تاریخ انتشار خبر: 22 دي 1394 - ساعت 17:24:56
«۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا»

«۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا»

کتاب حاضر را شاید بتوان خلاصه سیلابس هایی دانست که در دانشگاه ام آی تی تدریس می شود بعلاوه تجربه ای که نویسنده در طول ۲۵ سال سابقه موفق در کسب و کار داشته و در اختیار خوانندگان کتاب قرار داده است .

«۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا»
نویسنده: بیل اولت
مترجمان: سعید روشنی،نفیسه رضایی نیک
ناشر:آریاناقلم

مقدمه
راه اندازی یک کسب و کار همیشه با ابهام و استرس و پرسش های فراوانی رو به رو است. فرقی نمی کند کاری که شما می خواهید انجام دهید کسب و کاری بزرگ یا کوچک باشد. در آغاز باید به دنبال پاسخ سوالهای اساسی بگردید. از کجا باید شروع، چه مدلی را باید انتخاب و چه مراحلی را باید طی کرد؟ تقریبا همه مدیران و موسسان کسب و کارهای موفق اعم از خارجی و ایرانی تقریبا از شیوه تفکر مشابهی بهره می برند؛ ولو اینکه خودشان نتوانند روششان را تبیین کنند. به نظر می رسد فارغ از شرایط محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دراصول و روش تفکر برای راه اندازی کسب و کار تفاوتی بین بزرگانی مانند آزمایش، ایروانی، عالی نسب و ارجمند با کسانی مثل استیو جابز و بیل گیتس وجود ندارد. ایروانی در گروه ملی به همان مواردی فکر می کرده که بیل گیتس در ماکروسافت در آن سوی دنیا. در واقع دی ان ای تفکر همه این کارآفرینان در اقصی نقاط جهان یکسان بوده است. انتشارات آریانا قلم با هوشیاری به دنبال ترجمه و انتشار کتابهایی بوده که ازین روش ها رمزگشایی کرده اند. به غیر از کتاب حاضر دو کتاب دیگر به نام های «خلق مدل کسب و کار» (نویسندگان: الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور) و کتاب «مدل کسب و کار شما» ( توسط تیم نویسندگی کتاب قبلی بعلاوه تیم کلارک) پیشتر توسط همین ناشر به بازار عرضه شده که در واقع پیش نیاز کتاب حاضر است.

اهمیت کتاب
این کتاب راهنمای عملی فوق العاده ای برای کارآفرینان است که با مطالعه و دقت در نکات آن می توانند با کل فرآیند کارآفرینی و طراحی یک کسب و کار آشنا شوند و توانایی تحلیل مدل های مختلف را به دست آورند. معمولا در جریان طراحی کسب و کار و عرضه محصولات مراحلی از قلم می افتد که به ظاهر بی اهمیتند اما در زمان بهره برداری پروژه خود را نشان می دهند. این کتاب مرحله به مرحله، ساختار و دانش مورد نیاز کارآفرینان را برای افزایش سطح موفقیتشان ارائه می دهد و برای افرادی که در صدد طراحی و اجرای یک کسب و کار جدید و یا احیای آن هستند نظم و انضباط ذهنی به ارمغان می آورد. کتاب حاضر کمک می کند ایده های شما از مرحله ذهنی عبور کرده و عملیاتی شود.

درباره نویسنده
کتاب حاضر را شاید بتوان خلاصه سیلابس هایی دانست که در دانشگاه ام آی تی تدریس می شود بعلاوه تجربه ای که نویسنده در طول ۲۵ سال سابقه موفق در کسب و کار داشته و در اختیار خوانندگان کتاب قرار داده است . بیل اولت مدیر عامل مرکز کارآفرینی مارتین تراست در دانشگاه ام آی تی و همچنین یکی از مدرسان ارشد در زمینه طراحی کسب و کار است . آثار او تاکنون جوایز متعددی کسب کرده است که آخرین آنها جایزه معتبر آدولف اف. مونوسون برای مشاوره کارآفرینی در ام آی تی بود که در سال ۲۰۱۳ به او اهدا شد.

آنچه کتاب می گوید
کارآفرینی آموختنی است یا به عبارتی کارآفرینی را می توان آموزش داد؛ این ادعای اصلی نویسنده است. اولت دلایل موفقیت دانشگاه ام آی تی در کارآفرینی را با وسواسی قابل توجه و با زبانی ساده و کاربردی آموزش می دهد. دلیل واقعی موفقیت در ایجاد شرکت های جدید، ترکیبی از روح و مهارت در این دانشگاه است که نویسنده سعی می کند چکیده آن را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این کتاب مانند جعبه ابزار یکپارچه ای طراحی شده و قابل استفاده برای طیف وسیعی از کارآفرینان از تازه کار تا کهنه کار است. کتاب های مختلفی در مورد کسب و کار وجود دارد اما این کتاب تنها منبعی است که همه مطالب را به خوبی و یکجا به مخاطب عرضه می کند. یکی از نکات مهم مثال های متعددی از دانشجویان ام ای تی است که در برنامه تحصیلی خود در موسسات تجاری داشته اند. ذکر این مثالها دارای ارزش آموزشی فراوانی است.
درین کتاب ۲۴ گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا طراحی شده است. گام هایی که از یکدیگر مجزا هستند و می توانند در شش دسته موضوعی تفکیک شوند. هر گام باید در نظم عددی خودش تمام شود. با آغاز هر مرحله شما قادر به تجدید نظر در مراحل قبل و بهینه سازی آن ها خواهید بود. شش موضوع اصلی ۲۴ گام عبارتند از:

موضوع اول: مشتریان شما چه کسانی هستند؟ ( که شامل ۶ گام است مانند تقسیم بندی بازار، انتخاب بازار خط مقدم و ...)
موضوع دوم: چه کارهایی برای مشتریانتان می توانید انجام دهید؟ (گام هایی مانند مشخص کردن شایستگی های محوری و ترسیم موقعیت رقابتی تان در بازار)
موضوع سوم: مشتریانتان چگونه به محصولاتتان دست می یابند؟ (شامل سه گام؛ تعیین واحد تصمیم گیری مشتری، فرآیند جذب مشتری دست به جیب و فرآیند فروش برای جذب مشتری)
موضوع چهارم: چگونه از محصولتان درآمد کسب کنید؟ (شامل ۴ گام مانند طراحی مدل کسب و کار، تعیین چهارچوب های قیمت گذاری و ...)
موضوع پنجم: چگونه محصولتان را طراحی کنید و بسازید؟ (گام هایی مانند شناسایی فرضیات کلیدی، آزمون فرضیات کلیدی و ...)
موضوع ششم: چگونه کسب و کارتان را اندازه گیری کنید؟ (شامل دو گام محاسبه اندازه کل بازار در دسترس برای بازارهای پیش رو و توسعه برنامه محصول)

دیگران چه می گویند؟
* میچ‌کاپور، مؤسس، شرکت توسعه لوتوس:
کارآفرینی نه‌تنها یک شیوه تفکر است، بلکه مجموعه‌ای است از مهارت‌ها. ۲۴ گام مطرح شده در این کتاب فرآیندی مرحله به مرحله و عملیاتی را برای جهت‌دهی به ذهن خلاق عرضه می‌کند تا از این طریق، احتمال موفقیت و تأثیر نهایی افزایش یابد.

* براد فِلد، مدیرعامل گروه فوندری، مؤسس تِک استارز:
طرفدار جدی برنامه‌های کسب و کار نیستم، اما به فرآیند برنامه‌ریزی برای کسب و کار علاقه زیادی دارم. این کتاب چارچوبی جامع و بسیار ارزشمند برای کارآفرینان مبتکر عرضه می‌کند تا از طریق آن بتوانند فرآیند برنامه‌ریزی کسب و کار را اجرا کنند.

* الکس پَترسون، مدیرعامل، هایلند و آیلند انترپرایز اسکاتلند:
بیل در سه سال اخیر با کمک این فرآیند ۲۴مرحله‌ای با کارآفرینانی در اسکاتلند همکاری داشت و نتایج به دست آمده رضایتبخش بود. این چارچوب هم نقشه راهی بسیار مفید است و هم در افزایش سطح اعتماد به نفس کارآفرینان در مسیر دستیابی به ارتقای کسب و کار بسیار مؤثر است. این چارچوب رویکرد بسیار ارزشمندی را عرضه می‌کند که می‌توان از آن در سایر کشورها نیز استفاده کرد.

* داگ لئون، عضو هیئت مدیره، سکویا کپیتال:
طبق عرف، کارآفرینی خصیصه‌ای صرفاً ذاتی و درونی است؛ اما این باور کاملاً غلط است، زیرا کارآفرینی مهارتی است آموختنی و امکان تقویت آن با تمرین فراهم می‌شود. این کتاب با عرضه راهنمایی‌های گام به گام درباره شیوه برخورد با کسب و کارهای جدید، به همه کارآفرینان کمک می‌کند تا احتمال موفقیت خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهند. بنابراین، مطالعه این کتاب را به تمامی کارآفرینان بلندپرواز توصیه می‌کنم.

* برایان هالیگان، مؤسس و مدیرعامل، هاب‌اسپات و نویسنده کتاب بازاریابی ربایشی:
این کتاب بی‌نهایت ارزشمند است و خلاصه بسیار مفیدی از درس‌هایی که در ام‌آی‌تی آموختیم عرضه می‌کند. ای کاش شش سال پیش وقتی که شرکت هاب‌اسپات را تأسیس می‌کردم، این کتاب را در اختیار داشتم.

* جوی ایتو، آزمایشگاه رسانه ام‌آی‌تی:
من و بیل درباره کارآفرینی خیلی با هم گفت‌وگو کرده‌ایم و من واقعاً برای دیدگاهش احترام قائلم. در حالی که روح کارآفرینی اغلب با خوش‌اقبالی پیوند دارد، در عمل این‌گونه نیست. این کتاب به کمک رویکردی نظام‌مند به شما کمک می‌کند که احتمال موفقیت‌تان را در ایجاد شرکتی پایدار در دنیای متغیر کنونی به میزان قابل توجهی افزایش دهید. من شیفته محتوا و بنیان ساده این کتاب شدم.

* اِلا پینوویچ و گوئن فلوید، مؤسسان شاپسکو دات‌کام، اولین بازار تلفن همراه در آفریقا:
کارآفرینان اجتماعی باید به توسعه مدل‌های کسب و کاری بپردازند که در آنها بین آثار اجتماعی و پایداری کسب و کار موازنه برقرار باشد. فرآیند ۲۴مرحله‌ای که بیل اولت معرفی می‌کند چارچوب بسیار مفیدی در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توان ایده‌های موجود را کاملاً محقق ساخت.

در پایان ذکر این نکته خالی از اهمیت نیست که در روزهای پیش رو با توجه به اقبال سرمایه گذاری کشورهای مختلف در کشور و ورود شرکت ها و موسسات خارجی؛ کارآفرینان کشورمان مجبور به رقابتی طاقت فرسا با برندهای معتبر خواهند بود پس بسیار عقلانی تر و منطقی تر است برای موفقیت در این مواجهه قدم های خود را با اطمینان و محکم بردارند. مطالعه اینگونه کتابها به ویژه کتاب حاضر و دو کتاب پیش نیاز آن که در مقدمه به آن اشاره شد؛ ابهامات موجود در مسیر راه اندازی کسب و کار را تا حدود زیادی رفع می کند.

به نقل از الف

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]