تاریخ انتشار خبر: 05 اسفند 1394 - ساعت 04:18:37
حنجره صبح

حنجره صبح

از نکات مثبت کتاب؛ قابل حمل بودن کتاب، اجتماع غزل و مثنوی در کنار هم و با موضوعی یکسان، گسترش سطح مخاطب، یافتن مخاطب تازه، مرور و بازخوانی اشعار، ویرایش مجدد و تطبیق اشعار با آثار جدیدتر شاعر است که در مقدمه ی فرضی هم به آن اشاره شده است.

حنجره صبح

جواد هاشمی/میثم کریمی

محمل

عاشورا مظهر اندیشه و عرفان عملی است که توسط امام حسین علیه السلام و یاران صدیقش به منصه ی ظهور رسیده است. شرح دلاوری ها و رشادت های جوانان بنی هاشم سینه به سینه نقل گشته و تا به امروز در قالب های مختلف نظم و نثر در چکامه ی دلسوختگان مظلومیتش جاری است.

« حنجره ی صبح » به گزینش و پژوهش « جواد هاشمی(تربت) و میثم کریمی » در سال 91 از سوی انتشارات محمل به زیور طبع آراسته گشت.

این پژوهشگران در اقدامی ارزشمند مجموعه ای از غزل های عاشورایی را در سال 88 در دفتری به نام « جرس فریاد می دارد » و مجموعه ای از مثنوی های عاشورایی را در سال 89 در دفتری با عنوان « که بربندید محمل ها » جمع آوری کردند. سپس سلسله کتاب هایی را طرح ریزی کرده اند با نام « منزل به منزل » که گزیده ای از غزلیات و مثنویات مندرج در دو مجموعه ی فاخر مذکور است با موضوعی واحد که با تلاش های اولیه در چهار اثر مهیا شده است: حنجره ی صبح: حضرت علی اصغر(ع)، رسول ظهر: حضرت علی اکبر(ع)، مهتاب غروب: حضرت ابالفضل العباس(ع) و شعله ی شام: حضرت رقیه(ع).

وجود تناسب بین نام های این آثار که فواصل و چاشت های زمانی را یادآور می شود(صبح، ظهر، غروب و شام)

زیبایی خاصی به این موضوعات بخشیده است. هم چنین رنگ روی جلد این کتاب ها نیز مؤید منظور پدیدآورندگان این مجموعه هاست.

به بهانه ی مقدمه، نوشته ای است که به جای مقدمه و پیشگفتار در ابتدای این کتاب ها آمده و به مقایسه ی دو مجموعه ی «جرس فریاد می دارد » و « که بر بندید محمل ها » می پردازد.

از نکات مثبت کتاب؛ قابل حمل بودن کتاب، اجتماع غزل و مثنوی در کنار هم و با موضوعی یکسان، گسترش سطح مخاطب، یافتن مخاطب تازه، مرور و بازخوانی اشعار، ویرایش مجدد و تطبیق اشعار با آثار جدیدتر شاعر است که در مقدمه ی فرضی هم به آن اشاره شده است.

جلد اول از این مجموعه ی چهار جلدی شامل هفتاد غزل و مثنوی اختصاص دارد به کوچکترین شهید کربلا؛ عبدالله بن حسین علیه السلام معروف به علی اصغر. مادرش رباب و خواهرش سکینه بود و به عناوینی چون شش ماهه، شیرخواره، باب الحوائج و طفل رضیع شهرت داشت. روز عاشورا در حالیکه از تشنگی بی تاب شده بود بر دست پدر با تیری از کمان حرمله به شهادت رسید. مرقد مطهر او در کربلا نزدیک قبر امام حسین علیه السلام و دیگر شهدای کربلاست.

مخمس مشهوری از « جیحون یزدی » در مصیبت حضرت علی اصغر(ع) آورده شده که حسن انتخاب سوگ سروده های این دفتر است.

سطح گزینش اشعار نسبتا یکسان و فراز و فرود احتمالی در تبحر اشخاص را می توان به دیده ی اغماض پذیرفت. استواری و پیراستگی زبان شاعران و توفیق گردآورندگان در اشعار این اثر موجبات پذیرش و جذب مخاطب را

فراهم آورده است.

از شاعران گرانقدری که در این عرصه، طبع ظریف خود را به سوز درون آزمودند می توان به سیدعلی موسوی گرمارودی، علی انسانی، ادیب الممالک فراهانی، نیّر تبریزی، وهّاج خوانساری، میرزا یحیی مدرّس اصفهانی، محمدرضا آقاسی، عمّان سامانی، محمود شاهرخی، سروش اصفهانی، عباس علی براتی پور و شاعران دیگری از متقدمین و متأخرین که در حوزه ی اشعار آیینی به توفیقات ارزنده ای نائل آمدند اشاره کرد.

تشنگی حضرت علی اصغر(ع)، بر دست بلند شدن حضرت توسط پدر و گفتگوی امام با لشکر دشمن، هدف قرار گرفتن شیرخواره از سوی حرمله، شهادت طفل شش ماهه و به خاک سپردن ایشان از مضامین پرداخته شده در این اثر است.

نمونه شعر:

فریاد تلظی

 

ای اهل کوفه رحمی این طفل جان ندارد

خواهد که آب گوید امّا زبان ندارد

دیشب به گاهواره تا صبح ناله می زد

امروز روی دستم دیگر توان ندارد

هنگام گریه کوشد تا اشک خود بنوشد

اشکی که تر کند لب دور دهان ندارد

رخ مثل برگ پاییز لب چون دو چوبۀ خشک

این غنچۀ بهاری غیر از خزان ندارد

ای حرمله مکش تیر یکسو فکن کمان را

یک برگ گل که تاب تیر و کمان ندارد

شمشیر اوست آهش فریاد او تلظّی

جانش به لب رسیده تاب بیان ندارد

منّت به من گذارید یک قطره آب آرید

بر کودکی که در تن جز نیمه جان ندارد

با من اگر به جنگید تا کشتنم بجنگید

این شیرخواره بر کف تیغ و سنان ندارد

مادر نشسته تنها در خیمه بین زنها

جز اشک خجلت خود آب روان ندارد

تا با خدنگ دشمن روحش زند پر از تن

جز شانۀ امامش دیگر مکان ندارد

«میثم»، به حشر نبود غیر از فغان و آهش

آنکو از این مصیبت آه و فغان ندارد

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]