تاریخ انتشار خبر: 07 شهريور 1394 - ساعت 20:54:46
غریب قریب

غریب قریب

یک نویسنده و منتقد ادبی در مراسم رونمایی از رمان «غریب قریب» گفت: این کتاب را سعید تشکری ننوشته بلکه «غریب قریب»، سعید تشکری را نوشته. «غریب قریب» یک صنعت نیست بلکه هنر است و نویسنده را نوشته است.

آئین رونمایی از رمان دو جلدی «غریب قریب» اثر سعید تشکری  با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری در خبرگزاری مهر برگزار شد.

*برای مادر سعید تشکری صلوات بفرستید

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در بخشی از آئین رونمایی از رمان «غریب قریب»، ضمن تبریک به سعید تشکری به خاطر نگارش این رمان گفت: هنگامی که رمان ولادت را که سعید تشکری آن را نوشته خواندم متوجه شدم که هیچ کاری در قبال لطف امام رضا (ع) انجام نداده‌ام و اگر توفیقی نیز داشته‌ام حاصل لطف خداوند بوده است.

وی افزود: هنگامی که داریوش ارجمند را می‌بینیم یاد نقش مالک اشتر و یا حضرت عبدالعظیم می‌افتیم که او در آن نقش‌ها بازی کرده بود. در حالی که بسیاری از بازیگران را ممکن است ببینیم و یاد چیزهایی نامطلوب بیفتیم حال در میان این همه سوژه و نویسنده چرا سوژه‌ای مثل سیر تاریخی ساخت حرم امام رضا (ع) باید توفیق تشکری شود. از همین رو باید به او به خاطر دستیابی به این توفیق تبریک گفت.

زائری در ادامه سخنانش اضافه کرد: در روایتی از امام صادق (ع) منقول است که ایشان می‌فرماید اگر خنکای محبت ما را در دل خود حس کردید برای مادرانتان دعا کنید و با توجه به این که تشکری توانسته به چنین توفیقی دست پیدا کند از حضار می‌خواهم که برای مادر او صلواتی ختم کنند.

این روحانی که در عرصه‌های فرهنگی نیز فعال است به کارکرد کتاب تشکری اشاره کرد و گفت: «غریب قریب» موضع و تکلیف ما را در تاریخ روشن می‌کند و اگر ما بفهمیم کجای تاریخ و جغرافیا هستیم حتما اوضاعمان عوض خواهد شد.

وی پس از اشاره به موقعیت ما در هستی و خلقت گفت: نشان دادن وضعیت جغرافیای ما در خلقت بر عهده رسانه‌ها است و اگر بدانیم جایگاه ما در تاریخ کجاست شاید برخی کارهای روزانه خود را انجام ندهیم و اگر این امتداد تاریخی را به واسطه قلم خوش‌خوان تشکری پیدا کنیم حتماً در فعالیت‌های خود تغییر ایجاد خواهیم کرد و اگر این تغییر میسر شود این کتاب کار بزرگی کرده است.

*در «غریب قریب» فرم و محتوا متعادل هستند

زائری ضمن اشاره به کتاب‌سازی رمان «غریب قریب» گفت: فرم این کتاب و طراحی جلد آن بر عهده مجید زارع بوده که اتفاق بسیار ارزشمندی را اکنون شاهد هستیم در بسیاری از آثار هنری ما شاهدیم که فرم و ساختار بر محتوا غلبه دارد و در برخی دیگر این اتفاق برعکس روی می‌دهد. در حالی که فرم و محتوا دو بال پرواز و موفقیت یک اثر هستند.

او اضافه کرد: در رمان «غریب قریب» فرم و محتوا به صورت همگون و متعادل با هم بالا آمده‌اند و آن را به یک  اثر ارزشمند تبدیل کرده است.

*سخن امام رضا (ع) با یک قالب جدید به جوانان جهان برسد

زائری در بخش دیگری از سخنانش گفت: تصور من پیش از این نسبت به موسسه آثار هنری اینگونه بود که آنها به امور هنری داخل حرم توجه دارند اما اکنون با این کتاب و انیمیشنی که در ابتدای این مراسم پخش شد به نوعی در حال آوردن ذوق سرشار هنری به خانه‌های مردم هستند.

وی در پایان گفت: امروز سخن علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) با یک قالب جدید باید به جوانان جهان برسد و این کتاب با فرم جدیدش طلیعه انتقال این پیام را نوید می‌دهد.

*انوشیروان ارجمند من را برای شرکت در این مراسم ترغیب کرد

نصرالله قادری در بخش دیگری از این مراسم در ابتدای سخنانش با یادآوری خاطره‌ای از مرحوم انوشیروان ارجمند از حاضران خواست که برای او فاتحه‌ای قرائت کنند و سپس علت حضورش در این مراسم اشاره کرد و گفت: هنگامی که این کتاب را به من رساندند با خود گفتم که من فرصت حضور در این مراسم را ندارم اما مرحوم انوشیروان ارجمند در درون من بود و تنها کسی بود که من را برای شرکت در این مراسم ترغیب کرد.

وی افزود: «غریب قریب» فرمول‌های نوشتار را بر هم زده است و از همین رو نمی‌توان آن را با قواعد موجود، نقد کرد. اولاً‌ که این کار یک کار مذهبی است پس شبه روشنفکران که آنها را روشنفکر خطاب می‌کنند این کار را نمی‌خوانند و آن را روضه می‌دانند و اگر هم بخوانند حرفی در مورد آن نمی‌زنند.

*از دید گادفادرهای دنیای نقد «غریب قریب» با هیچ فرمولی همسان نیست

قادری در ادامه اضافه کرد: از دیدگاه «گاد فادرهای مذهبی»، دنیای نقد این کتاب با هیچ فرمولی همسان نیست و از نظر آنها چون سیدمهدی شجاعی روضه‌خوان است پس سعید تشکری نوحه‌خوان است.

این نویسنده و منتقد گفت:‌ تمام کتاب داستانش در یک مکان است و این مکان کاراکتر اصلی خودش است اما بدون صاحبش معنا ندارد. این مکان که ساخته می‌شود، ویران می‌شود و باز مجدد ساخته می‌شود صاحبی دارد که معصوم است و به این مکان ارج و قرب می‌دهد. از همین رو با این کتاب با بافت مرسوم نمی‌توان روبه‌رو شد.

*«غریب قریب» فقط برای شیعیان نوشته نشده است

او اضافه کرد: عشق نکته برجسته این کتاب است ما اثری در دنیای هنر نداشتیم که با حضرت رضا (ع) پیوند داشته باشد و بتوان آن را در سینما، تئاتر و یا تلویزیون برگردان  کرد و بتوان آن را به مخاطبان مختلفی عرضه کرد. از همین رو این کتاب فقط برای شیعه نوشته نشده بلکه می‌تواند مخاطبان غیرشیعه نیز داشته باشد.

قادری گفت: این کتاب یک جنون دارد و از همین رو شعر است. نثر کتاب دیگر حسن آن است که موجب شد آن را تا به پایان نرسانم رهایش نکنم.

وی گفت: برای اینکه به صحت دریافت‌های خود در مورد این کتاب پی ببرم این کتاب را به یک نویسنده ارمنی دادم و هنگامی که تنها بخش‌هایی از آن را خواند گفت که کتاب را ببرم که من گفتم این کتاب در مورد حضرت مسیح شما که نیست در مورد حضرت رضای ماست و وقتی از او در مورد اثر پرسیدم متوجه شدم توانسته به عشق صاحب مکان پی ببرد.

این نویسنده گفت: «غریب قریب» یک اتفاق در رمان‌نویسی ایران است و از دیدگاه تاریخی،‌روانشناسی شخصیت نوع تازه‌ای از رمان را عرضه می‌کند و می‌توان به آن از این مناظر نگاه کرد.

*«غریب قریب»، سعید تشکری را نوشته است

قادری در پایان سخنانش گفت: من همیشه فکر می‌کردم که از عروس رونمایی می‌کنند و اگر من را برای رونمایی کتاب‌هایم دعوت می‌کردند قبول نمی‌کردم چون بلد نبودم سخن بگویم. ولی به نظر من کتاب «غریب قریب» یک عروس سفید پوش است که باید از آن رونمایی کرد. می‌خواهم بگویم این کتاب را سعید تشکری ننوشته بلکه «غریب قریب»، سعید تشکری را نوشته. «غریب قریب» یک صنعت نیست بلکه هنر است و نویسنده را نوشته است.

سعید تشکری در پایان این مراسم گفت: هر بار که یک رمان خوب می‌خوانم در آن رمان یک مکان خوب وجود دارد که آن مکان جاودانه است. ناباکوف و گوژپشت نوتردام همه دارای یک جا و مکان هستند که یا خودشان شهرت دارند و یا مشهورتر شده‌اند.

نویسنده کتاب «غریب قریب» گفت: من در کارهایم کمتر سراغ مکانی به اسم حرم امام رضا (ع) رفته‌ام بلکه همیشه به شخصیت امام رضا (ع) پرداخته‌ام و کشف من در رمان «غریب قریب» همین بود.

او افزود: جلد اول این رمان را در شرایطی نوشتم که امکان تکلم نداشتم و هر چه جلوتر رفتم دریافتم که قهرمانان و معماران فرهنگی امام رئوف (ع) باید بجنگند و زحمت بکشند و محصولی تولید کنند ارزش فضلیت او را داشته باشد.

*مکان این رمان کشف نشده بود

تشکری در پایان سخنانش گفت: من سال‌ها فیلمنامه و نمایشنامه نوشتم ولی لذت نبردم چون احساس کردم محلی نیست که بتوانم در مورد آن بتوانیم حرف بزنیم. رمان یک اثر تک‌صدایی نیست و به بازیگران سنجاق نمی‌شود. بازیگر رمان کلمه است و هنوز فکر می‌کنم که هانری کُربن درست گفته که کشف مقدس لذت مقدس دارد و من حس می‌کنم که این مکان کشف نشده بود.

به نقل از خبرگزاری فارس

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]