تاریخ انتشار خبر: 13 مهر 1394 - ساعت 14:35:30
«وفای زن»

«وفای زن»

«وفای زن» مجموعه داستانی از داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس سرشناس انگلیسی ویلیام سامرست موآم است. این کتاب شامل یازده داستان کوتاه و بلندِ راهنمای کلیسا، کاتالینا، وفای زن، نامه، سرگذشت الیور هاردی، گردنبند مروارید، مردی که جای زخم بر چهره داشت، تسخیر ناپذیر، ناهار، دریاگردی و همسر دوازدهمی است.

 «وفای زن» مجموعه داستانی از داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس سرشناس انگلیسی ویلیام سامرست موآم است. این کتاب شامل یازده داستان کوتاه و بلندِ راهنمای کلیسا، کاتالینا، وفای زن، نامه، سرگذشت الیور هاردی، گردنبند مروارید، مردی که جای زخم بر چهره داشت، تسخیر ناپذیر، ناهار، دریاگردی و همسر دوازدهمی است. انتشارات جامی چاپ نخست آن‌را درسال 1391 به بازار کتاب عرضه کرده‌است. کیفیت فنی کتاب در سطح نازلی است. گذشته از ویراستاری نامطلوب، طراحی جلد نه چندان جذاب، حتی حروف‌چینی آن دارای ایرادهای تایپی فراوانی‌است.

این اثر دارای چند مترجم می‌باشد. کاتالینا که بلندترین داستان این مجموعه است را محسن فارسی به فارسی برگردانده‌است. به غیر از راهنمای کلیسا که هوشنگ مستوفی، وفای زن که فرامرز برزگر، نامه که شجاع‌الدین شفا، سرگذشت الیور هاردی که نسترن جامعی و همسر دوازدهمی که رضا عقیلی ترجمه کرده‌اند، ترجمة باقی داستان‌ها را میمنت دانا انجام داده‌است. از این منظر کتاب وفای زن علی‌رغم این‌که نام یک نویسنده را بر پیشانی دارد، دارای لحنی گونه‌گون شده‌است. مثلاً ترجمة شجاع‌الدین شفا بسیار مغلق و پرطمطراق است که از مشخّصه‌های ترجمه‌های قدیمی است.

شاهکار سامرست‌موآم رمان «بردگی انسان» است که در سال 1915 انتشار یافت و شهرت زیادی برایش به ارمغان آورد. از دیگر آثار این نویسنده که به فارسی برگردانده شده‌اند می‌توان لبة تیغ، خوشی‌های زندگی، موقعیت اجباری و نمایشنامة شپی را نام برد.

داستان اول داستان یک «راهنمای کلیسا»ست که به خاطر بی‌سوادی از کارش اخراج می‌شود، اما بر اثر تقدیر در شغل جدیدش توتون‌فروشی مردی موفق و ثروتمند میگردد.

داستان دوم ملاقات دختر معلولی به نام «کاتالینا» با حضرت مریم (س) است که منجر به معجزة شفای این دختر می‌شود. داستان مربوط به 1622 نیمة اول قرن هفدهم است. نویسنده در کاتالینا، دستگاه انگیزیسیون و شکنجه‌ها و کشتارهای دادگاه‌های تفتیش عقاید را محکوم می‌کند. در این داستان هنر و فلسفه مورد ستایش قرار می‌گیرند. هنر از طریق بازیگرشدن کاتالینا و فلسفه از طریق دیمتریوس یونانی که استاد فلسفه و اسقف محبوبِ این داستان بود. سامرست موام دینداری حقیقی را نه در نظام کلیسا و دستگاه انگیزیسیون بلکه در صداقت، پاکدامنی و خدمت به خلق عرضه می‌کند.

«وفای زن» که عنوان کتاب از آن برگرفته شده‌است، داستان خیانت زنی به شوهرش بعد از شانزده سال زندگی عاشقانه است. نویسنده در این داستان زنان را به شدت بی‌وفا، هوس‌باز و غیرقابل اعتماد معرفی کرده‌است.
داستان «نامه» ژانر دادگاهی دارد. خانم لسلی کرازبی در شبی که همسرش به سفر رفته بوده‌است، آقای هموند را در خانة کرازبی‌ها می‌کشد. او در بازجویی‌ها این عمل خود را تنها دفاع از پاکدامنی خود جلوه می‌دهد. تا اینکه نامه‌ای از خانم کرازبی به آقای هموند پیدا می‌شود که پرده از راز انتقام عشقیِ قاتل از مقتول برمی‌دارد. در این داستان نیز همانند داستان وفای زن، یک زن خائن به زندگی و شوهر خود است که داستان را به پیش می‌برد.

«سرگذشت الیور هاردی» داستان خواهر و برادری است که بعد از طلاق والدینشان سالها دور از هم زندگی کرده‌اند. امّا در سنین میان‌سالی در یک مزرعه به دور از روستا با هم زندگی آرام و به دور از هیاهویی دارند. شدت علاقه و وابستگیِ خواهر به برادر آن‌چنان شدید است که بعد از ازدواج برادر، او خودکشی می‌کند.

گردنبند مروارید دربارة خدمتکاری است که به خاطر جابجا شدن گردنبندش در یک مغازة تعمیرات، پولی به دست آورده و زندگی‌اش متحول می‌شود.

«مردی که جای زخمی بر چهره داشت»، انقلابی‌ای اسپانیایی است که قبل از اجرای حکم اعدامش، همسر زیبای خود را به قتل می‌رساند تا به دست دیگری نیفتد. این عمل او از طرف فرمانده و دیگران عملی شرافتمندانه شمرده شده و موجب آزادی او می‌شود. جالب اینجاست که زخم چهرة مرد فقط بر اثر ترکیدن یک بطری بوده و هیچ ربطی به سرگذشتش ندارد!

«تسخیر ناپذیر» دختری از یک خانوادة دهقان فرانسوی است که توسط یک سرباز آلمانی مورد تجاوز قرار می‌گیرد. هانس سرباز آلمانی بعد از آگاهی از باردار شدن آنت در خود احساس عشق و علاقه‌ای به آنت می‌یابد. اما دخترک بیچاره هرگز از ارزش‌های ملّی و مذهبی خود کوتاه نیامده و در مقابل وعده‌ها و محبت‌های هانس، تنها کشتن کودکش را در روز اول تولد او پاسخ می‌دهد.

«ناهار» داستانی کوتاه دربارة مردی است که برای هزینة نهار میهمان اشرافی‌اش به تنگنا می‌افتد. «دریاگردی» دربارة زنی پرحرف و تنها در یک کشتیِ باربری مردانه است که علی‌رغم مهربانی‌هایش، ملوانان کشتی او را دست می‌اندازند. وامّا «همسر دوازدهمی» دربارة مردی یازده زنه است که برای تکمیل شدن عدد دوازده، زنی دیگر را فریب می‌دهد.

داستان‌گویی‌های نویسنده در این اثر بسیار جذاب و ماهرانه است. تعلیق به خوبی در اغلب این داستان‌ها حفظ شده‌است. علاوه بر اینکه به شکلی روان و با ضرباهنگی مناسب پیش می‌روند مخاطب را خط به خط با خود تا پایان داستان هدایت می‌کنند. شخصیت‌ها اغلب چند لایه و غیرقابل پیش‌بینی اند. نویسنده از آرایه‌هایی چون تشبیه و استعاره هنرمندانه بهره برده‌است. توصیفات جزئی او از نحوة سلوک و رفتار شخصیت‌ها در جهت رازگشایی و پرده‌برداری از درونیات آن‌ها بسیار مؤثر و به جا افتاده است.

نویسنده در داستان‌های این کتاب، خصوصاً وفای زن و نامه، آداب معاشرت ظاهری و عوام‌فریبانة طبقات بالای جامعه را شدیداً به سخره می‌گیرد. در پایان داستان نامه از اینکه زنِ قاتل، بعد از اعترافات خود در پیش وکیلش، رفتاری کاملاً مبادی آداب اشراف منشانه نشان می‌دهد نوعی تمسخر را به مخاطب القا می‌کند.

نویسنده در چند داستانِ این مجموعه دربارة زنان می‌نویسد و بجز در کاتالینا و تسخیرناپذیر در مجموع علی‌رغم برخی تعریف‌ها زنان را موجوداتی پست‌تر از مردان می‌خواند. در همسر دوازدهمی می‌گوید زنان بیماری ازدواج دارند. در وفای زن و نامه آن‌ها را خائن و در سرگذشت الیور هاردی وابسته معرفی می‌کند. در داستان مردی که... کشته شدن زن توسط شوهر محکوم به اعدامش را عملی شرافتمندانه جلوه می‌دهد. او این موارد را نه فقط از جنبة بیان رئالیستی وقایع، بلکه با نوعی قضاوت‌گری در زبان شخصیت‌های پذیرفته شدة داستانش قرار می‌دهد.

یادداشت از حمیدرضا عرفانی فر
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                    

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]