تاریخ انتشار خبر: 19 آبان 1394 - ساعت 15:32:35
زندگی بدون ترس، چگونه انواع ترس ها را شناسایی و درمان کنیم؟

زندگی بدون ترس، چگونه انواع ترس ها را شناسایی و درمان کنیم؟

در این کتاب شما با انواع تمرینات ضد ترس همچون تمرینات تمدد اعصاب و انواع حساسیت زدایی آشنا خواهید شد که همه نوعی از رفتار درمانی هستند.

زندگی بدون ترس، چگونه انواع ترس ها را شناسایی و درمان کنیم؟

هربرت فنسترهایم، جین بائر

علی اصغر شجاعی

نقش و نگار

موضوع کتاب مشکلی به نام ترس یا همان فوبی در اصطلاح روان شناسی می باشد. بسیاری از مردم در سرتاسر جهان با این مشکل مواجه هستند و از آن رنج می برند.  ریشه بسیاری از مشکلات در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بدون اینکه خود شخص متوجه باشد، انواع ترسها می باشد. این کتاب تلاشی است در راستای کمک به افرادی که از این مشکل رنج می برند. نویسندگان کتاب با شرح انواع گوناگون ترس و بررسی جوانب مختلف آن تلاش کرده اند به این افراد کمک کنند.

نویسندگان کتاب هر دو به نوعی در موضوع کتاب متخصص هستند. رویکرد کلی درمانی این کتاب رفتار درمانی می باشد. طبق این رویکرد همه انواع ترسهای مرضی اکتسابی هستند و از همین رو فرد می تواند رفتار دیگری را با تمریناتی جایگزین ترس کند. در این کتاب شما با انواع تمرینات ضد ترس همچون تمرینات تمدد اعصاب و انواع حساسیت زدایی آشنا خواهید شد که همه نوعی از رفتار درمانی هستند. این تمرینات دو هدف اصلی را دنبال می کنند: اول اینکه شما باید این توانایی را در خود ایجاد کنید که در یک موقعیت ترسناک کمتر بترسید. و دوم اینکه شما باید انجام دادن کارهایی را بیاموزید که ترستان را به جای بیشتر شدن، کاهش دهند. نویسندگان در این کتاب با شرح جوانب مختلف موضوع به شما کمک می کنند تا شما کاملاً ترس خود را بشناسید، آن را ریشه یابی کنید و در نهایت با کمک تمریناتی که ارائه می شود بر ترس خود غلبه کنید. با توجه به اینکه دکتر فنسترهایم یک روان درمانگر است، از تجربیات خود کمک گرفته و در تبیین بهتر مسئله بارها از داستانهای واقعی که خود با آنها مواجه بوده استفاده کرده است.

کتاب مشتمل بر ده بخش اصلی می باشد که مباحث مختلفی همچون ترس از مکانها، ترس از اشیاء، ترس‌های اجتماعی، رابطه نزدیک و صمیمی، افراد مبتلا به وسواس، مباحثی پیرامون ترس از پرواز، و مباحث مفصلی در حیطه ترس‌های شغلی، بررسی و تشریح شده است. معمولاً هر بحثی که مطرح می شود تمرینات خاصی هم برای آن موضوع خاص در نظر گرفته شده که دارای هدف مشخص و گامهای مشخصی می باشد. تمریناتی مثل: تمرین موفقیت، تمرین

تبدیل افکار، تمرین توقف افکار، و . . .

مهمترین روش درمانی برای ترس که در این کتاب استفاده شده است روش حساسیت زدایی اصولی می باشد. برای اجرای این روش ابتدا باید آموخت که چگونه می شود آگاهانه تمدد اعصاب کرد. نویسنده کتاب غیر از توضیحاتی که در متن کتاب داده در پایان کتاب در پیوست یک متن کامل تمرینات تمدد اعصاب را ارئه کرده است. در گام بعدی حساسیت زدایی اصولی شما باید موقعیتهای ترس آور را بر حسب درجه شدت آنها مرتب کنید. و در نهایت در تصمیم گیری برای حساسیت زدایی که به دو شیوه واقعی و خیالی می تان اجرا کرد، شما به تدریج از یک موقعیت به موقعیت دیگر پیش می روید و فقط زمانی سراغ موقعیت بعدی می روید که موقعیت قبلی را اداره و بر ترس خود در آن موقعیت غلبه کرده باشید.

کتاب حاضر در کل با توجه به تخصص نویسنده و شیوه هایی علمی استفاده شده و همچنین غلبه جنبه کاربردی آن، به نظر می رسد برای افرادی که از فوبی رنج می برند بسیار مناسب باشد. البته با توجه به اینکه این کتاب در فضای فرهنگی خاص نویسنده نوشته شده، برخی از عبارتهای آن متناسب با فرهنگ مرسوم جامعه اسلامی ایرانی ما نمی باشد. در پایان برای استفاده بهینه از کتاب به چند نمونه از این تعارضات فرهنگی اشاره می کنیم:

  1. استفاده از اسامی نامأنوس با فرهنگ ما در این کتاب و بسیاری از کتب ترجمه شده مسئله ای است که مخاطب فارسی زبان را گاهی دچار سردرگمی می کند. چرا که در بسیاری از مثالها جنسیت برای فهم مسئله موضوعیت دارد.
  2. روابط آزادانه خارج از چارچوب زن و مرد مسئله ای است که در بر خلاف فرهنگ اسلامی ما در فرهنگ غرب پذیرفته شده است. در این کتاب گاهی صراحتاً و گاهی با عنوان شریک به این مسئله اشاره شده است. (ص 210، 277، 229، 237، و 246)
  3. گاهی به برخی از رفتارها اشاره شده که با سبک زندگی  و فرهنگ و عقاید مردم کشور در تعارض می باشند. رفتارهایی همچون نگه داری از سگ، نوشیدن مشروب و رفتن به میخانه، نوشیدن مارتینیز (نوعی نوشیدنی الکلی)،  و مسئله رقص. (ص 182، 166، 211، 187، 212، 354)

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]