فجر ولایت

تلاش برای واکاوی غرب و بررسی تاریخی آن، همواره مورد توجه اندیشمندان غربی و شرقی بوده است و هر یک با انگیزه ای به شناخت آن مبادرت نموده اند. باید اعتراف کنیم که کمتر تحلیلی در این زمینه ها با هدف «استحاله غرب در مجموعه تمدن اسلامی» صورت گرفته است و اکثراً به دنبال توصیف و نهایتاً‌ اقتباس از آن بوده اند. تحلیل غرب در جهت استحاله آن، مبتنی بر مبانی فلسفی و معرفت شناسی خاصی است که این کتاب در صدد بررسی و تبیین آن مبانی و نقد رویکردهای دیگر است و در پایان با تحلیل خاص در مورد ماهیت جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی و تجدّد، مطالب خود را به پایان می‌رساند.

13

شش ماه پایانی

مجتبی الساده

عصرموعود

کتاب شش ماه پایانی ترجمه کتاب «الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود» است که نویسنده با مطالعه و تحقیق در منابع و تفحص در روایات، موفق به ارائه اثری شده که در آن وقایع و حوادث شش ماه آخرین از سال ظهور امام مهدی علیه السلام را قابل بررسی و مطالعه نموده است.

این کتاب هرگز وقتی برای ظهور امام زمان علیه السلام مشخص نکرده است. اما جمله خوانندگان را متذکر حوادث مهم و جدی آخرین سالی می کند که امید می‌رود واقعۀ شریف ظهور در آن اتفاق افتد. ان‌شاءالله.

به گفته نویسنده این کتاب،‌ نیمه دوم سالی را که آخرین سال غیبت است و به ظهور حضرت مهدی علیه السلام ختم می‌شود، به تصویر کشیده است.

برای استخراج مجموعه این رویدادهای پی در پی، نویسنده به آن دسته از احادیث تمسک جسته که به تاریخ خاصی اعم از روز،‌ ماه یا سال اشاره داشته‌اند که بحمدالله، همه علایم حتمیه در این محدوده گنجیده‌اند. البته لازم است بگوییم که بسیاری از علایم ظهور زمان خاصی را مشخص نمی‌کنند و از همین رو در این مجموعه چندان به آنها پرداخته نشده است.

14

انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه

علیرضا پناهیان

بیان معنوی

این کتاب سعی دارد تا به تبیین ابعاد سه نوع انتظار عامیانه، عالمانه و عارفانه بپردازد و ویژگیها و مصادیق هر یک را به تفصیل بر مبنای آیات و روایات و مبانی عقلی بیان نماید، یکی از مهمترین پرسشهایی که نویسنده برآن است تا به آن پاسخی جامع به این سوال ارائه دهد:

آیا با ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دنیا «بهشت» می‌شود؟

   حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان می‌گوید:

 باید بدانیم پس از ظهور مشکلات حل نخواهد شد و حتی خود حضرت به دست مخالفان شهید خواهند شد. باید بدانیم که تا دنیا باقی است سختی‌ها و مشکلات دنیا هم وجود خواهند داشت؛ خدا در قرآن می فرماید «ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم».

برای نزدیک شدن فرج باید ابتدا از عوام‌زدگی و نگاه عامیانه یعنی به اندک آگاهی درباره مسائل اکتفا کنیم و به صورت غیر واقعی و خیال‌پردازانه‌ای آنها را در ذهن افزایش دهیم. عوام‌زدگی موجب تحریف می‌شود و اگر باعث انحراف نشود لااقل موجب بیزار شدن کسانی خواهد شد که با دقت و موشکافی با قضیه روبرو می‌‌شوند.

نگاه عامیانه باعث انحراف دوستان هم می‌شود مثل اینکه مردم را صرفا بر روی بحث رابطه عاطفی شخصی با امام زمان متمرکز می‌کنند و این یعنی «رخوت» این خیلی بد است که ما هر وقت اسم امام زمان بیاید آهی بکشیم و بگوییم «ان شاء‌الله آقا بیاید» و بعد به زندگی پر اشتباه خود ادامه دهیم. طبیعتا وقتی به موضوع انتظار سطحی نگاه کنیم، نمی‌توانیم تکالیف منبعث از آن را برای خود استخراج کنیم و در وجود خود بعثتی بیابیم و مسئولیتی احساس کنیم.

15

شهاب ثاقب

تألیف علیرضا رمضانیان

نقش نگین

یکی از اهداف نگارش این اثر آسیب‌زدایی تحریف مفاهیم و آموزه‌های مهدویت است، زیرا آسیب‌های فرهنگ مهدویت موجب سستی اعتقاد مردم نسبت به اصل وجود امام زمان(عج) و گاهی سبب گرایش به افراد یا مجموعه‌های منحرف می‌شود.

کتاب «شهاب ثاقب؛ آسیب‌شناسی مباحث مهدویت» در 18 بخش به محتوای معرفت و شناخت امام زمان(عج)، مفهوم آسیب‌شناسی، برداشت‌های انحرافی از مقوله انتظار فرج،‌ افراط و تفریط در ارایه چهره مهر و قهر، طرح مباحث غیرضروری، شتاب‌زدگی و تعجیل، دور شمردن وقت ظهور، تعیین زمان ظهور، تطبیق علایم ظهور بر مصادیق خاص، ‌افراط و تفریط در تبیین مفهوم غیبت و ضعف شناخت و ایمان به امام غایب می‌پردازد.

همچنین دیگر بخش‌های این اثر شامل موضوعات ملاقات‌گرایی، مدعیان دروغین مهدویت و نیابت، آرزوگرایان بی‌عمل، متوسلین دنیاخواه، جشن‌ها و دعاها،‌ عدم پیروی از ولایت فقیه و نواب عام امام زمان(عج) و حب دنیا می‌شود.

در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «اصل ظهور امام زمان(عج) امری است قطعی و وعده‌ای است الهی که قطعا و یقینا انجام می‌پذیرد و هیچ‌گونه تغییری در آن واقع نخواهد شد. اما وقت این امر مبارک بنابر روایات که از ائمه(ع) رسیده است، ممکن است مقدّم یا موخّر گردد، جلو بیفتد یا به تاخیر بینجامد یعنی وقت قطعی و لایتغیر آن وجود ندارد.»

16

حق‌المبین؛ در اثبات مهدویت و ابطال فرقه ضاله بهائیت

آیت الله احمد شاهرودی خراسانی

امیر کبیر

و منتشر شده است

کتاب حق‌المبین از جمله گسترده‌ترین و عمیق ترین کتب نقد فرقه منحرفه «بابیت» و «بهائیت» و شاید مبسوط ترین آنها باشد که توسط حضرت آیت الله شیخ احمد شاهرودی خراسانی در سال 1334 ق به رشته تحریر در آمده است. درباره انگیزه‌های تالیف این کتاب گفته شده که مهم ترین دغدغه مولف، تبیین آموزه های دینی و نقد شبهات مختلف متوجه دین بوده است. در عصر مولف شبهات مختلفی از جانب مخالفان متوجه آیین مقدس اسلام می شد که عمده ترین آنها بر سه محور و به تعبیری در سه ضلع مطرح می شد؛ ضلع اول شبهه از آن بعضی به اصطلاح روشنفکران بود که می کوشیدند نشان دهند اسلام آیین فردی و اخروی است و قوانینی درباره سعادت دنیوی بشر ندارد و یا حداکثر با گذشت چهارده سده و رشد و نمو علم و تجدید و به تعبیر امروزه«مدرنیسم»، اعتبار آنها سپری شده است. نویسنده برای پاسخ این شبهات، کتاب «مدینة الاسلام روح التمدن» را نوشت.

شبهه دیگر از سوی یهودیان و مسیحیان مطرح می شد، چنان که کشیشی به نام «تیزدال» کتابی نوشت که در صدد اثبات اقتباس اسلام از یهودیت و مسیحیت بود. نویسنده در صدور پاسخ به شبهه بر آمد و برای این منظور کتاب «ازالة الاوهام» را در نقد کتاب مزبور نگاشت. ضلع سوم شبهات مخالفان در عصر مولف- که تاکنون نیز به شدت تبلیغ و ترویج می شود- از سوی حزب منحرف بابی و بهائی بوده است.

مولف ابتدا در اثبات نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام(ص) و نقد بهائیت کتاب «راهنمای دین» را نوشت. سپس با مشاهده سه کتاب: «ایقان» حسینعلی نوری، «الفرائد» از ابوالفضل گلپایگانی و کتاب«دلائل العرفان» حیدرعلی اصفهانی- که به تبلیغ و اثبات فقه منحرفه بهائیت آن هم با تمسک به قرآن کریم و روایات پرداخته بودند- تصمیم می گیرد با نوشتن کتاب مستقل و جامعی، سستی کتب مزبور را نشان دهد، از این رو کتاب«حق المبین»را در تاریخ 1334 ق به رشته تحریر در آورد.

کتاب حق‌المبین در سال 1334 ق به خط مرحوم جمال الدین بن ابوطالب اصفهانی- ملقب به سلطان الکتاب- و به همت و مباشرت مرحوم محمدحسین تاجر کتابفروش طهرانی در مطبعه مشهدی خداداد تهران، در 554 صفحه سنگی چاپ و منتشر شد.

17

سیمای حضرت مهدی در قرآن   

علامه سید هاشم حسینی بحرانی

آفاق

سیمای حضرت مهدی(ع) در قرآن، عنوان ترجمة کتاب المحجّة، تألیف صاحب تفسیر البرهان، علامه سیدهاشم حسینی بحرانی است، که توسط سیدمهدی حائری قزوینی، به فارسی، برگردانده شده است. این کتاب، دربردارندة آیاتی از قرآن مجید است، که دربارة حضرت صاحب الامر(ع) تفسیر و تأویل گردیده است. مطالب کتاب، کاملاً از سخنان گهربار و بی مانند پیامبر اکرم(ص) و ائمة اطهار(ع)، که درود خداوند بر تمامی ایشان باد، بهره گرفته و مطابق روش اهل حدیث، با ذکر سند در مورد آیات نقل شده است؛ اما مؤلف محترم از بحث و بررسی و غور و خوض نه چندان ضروری، اجتناب کرده است.

تعداد قابل توجهی از آیات شریفه ای که به وجود امام مهدی(ع) تفسیر و تأویل شده است، مستند به احادیث معصومین(ع)، در این کتاب گردآوری شده است.

احادیث مذکور، به چند دسته تقسیم می شوند؛ برخی از آنها به «تفسیر»، گروهی به «تأویل» و تعدادی به «تطبیق» پرداخته اند.

تعداد آیاتی که در این کتاب، مورد تفسیر و تأویل قرار گرفته اند، مشتمل بر یکصد و بیست آیه می باشد که از سورة بقره آغاز می شود و به ترتیب سوره ها و آیات، به سورة عصر ختم می گردد. مؤلف محترم، این کتاب را پس از تألیف تفسیر البرهان تدوین نموده است، به طوری که تفصیل بعضی از روایات را به آن کتاب محول می نماید. این تألیف، اثر ارزنده و لطیفی است که بنابر اطلاع ما، کسی پیش از مؤلف، چنین شیوه ای را به کار نبرده است.

علاوه بر متن اصلی، قسمتی در پایان کتاب، باعنوان: «مستدرک المحجّة» از سوی سید منیر بن سید نورالدینی میلانی، از استنساخ کنندگان کتاب، افزوده شده است که حاوی آیاتی است که دربارة امام عصر، صلوات الله علیه، می باشد، ولی در متن مؤلف گردآوری نشده است و برای تکمیل مطالب کتاب در پایان آن آمده است.

18

کمي ديرتر

سید مهدی شجاعی

نیستان

“بارها در طول نوشتن این رمان دچار تردید و دودلی شدم. یک دلم می‌گفت: بیا و از خیر این کار بگذر و برای خودت دشمن تراشی نکن. عقل هم چیز خوبی است! مثل مگس بر روی زخم ها و عفونت ها ننشین! خوبی ها را ببین. دل دیگرم می‌گفت: نویسنده باید آینه باشد. آینه اگر زشتی ها را بپوشاند و فقط زیبایی ها را نشان دهد که دیگر آینه نیست… سرت را درد آوردم ولی دوست داشتم بدونی که در طول این کار با خودم چه دست و پنجه هایی نرم کردم…به خودم گفتم عموم کسانی که پیش از این تقدیر و تحسینت می‌کردند، بعد از انتشار این کار، ممکنه تقبیح و نکوهشت کنند.”

آنچه خواندید بخشی از فصل سوم کتاب “کمی دیرتر” اثر سید مهدی شجاعی است که در قالب رمان به رشته تحریر در آمده است.  این اثر که از چهار فصل زمستان، پاییز، تابستان و بهار تشکیل شده، نگاهی است متفاوت و نقادانه به فضای انتظار جامعه امروز.

رمان با یک اتفاق شگفت و غریب آغاز می‌شود، جشن نیمه‌شعبان و مجلسی پرشور و بسیاری که فریاد «آقا بیا» سرداده‌اند…در این میان جوانی و فریادی که: «آقا نیا…» این شروع جذاب ما را با شخصیت‌هایی آشنا می‌کند که همه مدعی‌ انتظارند اما وقتی هنگام عمل می‌رسد و هنگامه عمل به شعارها می‌رسد، آن نمی‌کنند که می‌گفتند.

نویسنده در پایان همه موشکافی‌هایش در نقد منتظران به دنبال آن است که مخاطب منتظر واقعی را بشناسد و ببیند که انتظار به فریادهای بلند «آقا بیا» نیست؛ به دلی است که برای حضرت می‌تپد و اخلاصی که میان زندگی جاری است و آقایی که خودش به دیدار منتظرانش می‌آید…

19

روياي نيمه شب

مظفر سالاری

کتابستان

این کتاب جذاب و گیرا -که خواننده با شروع کردن آن تا به پایان کتاب نرسد، کتاب را رها نخواهد کرد- یک حکایت عاشقانه در یک بستر پاک و اخلاقی است و به روایت دلداگی پسری سنی مذهب به یک دختر شیعه پرداخته است.

هاشم، جوانی سنی مذهب است که در کودکی پدرش را از دست داده و مادرش نیز وی را رها کرده، توسط پدربزرگش تربیت شده و اکنون به جوانی رعنا بدل شده، شخصیت محوری «رویای نیمه شب» است. او که در کارگاه و فروشگاه زرگری ابونعیم (پدربزرگ هاشم) فن زرگری فراگرفته و مشغول است، روزی به خواست و اصرار وی از کارگاه به فروشگاه آمده تا در امر فروش به پدربزرگش کمک نماید. «از چند پله سنگی پایین رفتم. فقط همین و در کمتر از یک ماه ماجرایی را از سرگذراندم که زندگیم را زیر و رو کرد.»

کتاب «رویای نیمه شب» که در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده است در بطن خود، حکایت تشرف ابوراجح حما

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]