تاریخ انتشار خبر: 06 شهريور 1393 - ساعت 01:57:12
تربیت فرزند با نشاط

تربیت فرزند با نشاط

بسته پیشنهادی پیش‌رو با موضوع تربیت فرزند با نشاط است که مطالعه کتاب‌های معرفی شده در این بسته برای مربیان و والدین مفید و کارگشا خواهد بود.

کتابستان برای تربیت فرزند با نشاط مطالعه کتاب‌های ذیل را به والدین و مربیان توصیه می‌کند: 

  1. رازهای بیشتری درباره کودکان شاد، استیو بیدولف، ترجمه محمد قربانی، ناشر: پنجره

معرفی کتاب:

کتاب حاضر با عنوان  «رازهای بیشتری درباره ی کودکان شاد» نوشتۀ استیو بایدالف و شارون بایدالف و ترجمۀ دکتر محمد قربانی است. این کتاب پیرامون تربیت تأثیرگذار بر کودکان و نوجوانان و نقش والدین در این حیطه است. محور اصلی کتاب بر ارزش نهادن بر فرزند و بالتبع تربیت فرزند به گونه ای شایسته است.

 البته تربیت فرزند کار تازه و آسانی نیست، و لکن کافی است برای تحقق این امر، توانایی های درونی خود را کشف و از حمایت های بیرونی بهره مند گردید.  در این کتاب مؤلفین با توجه به اهمیت فرزندپروری سعی دارند با ارائۀ راههایی مشکلات در این مسیر را زائل نمایند و بزرگسالانی با داشتن خصوصیات مثبت را تحویل جامعه دهند. این کتاب در قالب هفت گفتار نوشته شده است.

در کتاب پیش رو بسیاری از گرفتاری ها و درگیری های تربیت فرزند(که البته در ظاهر گرفتاری است) را همراه با راهکارهای مقابله با آن ها مطرح می گردد. کتاب «رازهای بیشتری دباره ی کودکان شاد» توسط نشر پنجره که به نظر می رسد بیشترین خروجی های فضای کتاب در آن در همین زمینۀ تربیت فرزند است، به چاپ رسیده است.

ضرورت بحث این موضوع و تألیف کتاب را می توان از دو جهت علمی و دیگری ضرورت از نظر مؤلف بررسی کرد. در ضرورت بحث از دیدگاه علمی می توان اذعان داشت یکی از بحث هایی که در زندگی از دغدغه های اساسی والدین هست و دائم با آن سر کار دارند، بحث داشتن فرزندانی سالم و شاد است.

 تألیف این نوع کتب برای داشتن فرزندانی سالم، و به تبع آینده ای سالم ضروری است. مؤلفین هم با توجه به علمشان در این موضوع نگارش کتابی در این زمینه را به عنوان ضرورتی در امر فرزندپروری تلقی کرده اند.

همان طور که بیان گشت کتاب دارای هفت گفتاراست که از اهمیت هر کدام نمی توان چیزی را کم انگاشت. اما چون معرفی قسمت های مهم کتاب می تواند برای شناخت و آشنایی اولیه لازم به نظر به برسد از همین رو قسمت هایی از کتاب را که دارای اهمیت فراوان است در این نوشتار می آوریم.

 یکی از مهم ترین قسمت های کتاب، گفتار اول است. چرا که در آن چگونگی ساختن نسل آینده را با محوریت دو نوع دوست داشتن یعنی عاطفی و منطقی بیان می نماید. در قسمت اول کتاب، مؤلفین دوست داشتن را به دو قسمِ، دوست داشتن عاطفی و دوست داشتن منطقی تقسیم کرده اند، که لازم است هر دو نوع دوست داشتن با هم در وجود پدر و مادر به اندازه ی کافی فعال باشند؛ و پنهان نباشند، تا کودکان با برخورداری از آن ها کامیاب شوند.

 به طور کلی دوست داشتن، یعنی آرامش داشتن و گرم و مهربان بودن؛ دوست داشتن عاطفی به این معناست که به غرایز طبیعی خودتان اعتماد کنید، و فشارهای روانی وارده از طرف محیط را دفع نمایید. رشد این نوع دوست داشتن در گرو داشتن آرامش است. از آن طرف دوست داشتن منطقی یعنی توانایی مهربان بودن همراه با رفتار جدی با فرزندان و شفاف سازی قوانین و مقررات همراه با حمایت از آنان بی آن که عصبانی یا تسلیم شوید؛ این نوع دوست داشتن در مواقعی به مراتب بیشتر می تواند کارآیی داشته باشد؛ زیرا در عین دریافت محبت کودک با محدودیت ها، قوانین و داشتن حد و مرز آشنا می گردند.

برای تقویت دوست داشتن عاطفی خواندن گفتار دوم می تواند راهنمای مفیدی باشد. یکی از مهم ترین قسمت های زندگی مادران و فرزندان زمان شیردهی کودک است. اما زمانی که مادر به هر علتی نمی تواند از شیر خودش به کودک دهد، توصیه می شود بدن برهنه نوزاد را مادر به خود بچسباند تا دریافت محبت و آرامش از همین طریق صورت گیرد. این خود مقدمه ای برای دارا شدن دوست داشتن عاطفی خواهد بود.

 یکی دیگر از توصیه ها که در گفتار دوم هم به آن اشاره شده است این مورد است که، از هر فرصتی برای نوازش کردن و تحسین فرزندتان استفاده کنید. در کل برای دوست داشتن عاطفی اصلی ضروری به نظر می رسد و آن این که همان زمانی انجام شود که باید بشود. یعنی به موقع باشد تا کودک محبت بیجا دریافت نکند و یا محروم از محبت بجا نشود. در ادامۀ فصل چند نکته ی کاربردی نوشته شده است که می تواندتوجه مخاطبین وخوانندگان کتاب را جلب نماید. در نوشتار سوم به دوست داشتن منطقی که از آن می توان به راز خوش رفتاری در بچه ها یاد کرد، صحبت می شود.

یکی از نکات مهم این هست که با بزرگ شدن فرزندانتان نوع صحبت کردنتان هم با آن ها باید تغییر کند. در مجموع می توان این گونه مطلب را جمه بندی کرد که، هم زمان وقتی با دوست داشتن عاطفی به قلب کودک راه باز می کنید، با دوست داشتن منطقی به او استقامت می بخشید. بنابراین در جریان تربیت از طریق والدین فهمیده کودک در آینده به انسانی قوی و زلال تبدیل می گردد.  در ادامۀ، گفتار سوم تبعات استفاده از برخی روش های قدیمی در تربیت کودکان مانند کتک زدن و آسیب رساندن بیان می شود. گفتار چهارم راهنمای تأثیر گذاری است برای والدین تا بدانند که چه کسی باید فرزندانشان را تربیت کند و وقت برای آن ها بگذارد.

 آیا مهد کودک در هر سنی برای کودک مفید است و یا آیا می تواند جایگزین مطلق و مناسبی برای والدین مخصوصاً مادر باشد؟ در این گفتار جنبه های خوب و مثبت مهد کودک مانند آموختن مهارت های اجتماعی و دیگر مهارت ها در فضای مهد کودک و... است. اما مؤلفین در همین گفتار هفت دلیل می آورند که در خانه ماندن و از کودک خردسال خود مراقبت کردن عار نیست. که از جملۀ آن ها می توان به لذت طلبی خودتان، والدین بهترین مراقبند و... اشاره نمود.  البته نکات مهم دیگری هم در کتاب در گفتارهای دیگر آمده است که دیگر مجال پرداختن به آن ها نیست.

لازم است در قسمت نقاط قوت کتاب به چند ویژگی مهم اشاره نماییم. ویژگی برجستۀ این کتاب این است که مطالب آن به صورت راهنمای عملی تدوین شده است و مؤلفین در عین حال که مباحث تئوری و نظری را طرح کرده اند، فعالیت های عملی را به خواننده ی کتاب پیشنهاد می دهند.

همچنین از جملۀ نقاط قوت دیگر کتاب، قابل تطبیق بودن با فرهنگ های مختلف در غالب موارد است. و همچنین در آن از مطالب بسیار مفید و کاربردی استفاده شده است.  از لحاظ محتوا هم می توان به علمی بودن مطالب و همچنین ارائۀ راهکارهایی مناسب اشاره نمود. همچنین ارائۀ راهکاها متناسب با سطح رشدی کودکان از جمله نقاط مثبت دیگر کتاب است. نکتۀ قابل توجه دیگر جمع بندی ها در کتاب است.

نقد های این کتاب را می توان در قالب نقدهای ساختاری و محتوایی عنوان نمود. نقدهای ویراستاری در موارد بسیار زیادی در کتاب قابل مشاهده است که واقعاً ضعف بزرگی برای کتاب می باشد. لذا فقط به ذکر صفحات این خطاها اکتفا می کنیم. صفحات 13، 16(قانئن ها)، 17، 18، 19، 20، 32، 33، 44، 45، 46، 57، 62، 68، 81، 97، 98، 99، 109، 115، و... ، خطاهای ویراستاری که بسیار در دید خواننده کتاب هست و می تواند زننده باشد. در نقد محتوایی، این که در صفحۀ 110 کتاب آورده شده است که زنان حق استقلال و فعالیت اقتصادی را دارند، باید بگوییم بله, اما نه به هر قیمتی، بلکه شأن زن باید حفظ گردد، و ذکر این نکته که هر کدام از اعضای خانواده دارای حق و حقوقی در نظام خانواده هستند.

در آخر می توان اذعان داشت که این کتاب می تواند برای والدین کارگشا باشد.

2.کلیدهای پرورش فرزند شاد از 2 تا 4 سال (لیزا مک کرت)، ترجه منیره نادری، ناشر: صابرین

معرفی کتاب:

نگهداری از کودک نوپا، همان قدر که می تواند شادی آفرین باشد، می تواند به طرز باورد نکردنی ، ناامید کننده ترین وظیفه ای شود که هر فردی در زندگی خود با آن مواجه می شود. بسیاری از روانشناسان ، دوران نوپایی را شبیه دوران نوجوانی می دانند. در این دوران ها کودکان تضاد را تحربه کرده، از یک سو تمایل به اینکه مستقل شوند، در وجودشان رشد می کند و در عین حال احساس وابستگی به والدین در درونشان همچنان پابرجاست. فطرت آدمی والدین را آنچنان علاقه مند کودکان می کند که رفتارهای آنان را تحمل کنند و آنها را کنترل کنند.

کلید های پرورش فرزند شاد نوشته لیزا مک کرت ، ترجمه منیره نادری به والدین کمک می کند فرزندان خود را مطابق با نیازهای متنوع و فزاینده جامعه امروز پرورش دهند و صفحات بسیاری را به اهیمت موضوع ارتباط نوزاد با والدین اختصاص داده است زیرا نوزادانی که به والدین خود دلبسته اند نوزادانی شاد هستند.

 امروزه بزرگ کردن فرزند با گذشته فرق کرده است و از جهات فراوانی نیز مشکل تر شده است. او دلیل نوشتن کتاب حاضر را این می داند: می خواستم به واسطه این عمل، پیرامون موضوع نگهداری از کودکان نوپا مطالعه کنم و نظرات کارشناسان مختلف را بشنوم. هنگام نوشتن این کتاب، خود نیز در حال بزرگ کردن فرزند نوپایم بودم و به طور مستقیم با بسیاری از والدینی در ارتباط بودم که شرایطی همانند من داشتند.

 البته او یادآور می شود که در این کتاب به ندرت تجربه های خود را گنجانده است و در بیشتر موارد در پیرامون علت بروز رفتارهای کودکان در سنی خاص، مطلبی بیان نکرده است؛ زیرا میزان رشد و تکامل کودکان به نجو گسترده ای با یکدیگر متفاوت است و کودکان نوپا برای اینکه به نقطه عطف خود در این دوران برسند؛ محدوده سنی بسیار وسیعی دارند.

عشق به فرزند موضوعی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است و عشق ورزی به کودک سبب می شود که والدین، دلیل بسیاری از رفتارهای او را دریابند. سالهای نوپایی مرحله دوم در مسیر رشد و شکوفایی کودک محسوب می شود. کودک نوپایی که با والدین خود ارتباطی محکم و عمیق ندارد، نمی تواند خوشحال باشد.

دلبستگی میان کودک و والدین، در جهت پرورش مهارت ها و توانایی های جدید او، به عنوان مناسب ترین و مهم ترین اصل محسوب شده که می توان گفت شادی کودک به پرورش همین مهارت ها بستگی دارد. شیوه پرورش کودک بر مبنای ارتباط نزدیک والدین با فرزند که در دو سال اول گفته شده، در دوران نوپایی نقش کمرنگ تری دارد، ولی به هر جهت مبانی مهم آن به قوت خود باقی است. والدین نمی توانند بدون اینکه با کودک نوپایشان ارتباطی عمیق و موثر برقرار کنند ، او را به بهترین نحو ممکن پرورش دهند و زمینه خرسندی اش را فراهم کنند.

یکی از مسایلی که باید والدین در این زمینه اعمال کنند ایجاد محدودیت های منطقی برای کودک است. محدودیتها به فرزند نوپا کمک می کند تا با دنیای پیچیده اطرافش توازن برقرار کند. کودک نوپا بدون وجود این حد و مرزها، درباره اینکه چه کاری را می تواند انجام دهد و چه چیز را نباید انجام دهد احساس ترس می کند و دچار سردرگمی می شود. آزاد گذاشتن کودک به بهانه بالا رفتن اعتماد به نفس کودک معمولا نتیجه عکس دارد و به این ترتیب شادی کودک را محدود خواهد کرد.

افکار و برداشت هایی که کودک در حال حاضر جذب می کند بسیار مهم و اساسی هستند. در حقیقت این نگرش ها، شخصیت کودک را در همان دوران و زمان بزرگسالی او می سازد.

نویسینده در جمله ای می گوید با وجود بروز بسیاری رفتارهای ناخوشایند از سوی کودک، جهت ایجاد شادی و خرسندی در او ، لازم است که بدون هیچ قید و شرطی و به طور کامل فرزندتان را دوست بدارید. این جمله را می توان این گونه کامل کرد که پذیرش شخصیت کودک باید بدون قید و شرط باشد ولی رفتارهای او نباید بدون قید و شرط پذیرفته شود و اگر برای کودک محدودیت ایجاد نکنیم، رفتارهای خطرساز او را کنترل نکنیم، و عبور از خطوط قرمز را نادیده بگیریم (به طور صحیح و با توجه به سن و ویژگی های او) مطمئنا چنین کودکی تربیت شادی نمی شود و در بزرگسالی با مشکلات اساسی روبه رو خواهد شد.

کتاب حاضر محدوده سنی متوسط جهانی شیردهی مادران را 4-3 سالگی اعلام کرده اند. ولی بر خواننده عزیز واضح است که اگر مادری بخواهد و بتواند این دوران را کامل کند 2 سال حد تام و کامل آن است و بیشتر از آن لزومی ندارد. البته باید برای گرفتن کودک از شیر تمهیداتی اندیشیده شود و به صورت یک شبه از او گرفته نشود.

یکی از نقاط خوب و قوت این کتاب این است که مسایل را به صورت عینی و به مثال فراوان گفته است ولی در برخی مسایل این مثال ها از حد خارج شده و کمی می تواند تطویل کلام و ملال آور باشد.

  1. 101 بازی کلاسی برای شادی، خنده و یادگیری بهتر (الکسیس لو دویگ ترجمه امیر جهانیان، ناشر: کیاراد

معرفی کتاب:

امروزه یکی از دغدغه های آموزش و پرورش شیوه های آموزش، جذاب کردن این شیوه ها و ایجاد انگیزه مناسب در دانش آموزان برای یادگیری و تحصیل می باشد. بازی به عنوان چیزی که به مقدار زیاد و توسط تعداد زیادی از افراد انجام می گردد، به دلیل سرگرم کنندگی اش یکی از مواردی است که ایجاد انگیزه می کند و یکی از مواردی است که اگر به درستی و با برنامه و هدف انجام گیرد، می تواند به عنوان شیوه مناسبی در آموزش و تربیت دانش آموزان به کار گرفته شود.

کتاب «101 بازی کلاسی برای شادی، خنده و یادگیری بهتر» نوشته الکسیس لودویگ و امی سوان، برای این منظور تهیه شده است. این کتاب و دیگر کتابها از مجموعه 101 بازی به مجموعه آموزش و پرورش، معلمان و مربیان کمک خواهد کرد تا با بهره گیری از این فنون در حیطه های ریاضی، اجتماعی و علوم طبیعی، مهارتهای زندگی و . . . در کلاس درس به دانش آموزان کمک کنند.

از آنجایی که تنوع و پیچیدگی بازی های امروزی بسیار زیاد است و اکثر آنها به صورت کامپیوتری و سه بعدی هستند، ممکن است بازی هایی که در این کتاب عنوان شده اند از مد افتاده به نظر برسند، ولی باید توجه داشت که این بازی ها برای کسی که هرگز آنها را انجام نداده است، جدید و جذاب خواهد بود.

یکی از مواردی که این بازی ها را جذاب می کند، استفاده از وسایل معمولی به شکل غیر معمول و با هزینه کم است که به آسانی قابل تهیه هستند. همه بازی های این کتاب دارای اهداف آموزشی مشخصی هستند و طبق این اهداف دسته بندی شده اند، برای مثال بعضی بازی ها با عنوان «بازی های مربوط به مهارتهای زبان» دسته بندی شده اند، بعضی با عنوان «بازی های ریاضی» و همین طور عناوین دیگری که در کتاب ذکر شده اند. مشخصات هر بازی مثل ذکر گروه سنی، تعداد بازیکنان و . . . و همچنین نحوه اجرا و لوازم مورد نیاز هر بازی توضیح داده شده است.

4.کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق (دایان مک در مت، ترجمه فرناز فرود، ناشر: صابرین

معرفی کتاب:

کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق نوشته دکتر دایان مک درمت استاد مشاور روانشناسی در دانشکده روانشناسی و تحقیقات دانشگاه کانزاس و دکتر سی. آر اسنیدر استاد روانشناسی و مسئول طرح روانشناسی کلینیکی دانشگاه کانزاس (به نظر اسنایدر صحیح باشد و چندین سال قبل بر اثر سرطان فوت کرده) ، با ترجمه خانم فرناز فرود با زبای ساده و روان، منبعی عالی در جهت کمک به والدین است تا بتوانند فرزندانشان را یاری نمایند.

واژه امید، مفاهیم ضمنی گوناگونی دارد. وقتی می گوییم به آینده امیدوار هستیم، منظورمان این است که از آینده ، فلان توقع یا خواسته را داریم. در این حالت، امیدوار بودن به نگرشی تقریبا منفعل تبدیل می شود؛ نگرشی که در آن به انتظار آینده می نشینیم تا خواسته مان برآورده شود. وقتی می گوییم فرزندم درس می خواند و امیدوار است در امتحان موفق شود، نگرشی پویا را مطرح می کنیم.

در این کتاب مفهوم پویای امید به کار رفته است و این امید همواره با پیگیری برای رسیدن به هدف همراه است. امید یک روند است نه یک حالت ساکن ذهنی و خوشبختانه، روندی قابل یادگیری.

شیوه هایی که از این کتاب می آموزید به والدین کمک می کند تا محیط امید بخشی فراهم آورند. مثالهایی که در کتاب آورده شده نشان می دهد که امید در زندگی، چه شکل هایی دارد.

توصیه های نویسندگان براساس پایه های علمی و بیست سال کار پژوهشی و بالینی قرار دارد که البته به تفاوت های رشد کودکان توجه داشته اند؛ اما راهبردهای علمیشان را در این کتاب به صورت راهبردهای عملی ارائه می کنند. آنها روشهایشان را در دانش آموزان مدارس به کار برده اند و اثرات آن را در محیط خانواده مشاهده کرده اند.

مولف امید را به سه جزء به هم پیوسته اندیشیدن، یعنی تعیین هدف، نیروی راهیابی و گذرگاه و نیروی اراده و انگیزه تعریف می کند. برای دستیابی به تفکر هدفمند، هم نیروی راهیابی و هم نیروی اراده مهم و نیاز هستند.

نیروی راهیابی نگرشی است که شخص درباره توان یافتن راه های رسیدن به اهدافش دارد و نیروی اراده به این معنای منبع انرژی و تعهدی است که کودک ، در راه رسیدن به هدف از آن استفاده می کند به کار می رود  نیروی راهیابی مسیر حرکت را مشخص می کند و نیروی اراده، موتور یا نیروی حرکت تفکر پرامید است.

هدفهای بیشتر و بالاتر ، راههای  بیشتر برای رسیدن به این هدف ها و انرژی بیشتر برای دنبال کردن راه ها امکاناتی است که امید را پرورش می دهد.

قدرت تفکر راهیابی و اراده، به سوی هدف متمرکز می شوند و هر سه با هم، روند امید را شکل می دهند. نیروی راهیابی و نیروی اراده ، در عین حال که به هم مربوطند، مستقل نیز هستند. شکل گیری هدف، زیربنای امید است و در ضمن، هم برای قدرت تفکر به وجود آورنده اراده و هم برای قدرت تفکر راهیابی، ضرور ی است. هر چه کودکان در رسیدن به هدفهایشان موفق تر باشند، اراده آنها قوی تر می شود. تقویت اراده تا حدودی به راهیابی کودک بسیتگی دارد؛ زیرا هر چه راه های بیشتری برای رسیدن به هدف وجود داشته باشد، احتمال موفقیت بیشتر است. امید اساس موفقیت در زندگی است

امید روندی فعال و آموختنی است؛ شیوه ای از اندیشیدن است که رفتارهای خاصی به دنبال دارد. بعضی شرایط و فضاها برای شکوفایی امید مناسبند و متاسفانه، برخی شرایط و فضاها امید را بیمار و رشد آن را متوقف می کنند.

در نتیجه امید بیشتر فرزندان می توانند هدفهای قابل دسترسی واقع بینانه ای برای خودشان تعیین کنند. آنها راه های بیشتری برای دستیابی به خواسته هایشان خواهند یافت و شیوه های تازه ای برای غلبه بر موانع کشف خواهند کرد. در ضمن ، متوجه می شوند که انرژی بیشتری برای کوشش در راه تحقق هدفها و رویاهای زندگی شان دارند.

بخش نخست کتاب، درک کاملی از روند امید به شما می دهد. تصویری از کودکانی ترسیم می کند که بسیار امیدوارند و نیز از آنانی که امید اندکی دارند. همچنین شرح می دهد که امیدواری و نومیدی، چگونه بر تمامی جنبه های زندگی کودک تاثیر می گذارد؛ و نیز کودکانی را که در فضاهای پرامید زندگی می کنند را شرح می دهد.

سرگذشت های کتاب می تواند سرمشقی برای شما باشد. بیشتر نمونه ها از زندگی افراد متعارف طبقه متوسط انتخاب شده، اما فصل آخر که در مورد اعتیاد و فرار کودکان از مدرسه است، استثنایی بر این قاعده است. کاربرد امید در این دو مورد ، می تواند در رفع سایر مشکلات نیز برای کودکان مفید باشد.

داستان های خانوادگی اغلب پیام های امید بخش یا یاس آوری دارند که از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شود. خانواده در آموزش امید نقسش مهمی دارد. داستان های قدیمی خانوادگی را نقل کنید یا از رویدادهای جاری، داستان بسازید. هر داستانی پیامی درباره امید دربر دارد که می توان این پیام ها را تشخیص داد و پیام های نومید کننده را امیدبخش کرد.

از آنجا که هر فرهنگ و جامعه ای دارای ارزش های خاص خود است، نویسنده کتاب حاضر نیز در راهکارها و داستان هایی که بیان کرده، فرهنگ خود را نیز ارائه کرده است از جمله: خواننده شدن دختران ص 33، دوست شدن با دخترها و خجالت نکشیدن و کمک پدر و مادر به آنها ص 72، آموزش رقص و بالرین شدن ص 77 و 89، نگهداری سگ و توله سگ ص 144 و 156، مصرف الکل و توتون به عنوان رایج ترین ماده مخدر مصرفی ص 225

5.کلیدهای پرورش احساس امنیت در کودکان و نوجوانان، استنلی گرین اسپن، ترجمه اکرم کرمی، ناشر: صابرین

معرفی کتاب:

کتاب حاضر یک جلد از کلیدهای تربیتی کودکان و نوجوانان است. روش نویسندگان این مجموعه کتابها، آموزش شیوه‌های عملی به والدین است. در نتیجه هر کتاب از فصلهای متعددی تشکیل شده است که هر فصل به توضیح یک روش کلیدی می‌پردازد. این کتاب‌ها از زبانی ساده برای توضیح مطالب و انتقال آنها به خواننده استفاده کرده است که برای عموم مادران و پدران جوان قابل استفاده خواهد بود.

به طور کلی این کتاب به والدین می‌آموزد که چگونه به فرزندان خود کمک کنند تا به احساس امنیت و اعتماد به نفس در دنیای پرتحول کنونی دست پیدا کنند. در این کتاب به چند اصل زیربنایی پرداخته‌ شده که به کودکان در غلبه بر شرایط ترس‌آور و حفظ احساس امنیت در مواقع بحرانی کمک کند. این اصول بر این حقیقت استوار است که احساس امنیت کودک براساس ارتباط او با والدین و خانواده شکل می‌گیرد.

فصل اول کتاب به راهکارهای کوتاه مدتی می‌پردازد که در شرایط دشوار به یاری شما و فرزندانتان می‌آید. در فصل دوم به صفات و ویژگی‌های کودکی پرداخته شده که امنیت عاطفی دارد و می‌تواند با دنیای نامطمئن پیرامون خود کنار آید، همچنین اهداف بلند مدتی را مطرح می‌کند که والدین باید برای رشد احساس امنیت فرزندان خود در نظر بگیرند و برای آینده‌ای بهتر آماده شوند. در فصل‌های سه، چهار وپنج، مهارتهای لازم برای ایجاد امنیت در اطفال، کودکان پیش دبستانی و نوجوانان را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس به شایع‌ترین علائم تنش و ناراحتی و نیز نشانه‌های حاکی از ناتوانی کودک برای کنار آمدن با آن می‌پردازد. فصل پایانی اهمیت امنیت عاطفی کودک در عصر حاضر را بررسی می‌کند.کتابستان برای تربیت فرزند با نشاط مطالعه کتاب‌های ذیل را به والدین و مربیان توصیه می‌کند:

  1. رازهای بیشتری درباره کودکان شاد، استیو بیدولف، ترجمه محمد قربانی، ناشر: پنجره

معرفی کتاب:

کتاب حاضر با عنوان  «رازهای بیشتری درباره ی کودکان شاد» نوشتۀ استیو بایدالف و شارون بایدالف و ترجمۀ دکتر محمد قربانی است. این کتاب پیرامون تربیت تأثیرگذار بر کودکان و نوجوانان و نقش والدین در این حیطه است. محور اصلی کتاب بر ارزش نهادن بر فرزند و بالتبع تربیت فرزند به گونه ای شایسته است.

 البته تربیت فرزند کار تازه و آسانی نیست، و لکن کافی است برای تحقق این امر، توانایی های درونی خود را کشف و از حمایت های بیرونی بهره مند گردید.  در این کتاب مؤلفین با توجه به اهمیت فرزندپروری سعی دارند با ارائۀ راههایی مشکلات در این مسیر را زائل نمایند و بزرگسالانی با داشتن خصوصیات مثبت را تحویل جامعه دهند. این کتاب در قالب هفت گفتار نوشته شده است.

در کتاب پیش رو بسیاری از گرفتاری ها و درگیری های تربیت فرزند(که البته در ظاهر گرفتاری است) را همراه با راهکارهای مقابله با آن ها مطرح می گردد. کتاب «رازهای بیشتری دباره ی کودکان شاد» توسط نشر پنجره که به نظر می رسد بیشترین خروجی های فضای کتاب در آن در همین زمینۀ تربیت فرزند است، به چاپ رسیده است.

ضرورت بحث این موضوع و تألیف کتاب را می توان از دو جهت علمی و دیگری ضرورت از نظر مؤلف بررسی کرد. در ضرورت بحث از دیدگاه علمی می توان اذعان داشت یکی از بحث هایی که در زندگی از دغدغه های اساسی والدین هست و دائم با آن سر کار دارند، بحث داشتن فرزندانی سالم و شاد است.

 تألیف این نوع کتب برای داشتن فرزندانی سالم، و به تبع آینده ای سالم ضروری است. مؤلفین هم با توجه به علمشان در این موضوع نگارش کتابی در این زمینه را به عنوان ضرورتی در امر فرزندپروری تلقی کرده اند.

همان طور که بیان گشت کتاب دارای هفت گفتاراست که از اهمیت هر کدام نمی توان چیزی را کم انگاشت. اما چون معرفی قسمت های مهم کتاب می تواند برای شناخت و آشنایی اولیه لازم به نظر به برسد از همین رو قسمت هایی از کتاب را که دارای اهمیت فراوان است در این نوشتار می آوریم.

 یکی از مهم ترین قسمت های کتاب، گفتار اول است. چرا که در آن چگونگی ساختن نسل آینده را با محوریت دو نوع دوست داشتن یعنی عاطفی و منطقی بیان می نماید. در قسمت اول کتاب، مؤلفین دوست داشتن را به دو قسمِ، دوست داشتن عاطفی و دوست داشتن منطقی تقسیم کرده اند، که لازم است هر دو نوع دوست داشتن با هم در وجود پدر و مادر به اندازه ی کافی فعال باشند؛ و پنهان نباشند، تا کودکان با برخورداری از آن ها کامیاب شوند.

 به طور کلی دوست داشتن، یعنی آرامش داشتن و گرم و مهربان بودن؛ دوست داشتن عاطفی به این معناست که به غرایز طبیعی خودتان اعتماد کنید، و فشارهای روانی وارده از طرف محیط را دفع نمایید. رشد این نوع دوست داشتن در گرو داشتن آرامش است. از آن طرف دوست داشتن منطقی یعنی توانایی مهربان بودن همراه با رفتار جدی با فرزندان و شفاف سازی قوانین و مقررات همراه با حمایت از آنان بی آن که عصبانی یا تسلیم شوید؛ این نوع دوست داشتن در مواقعی به مراتب بیشتر می تواند کارآیی داشته باشد؛ زیرا در عین دریافت محبت کودک با محدودیت ها، قوانین و داشتن حد و مرز آشنا می گردند.

برای تقویت دوست داشتن عاطفی خواندن گفتار دوم می تواند راهنمای مفیدی باشد. یکی از مهم ترین قسمت های زندگی مادران و فرزندان زمان شیردهی کودک است. اما زمانی که مادر به هر علتی نمی تواند از شیر خودش به کودک دهد، توصیه می شود بدن برهنه نوزاد را مادر به خود بچسباند تا دریافت محبت و آرامش از همین طریق صورت گیرد. این خود مقدمه ای برای دارا شدن دوست داشتن عاطفی خواهد بود.

 یکی دیگر از توصیه ها که در گفتار دوم هم به آن اشاره شده است این مورد است که، از هر فرصتی برای نوازش کردن و تحسین فرزندتان استفاده کنید. در کل برای دوست داشتن عاطفی اصلی ضروری به نظر می رسد و آن این که همان زمانی انجام شود که باید بشود. یعنی به موقع باشد تا کودک محبت بیجا دریافت نکند و یا محروم از محبت بجا نشود. در ادامۀ فصل چند نکته ی کاربردی نوشته شده است که می تواندتوجه مخاطبین وخوانندگان کتاب را جلب نماید. در نوشتار سوم به دوست داشتن منطقی که از آن می توان به راز خوش رفتاری در بچه ها یاد کرد، صحبت می شود.

یکی از نکات مهم این هست که با بزرگ شدن فرزندانتان نوع صحبت کردنتان هم با آن ها باید تغییر کند. در مجموع می توان این گونه مطلب را جمه بندی کرد که، هم زمان وقتی با دوست داشتن عاطفی به قلب کودک راه باز می کنید، با دوست داشتن منطقی به او استقامت می بخشید. بنابراین در جریان تربیت از طریق والدین فهمیده کودک در آینده به انسانی قوی و زلال تبدیل می گردد.  در ادامۀ، گفتار سوم تبعات استفاده از برخی روش های قدیمی در تربیت کودکان مانند کتک زدن و آسیب رساندن بیان می شود. گفتار چهارم راهنمای تأثیر گذاری است برای والدین تا بدانند که چه کسی باید فرزندانشان را تربیت کند و وقت برای آن ها بگذارد.

 آیا مهد کودک در هر سنی برای کودک مفید است و یا آیا می تواند جایگزین مطلق و مناسبی برای والدین مخصوصاً مادر باشد؟ در این گفتار جنبه های خوب و مثبت مهد کودک مانند آموختن مهارت های اجتماعی و دیگر مهارت ها در فضای مهد کودک و... است. اما مؤلفین در همین گفتار هفت دلیل می آورند که در خانه ماندن و از کودک خردسال خود مراقبت کردن عار نیست. که از جملۀ آن ها می توان به لذت طلبی خودتان، والدین بهترین مراقبند و... اشاره نمود.  البته نکات مهم دیگری هم در کتاب در گفتارهای دیگر آمده است که دیگر مجال پرداختن به آن ها نیست.

لازم است در قسمت نقاط قوت کتاب به چند ویژگی مهم اشاره نماییم. ویژگی برجستۀ این کتاب این است که مطالب آن به صورت راهنمای عملی تدوین شده است و مؤلفین در عین حال که مباحث تئوری و نظری را طرح کرده اند، فعالیت های عملی را به خواننده ی کتاب پیشنهاد می دهند.

همچنین از جملۀ نقاط قوت دیگر کتاب، قابل تطبیق بودن با فرهنگ های مختلف در غالب موارد است. و همچنین در آن از مطالب بسیار مفید و کاربردی استفاده شده است.  از لحاظ محتوا هم می توان به علمی بودن مطالب و همچنین ارائۀ راهکارهایی مناسب اشاره نمود. همچنین ارائۀ راهکاها متناسب با سطح رشدی کودکان از جمله نقاط مثبت دیگر کتاب است. نکتۀ قابل توجه دیگر جمع بندی ها در کتاب است.

نقد های این کتاب را می توان در قالب نقدهای ساختاری و محتوایی عنوان نمود. نقدهای ویراستاری در موارد بسیار زیادی در کتاب قابل مشاهده است که واقعاً ضعف بزرگی برای کتاب می باشد. لذا فقط به ذکر صفحات این خطاها اکتفا می کنیم. صفحات 13، 16(قانئن ها)، 17، 18، 19، 20، 32، 33، 44، 45، 46، 57، 62، 68، 81، 97، 98، 99، 109، 115، و... ، خطاهای ویراستاری که بسیار در دید خواننده کتاب هست و می تواند زننده باشد. در نقد محتوایی، این که در صفحۀ 110 کتاب آورده شده است که زنان حق استقلال و فعالیت اقتصادی را دارند، باید بگوییم بله, اما نه به هر قیمتی، بلکه شأن زن باید حفظ گردد، و ذکر این نکته که هر کدام از اعضای خانواده دارای حق و حقوقی در نظام خانواده هستند.

در آخر می توان اذعان داشت که این کتاب می تواند برای والدین کارگشا باشد.

  1. کلیدهای پرورش فرزند شاد از 2 تا 4 سال (لیزا مک کرت)، ترجه منیره نادری، ناشر: صابرین

معرفی کتاب:

نگهداری از کودک نوپا، همان قدر که می تواند شادی آفرین باشد، می تواند به طرز باورد نکردنی ، ناامید کننده ترین وظیفه ای شود که هر فردی در زندگی خود با آن مواجه می شود. بسیاری از روانشناسان ، دوران نوپایی را شبیه دوران نوجوانی می دانند. در این دوران ها کودکان تضاد را تحربه کرده، از یک سو تمایل به اینکه مستقل شوند، در وجودشان رشد می کند و در عین حال احساس وابستگی به والدین در درونشان همچنان پابرجاست. فطرت آدمی والدین را آنچنان علاقه مند کودکان می کند که رفتارهای آنان را تحمل کنند و آنها را کنترل کنند.

کلید های پرورش فرزند شاد نوشته لیزا مک کرت ، ترجمه منیره نادری به والدین کمک می کند فرزندان خود را مطابق با نیازهای متنوع و فزاینده جامعه امروز پرورش دهند و صفحات بسیاری را به اهیمت موضوع ارتباط نوزاد با والدین اختصاص داده است زیرا نوزادانی که به والدین خود دلبسته اند نوزادانی شاد هستند.

 امروزه بزرگ کردن فرزند با گذشته فرق کرده است و از جهات فراوانی نیز مشکل تر شده است. او دلیل نوشتن کتاب حاضر را این می داند: می خواستم به واسطه این عمل، پیرامون موضوع نگهداری از کودکان نوپا مطالعه کنم و نظرات کارشناسان مختلف را بشنوم. هنگام نوشتن این کتاب، خود نیز در حال بزرگ کردن فرزند نوپایم بودم و به طور مستقیم با بسیاری از والدینی در ارتباط بودم که شرایطی همانند من داشتند.

 البته او یادآور می شود که در این کتاب به ندرت تجربه های خود را گنجانده است و در بیشتر موارد در پیرامون علت بروز رفتارهای کودکان در سنی خاص، مطلبی بیان نکرده است؛ زیرا میزان رشد و تکامل کودکان به نجو گسترده ای با یکدیگر متفاوت است و کودکان نوپا برای اینکه به نقطه عطف خود در این دوران برسند؛ محدوده سنی بسیار وسیعی دارند.

عشق به فرزند موضوعی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است و عشق ورزی به کودک سبب می شود که والدین، دلیل بسیاری از رفتارهای او را دریابند. سالهای نوپایی مرحله دوم در مسیر رشد و شکوفایی کودک محسوب می شود. کودک نوپایی که با والدین خود ارتباطی محکم و عمیق ندارد، نمی تواند خوشحال باشد.

دلبستگی میان کودک و والدین، در جهت پرورش مهارت ها و توانایی های جدید او، به عنوان مناسب ترین و مهم ترین اصل محسوب شده که می توان گفت شادی کودک به پرورش همین مهارت ها بستگی دارد. شیوه پرورش کودک بر مبنای ارتباط نزدیک والدین با فرزند که در دو سال اول گفته شده، در دوران نوپایی نقش کمرنگ تری دارد، ولی به هر جهت مبانی مهم آن به قوت خود باقی است. والدین نمی توانند بدون اینکه با کودک نوپایشان ارتباطی عمیق و موثر برقرار کنند ، او را به بهترین نحو ممکن پرورش دهند و زمینه خرسندی اش را فراهم کنند.

یکی از مسایلی که باید والدین در این زمینه اعمال کنند ایجاد محدودیت های منطقی برای کودک است. محدودیتها به فرزند نوپا کمک می کند تا با دنیای پیچیده اطرافش توازن برقرار کند. کودک نوپا بدون وجود این حد و مرزها، درباره اینکه چه کاری را می تواند انجام دهد و چه چیز را نباید انجام دهد احساس ترس می کند و دچار سردرگمی می شود. آزاد گذاشتن کودک به بهانه بالا رفتن اعتماد به نفس کودک معمولا نتیجه عکس دارد و به این ترتیب شادی کودک را محدود خواهد کرد.

افکار و برداشت هایی که کودک در حال حاضر جذب می کند بسیار مهم و اساسی هستند. در حقیقت این نگرش ها، شخصیت کودک را در همان دوران و زمان بزرگسالی او می سازد.

نویسینده در جمله ای می گوید با وجود بروز بسیاری رفتارهای ناخوشایند از سوی کودک، جهت ایجاد شادی و خرسندی در او ، لازم است که بدون هیچ قید و شرطی و به طور کامل فرزندتان را دوست بدارید. این جمله را می توان این گونه کامل کرد که پذیرش شخصیت کودک باید بدون قید و شرط باشد ولی رفتارهای او نباید بدون قید و شرط پذیرفته شود و اگر برای کودک محدودیت ایجاد نکنیم، رفتارهای خطرساز او را کنترل نکنیم، و عبور از خطوط قرمز را نادیده بگیریم (به طور صحیح و با توجه به سن و ویژگی های او) مطمئنا چنین کودکی تربیت شادی نمی شود و در بزرگسالی با مشکلات اساسی روبه رو خواهد شد.

کتاب حاضر محدوده سنی متوسط جهانی شیردهی مادران را 4-3 سالگی اعلام کرده اند. ولی بر خواننده عزیز واضح است که اگر مادری بخواهد و بتواند این دوران را کامل کند 2 سال حد تام و کامل آن است و بیشتر از آن لزومی ندارد. البته باید برای گرفتن کودک از شیر تمهیداتی اندیشیده شود و به صورت یک شبه از او گرفته نشود.

یکی از نقاط خوب و قوت این کتاب این است که مسایل را به صورت عینی و به مثال فراوان گفته است ولی در برخی مسایل این مثال ها از حد خارج شده و کمی می تواند تطویل کلام و ملال آور باشد.

  1. 101 بازی کلاسی برای شادی، خنده و یادگیری بهتر (الکسیس لو دویگ ترجمه امیر جهانیان، ناشر: کیاراد

معرفی کتاب:

امروزه یکی از دغدغه های آموزش و پرورش شیوه های آموزش، جذاب کردن این شیوه ها و ایجاد انگیزه مناسب در دانش آموزان برای یادگیری و تحصیل می باشد. بازی به عنوان چیزی که به مقدار زیاد و توسط تعداد زیادی از افراد انجام می گردد، به دلیل سرگرم کنندگی اش یکی از مواردی است که ایجاد انگیزه می کند و یکی از مواردی است که اگر به درستی و با برنامه و هدف انجام گیرد، می تواند به عنوان شیوه مناسبی در آموزش و تربیت دانش آموزان به کار گرفته شود.

کتاب «101 بازی کلاسی برای شادی، خنده و یادگیری بهتر» نوشته الکسیس لودویگ و امی سوان، برای این منظور تهیه شده است. این کتاب و دیگر کتابها از مجموعه 101 بازی به مجموعه آموزش و پرورش، معلمان و مربیان کمک خواهد کرد تا با بهره گیری از این فنون در حیطه های ریاضی، اجتماعی و علوم طبیعی، مهارتهای زندگی و . . . در کلاس درس به دانش آموزان کمک کنند.

از آنجایی که تنوع و پیچیدگی بازی های امروزی بسیار زیاد است و اکثر آنها به صورت کامپیوتری و سه بعدی هستند، ممکن است بازی هایی که در این کتاب عنوان شده اند از مد افتاده به نظر برسند، ولی باید توجه داشت که این بازی ها برای کسی که هرگز آنها را انجام نداده است، جدید و جذاب خواهد بود.

یکی از مواردی که این بازی ها را جذاب می کند، استفاده از وسایل معمولی به شکل غیر معمول و با هزینه کم است که به آسانی قابل تهیه هستند. همه بازی های این کتاب دارای اهداف آموزشی مشخصی هستند و طبق این اهداف دسته بندی شده اند، برای مثال بعضی بازی ها با عنوان «بازی های مربوط به مهارتهای زبان» دسته بندی شده اند، بعضی با عنوان «بازی های ریاضی» و همین طور عناوین دیگری که در کتاب ذکر شده اند. مشخصات هر بازی مثل ذکر گروه سنی، تعداد بازیکنان و . . . و همچنین نحوه اجرا و لوازم مورد نیاز هر بازی توضیح داده شده است.

  1. کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق (دایان مک در مت، ترجمه فرناز فرود، ناشر: صابرین

معرفی کتاب:

کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق نوشته دکتر دایان مک درمت استاد مشاور روانشناسی در دانشکده روانشناسی و تحقیقات دانشگاه کانزاس و دکتر سی. آر اسنیدر استاد روانشناسی و مسئول طرح روانشناسی کلینیکی دانشگاه کانزاس (به نظر اسنایدر صحیح باشد و چندین سال قبل بر اثر سرطان فوت کرده) ، با ترجمه خانم فرناز فرود با زبای ساده و روان، منبعی عالی در جهت کمک به والدین است تا بتوانند فرزندانشان را یاری نمایند.

واژه امید، مفاهیم ضمنی گوناگونی دارد. وقتی می گوییم به آینده امیدوار هستیم، منظورمان این است که از آینده ، فلان توقع یا خواسته را داریم. در این حالت، امیدوار بودن به نگرشی تقریبا منفعل تبدیل می شود؛ نگرشی که در آن به انتظار آینده می نشینیم تا خواسته مان برآورده شود. وقتی می گوییم فرزندم درس می خواند و امیدوار است در امتحان موفق شود، نگرشی پویا را مطرح می کنیم.

در این کتاب مفهوم پویای امید به کار رفته است و این امید همواره با پیگیری برای رسیدن به هدف همراه است. امید یک روند است نه یک حالت ساکن ذهنی و خوشبختانه، روندی قابل یادگیری.

شیوه هایی که از این کتاب می آموزید به والدین کمک می کند تا محیط امید بخشی فراهم آورند. مثالهایی که در کتاب آورده شده نشان می دهد که امید در زندگی، چه شکل هایی دارد.

توصیه های نویسندگان براساس پایه های علمی و بیست سال کار پژوهشی و بالینی قرار دارد که البته به تفاوت های رشد کودکان توجه داشته اند؛ اما راهبردهای علمیشان را در این کتاب به صورت راهبردهای عملی ارائه می کنند. آنها روشهایشان را در دانش آموزان مدارس به کار برده اند و اثرات آن را در محیط خانواده مشاهده کرده اند.

مولف امید را به سه جزء به هم پیوسته اندیشیدن، یعنی تعیین هدف، نیروی راهیابی و گذرگاه و نیروی اراده و انگیزه تعریف می کند. برای دستیابی به تفکر هدفمند، هم نیروی راهیابی و هم نیروی اراده مهم و نیاز هستند.

نیروی راهیابی نگرشی است که شخص درباره توان یافتن راه های رسیدن به اهدافش دارد و نیروی اراده به این معنای منبع انرژی و تعهدی است که کودک ، در راه رسیدن به هدف از آن استفاده می کند به کار می رود  نیروی راهیابی مسیر حرکت را مشخص می کند و نیروی اراده، موتور یا نیروی حرکت تفکر پرامید است.

هدفهای بیشتر و بالاتر ، راههای  بیشتر برای رسیدن به این هدف ها و انرژی بیشتر برای دنبال کردن راه ها امکاناتی است که امید را پرورش می دهد.

قدرت تفکر راهیابی و اراده، به سوی هدف متمرکز می شوند و هر سه با هم، روند امید را شکل می دهند. نیروی راهیابی و نیروی اراده ، در عین حال که به هم مربوطند، مستقل نیز هستند. شکل گیری هدف، زیربنای امید است و در ضمن، هم برای قدرت تفکر به وجود آورنده اراده و هم برای قدرت تفکر راهیابی، ضرور ی است. هر چه کودکان در رسیدن به هدفهایشان موفق تر باشند، اراده آنها قوی تر می شود. تقویت اراده تا حدودی به راهیابی کودک بسیتگی دارد؛ زیرا هر چه راه های بیشتری برای رسیدن به هدف وجود داشته باشد، احتمال موفقیت بیشتر است. امید اساس موفقیت در زندگی است

امید روندی فعال و آموختنی است؛ شیوه ای از اندیشیدن است که رفتارهای خاصی به دنبال دارد. بعضی شرایط و فضاها برای شکوفایی امید مناسبند و متاسفانه، برخی شرایط و فضاها امید را بیمار و رشد آن را متوقف می کنند.

در نتیجه امید بیشتر فرزندان می توانند هدفهای قابل دسترسی واقع بینانه ای برای خودشان تعیین کنند. آنها راه های بیشتری برای دستیابی به خواسته هایشان خواهند یافت و شیوه های تازه ای برای غلبه بر موانع کشف خواهند کرد. در ضمن ، متوجه می شوند که انرژی بیشتری برای کوشش در راه تحقق هدفها و رویاهای زندگی شان دارند.

بخش نخست کتاب، درک کاملی از روند امید به شما می دهد. تصویری از کودکانی ترسیم می کند که بسیار امیدوارند و نیز از آنانی که امید اندکی دارند. همچنین شرح می دهد که امیدواری و نومیدی، چگونه بر تمامی جنبه های زندگی کودک تاثیر می گذارد؛ و نیز کودکانی را که در فضاهای پرامید زندگی می کنند را شرح می دهد.

سرگذشت های کتاب می تواند سرمشقی برای شما باشد. بیشتر نمونه ها از زندگی افراد متعارف طبقه متوسط انتخاب شده، اما فصل آخر که در مورد اعتیاد و فرار کودکان از مدرسه است، استثنایی بر این قاعده است. کاربرد امید در این دو مورد ، می تواند در رفع سایر مشکلات نیز برای کودکان مفید باشد.

داستان های خانوادگی اغلب پیام های امید بخش یا یاس آوری دارند که از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شود. خانواده در آموزش امید نقسش مهمی دارد. داستان های قدیمی خانوادگی را نقل کنید یا از رویدادهای جاری، داستان بسازید. هر داستانی پیامی درباره امید دربر دارد که می توان این پیام ها را تشخیص داد و پیام های نومید کننده را امیدبخش کرد.

از آنجا که هر فرهنگ و جامعه ای دارای ارزش های خاص خود است، نویسنده کتاب حاضر نیز در راهکارها و داستان هایی که بیان کرده، فرهنگ خود را نیز ارائه کرده است از جمله: خواننده شدن دختران ص 33، دوست شدن با دخترها و خجالت نکشیدن و کمک پدر و مادر به آنها ص 72، آموزش رقص و بالرین شدن ص 77 و 89، نگهداری سگ و توله سگ ص 144 و 156، مصرف الکل و توتون به عنوان رایج ترین ماده مخدر مصرفی ص 225

  1.  کلیدهای پرورش احساس امنیت در کودکان و نوجوانان، استنلی گرین اسپن، ترجمه اکرم کرمی، ناشر: صابرین

معرفی کتاب:

کتاب حاضر یک جلد از کلیدهای تربیتی کودکان و نوجوانان است. روش نویسندگان این مجموعه کتابها، آموزش شیوه‌های عملی به والدین است. در نتیجه هر کتاب از فصلهای متعددی تشکیل شده است که هر فصل به توضیح یک روش کلیدی می‌پردازد. این کتاب‌ها از زبانی ساده برای توضیح مطالب و انتقال آنها به خواننده استفاده کرده است که برای عموم مادران و پدران جوان قابل استفاده خواهد بود.

به طور کلی این کتاب به والدین می‌آموزد که چگونه به فرزندان خود کمک کنند تا به احساس امنیت و اعتماد به نفس در دنیای پرتحول کنونی دست پیدا کنند. در این کتاب به چند اصل زیربنایی پرداخته‌ شده که به کودکان در غلبه بر شرایط ترس‌آور و حفظ احساس امنیت در مواقع بحرانی کمک کند. این اصول بر این حقیقت استوار است که احساس امنیت کودک براساس ارتباط او با والدین و خانواده شکل می‌گیرد.

فصل اول کتاب به راهکارهای کوتاه مدتی می‌پردازد که در شرایط دشوار به یاری شما و فرزندانتان می‌آید. در فصل دوم به صفات و ویژگی‌های کودکی پرداخته شده که امنیت عاطفی دارد و می‌تواند با دنیای نامطمئن پیرامون خود کنار آید، همچنین اهداف بلند مدتی را مطرح می‌کند که والدین باید برای رشد احساس امنیت فرزندان خود در نظر بگیرند و برای آینده‌ای بهتر آماده شوند. در فصل‌های سه، چهار وپنج، مهارتهای لازم برای ایجاد امنیت در اطفال، کودکان پیش دبستانی و نوجوانان را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس به شایع‌ترین علائم تنش و ناراحتی و نیز نشانه‌های حاکی از ناتوانی کودک برای کنار آمدن با آن می‌پردازد. فصل پایانی اهمیت امنیت عاطفی کودک در عصر حاضر را بررسی می‌کند.

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]