تاریخ انتشار خبر: 14 دي 1393 - ساعت 12:03:06
کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق

کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق

شیوه‌هایی که از این کتاب می‌آموزید به والدین کمک می کند تا محیط امید بخشی فراهم آورند. مثال‌هایی که در کتاب آورده شده نشان می‌دهد که امید در زندگی، چه شکل‌هایی دارد.

 

کلیدهای پرورش فرزندان امیدوار و موفق نوشته دکتر دایان مک درمت استاد مشاور روانشناسی در دانشکده روانشناسی و تحقیقات دانشگاه کانزاس و دکتر سی. آر اسنیدر استاد روانشناسی و مسئول طرح روانشناسی کلینیکی دانشگاه کانزاس (به نظر اسنایدر صحیح باشد و چندین سال قبل بر اثر سرطان فوت کرده) ، با ترجمه خانم فرناز فرود با زبای ساده و روان، منبعی عالی در جهت کمک به والدین است تا بتوانند فرزندانشان را یاری نمایند.

 

 

واژه امید، مفاهیم ضمنی گوناگونی دارد. وقتی می‌گوییم به آینده امیدوار هستیم، منظورمان این است که از آینده، فلان توقع یا خواسته را داریم. در این حالت، امیدوار بودن به نگرشی تقریبا منفعل تبدیل می‌شود؛ نگرشی که در آن به انتظار آینده می‌نشینیم تا خواسته‌مان برآورده شود. وقتی می‌گوییم فرزندم درس می‌خواند و امیدوار است در امتحان موفق شود، نگرشی پویا را مطرح می‌کنیم.

 

 

در این کتاب مفهوم پویای امید به کار رفته و این امید همواره با پیگیری برای رسیدن به هدف همراه است. امید یک روند است نه یک حالت ساکن ذهنی و خوشبختانه، روندی قابل یادگیری.

 

 

شیوه‌هایی که از این کتاب می‌آموزید به والدین کمک می کند تا محیط امید بخشی فراهم آورند. مثال‌هایی که در کتاب آورده شده نشان می‌دهد که امید در زندگی، چه شکل‌هایی دارد.

 

 

توصیه‌های نویسندگان براساس پایه‌های علمی و بیست سال کار پژوهشی و بالینی قرار دارد که البته به تفاوت‌های رشد کودکان توجه داشته‌اند؛ اما راهبردهای علمی‌شان را در این کتاب به صورت راهبردهای عملی ارائه می‌کنند. آنها روشهای‌شان را در دانش آموزان مدارس به کار برده‌اند و اثرات آن را در محیط خانواده مشاهده کرده‌اند.

 

 

مؤلف امید را به سه جزء به هم پیوسته اندیشیدن، یعنی تعیین هدف، نیروی راهیابی و گذرگاه و نیروی اراده و انگیزه تعریف می‌کند. برای دستیابی به تفکر هدفمند، هم نیروی راهیابی و هم نیروی اراده مهم و نیاز هستند.

 

 

نیروی راهیابی نگرشی است که شخص درباره توان یافتن راه های رسیدن به اهدافش دارد و نیروی اراده به این معنای منبع انرژی و تعهدی است که کودک، در راه رسیدن به هدف از آن استفاده می‌کند به کار می‌رود  نیروی راهیابی مسیر حرکت را مشخص می‌کند و نیروی اراده، موتور یا نیروی حرکت تفکر پرامید است.

 

 

هدف‌های بیشتر و بالاتر ، راه‌های  بیشتر برای رسیدن به این هدف‌ها و انرژی بیشتر برای دنبال کردن راه‌ها امکاناتی است که امید را پرورش می‌دهد.

 

 

قدرت تفکر راهیابی و اراده، به سوی هدف متمرکز می‌شوند و هر سه با هم، روند امید را شکل می‌دهند. نیروی راهیابی و نیروی اراده، در عین حال که به هم مربوطند، مستقل نیز هستند. شکل‌گیری هدف، زیربنای امید است و در ضمن، هم برای قدرت تفکر به وجود آورنده اراده و هم برای قدرت تفکر راهیابی، ضرور ی است.

 

 

هر چه کودکان در رسیدن به هدفهای‌شان موفق‌تر باشند، اراده آنها قوی‌تر می‌شود. تقویت اراده تا حدودی به راهیابی کودک بسیتگی دارد؛ زیرا هر چه راه های بیشتری برای رسیدن به هدف وجود داشته باشد، احتمال موفقیت بیشتر است. امید اساس موفقیت در زندگی است.

 

 

امید روندی فعال و آموختنی است؛ شیوه‌ای از اندیشیدن که رفتارهای خاصی به دنبال دارد. بعضی شرایط و فضاها برای شکوفایی امید مناسبند و متاسفانه، برخی شرایط و فضاها امید را بیمار و رشد آن را متوقف می‌کنند.

 

 

در نتیجه امید بیشتر فرزندان می‌توانند هدفهای قابل دسترسی واقع بینانه‌ای برای خودشان تعیین کنند. آنها راه‌های بیشتری برای دستیابی به خواسته‌هایشان خواهند یافت و شیوه‌های تازه‌ای برای غلبه بر موانع کشف خواهند کرد. در ضمن ، متوجه می‌شوند که انرژی بیشتری برای کوشش در راه تحقق هدف‌ها و رویاهای زندگی شان دارند.

 

 

بخش نخست کتاب، درک کاملی از روند امید به شما می‌دهد. تصویری از کودکانی ترسیم می‌کند که بسیار امیدوارند و نیز از آنانی که امید اندکی دارند. همچنین شرح می‌دهد که امیدواری و نومیدی، چگونه بر تمامی جنبه‌های زندگی کودک تاثیر می‌گذارد؛ و نیز کودکانی را که در فضاهای پرامید زندگی می‌کنند را شرح می‌دهد.

 

 

سرگذشت های کتاب می‌تواند سرمشقی برای شما باشد. بیشتر نمونه‌ها از زندگی افراد متعارف طبقه متوسط انتخاب شده، اما فصل آخر که در مورد اعتیاد و فرار کودکان از مدرسه است، استثنایی بر این قاعده است. کاربرد امید در این دو مورد، می‌تواند در رفع سایر مشکلات نیز برای کودکان مفید باشد.

 

 

داستان‌های خانوادگی اغلب پیام‌های امید بخش یا یاس‌آوری دارند که از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شود. خانواده در آموزش امید نقش مهمی دارد. داستان‌های قدیمی خانوادگی را نقل کنید یا از رویدادهای جاری، داستان بسازید. هر داستانی پیامی درباره امید در بر دارد که می‌توان این پیام‌ها را تشخیص داد و پیام‌های نومیدکننده را امیدبخش کرد.

 

 

از آنجا که هر فرهنگ و جامعه‌ای دارای ارزش‌های خاص خود است، نویسنده کتاب حاضر نیز در راهکارها و داستان‌هایی که بیان کرده، فرهنگ خود را نیز ارائه کرده است از جمله: خواننده شدن دختران ص 33، دوست شدن با دخترها و خجالت نکشیدن و کمک پدر و مادر به آنها ص 72، آموزش رقص و بالرین شدن ص 77 و 89، نگهداری سگ و توله سگ ص 144 و 156، مصرف الکل و توتون به عنوان رایج‌ترین ماده مخدر مصرفی ص 225

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]