تاریخ انتشار خبر: 25 شهريور 1394 - ساعت 10:59:31
«علم و دین و علم دینی» به پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها آمد

کتاب «علم و دین و علم دینی» به قلم ابراهیم دادجو به پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها آمد.

این نوشتار توسط ابراهیم دادجو محقق حوزه معرفت شناسی پژوهشگاه نگاشته شده است.

بی‌گمان، تعارض علم و دین دیدگاهی ناپخته است که از عدم معرفت حقیقی به علم و دین ناشی می‌شود و از محصولات تفکر پوزیتیویستی است که دوره‌ای نه چندان طولانی بر علم حاکم بوده است. ولی نفی این تعارض هرگز به معنای وجود راه‌حل کلی نیست.

هر موردی راه‌حل متناسب با خود را می‌طلبد. ممکن است در موردی تفسیری جدید از دین و در مورد دیگری تحلیلی جدید از نظریات علمی ارائه شود. امید می بریم مقالاتی که در این مجموعه ارائه می شود، در توضیح مسائل مربوط به موضوع علم و دین، و پاسخ گویی به سؤالات و نیازهای موجود، کافی بوده، مورد استفاده معرفت پژوهان عزیز واقع شده باشد.

در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم: علم حوزه‌های بسیار مختلف، از قبیل نجوم و ستاره‌شناسی و زمین‌شناسی و زیست‌شناسی و غیره، را در بر می‌گیرد و همۀ این زمینه‌ها با اندیشه‌های دینی ارتباط داشته‌اند و بررسی ارتباط علم و دین در همۀ آنها مورد توجه بشر بوده است. زمانی مسئلۀ مرکزیت زمین در عالم و ارتباط آن با دین در کانون توجه فلاسفۀ دین قرار گرفت و زمانی دیگر، مسئلۀ داروینیسم و تکامل موجودات جای آن را گرفت.

بی‌تردید، هر نظریه‌ای که امروزه در حوزه‌های مختلف علم ظهور می‌کند با اندک فاصله‌ای به قلمرو بحث علم و دین وارد می‌شود و از ارتباط و یا عدم ارتباط آن با دین سخن به میان می‌آید. در قرن بیستم، علوم بشری تحولات سرسام‌آوری را پشت سر گذاشتند و همین امر موجب شد که بحث علم و دین هم از این تغییرات بی‌نصیب نماند.

مباحث فیزیک و اختر فیزیک نظری ، هوش مصنوعی و علوم‌شناختی، زبان‌شناسی جدید و مهم‌تر از همه، علم ژنتیک موجب پیدایش جذاب‌ترین مباحث در این زمینه بوده‌اند.

مجموعه مقالات حاضر، حاصل جمع مقالات متفرق در محور کلی «علم و دین» است. همه مقالات این مجموعه، پیشتر در شماره‌های گوناگون نشریه ذهن، به چاپ رسیده است.

گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تاکنون چهار شماره از نشریه ذهن را به این موضوع اختصاص داده است که عبارت‌اند از: شماره 21-21 ( علم و دین 1و2)، شماره 25 ( علم و دین 3)، و شماره 30( علم و دین 4). این نشریه همچنین، شماره 26 را به موضوع علم دینی اختصاص داده بود.

کتاب «علم و دین و علم دینی» به کوشش ابراهیم دادجو، با قیمت 50000 تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

به نقل از خبرگزاری فارس