تاریخ انتشار خبر: 23 خرداد 1395 - ساعت 00:17:45
 «خلق مدل کسب و کار»

«خلق مدل کسب و کار»

کتاب به زبانی ساده و خلاقانه مباحث مرتبط با مدل کسب و کار را به خواننده ارائه می‌کند/ کتاب در تحقیقی ۹ ساله، با همکاری ۴۷۰ متخصص از ۴۵ کشور، توسط مولفان گردآوری و تکمیل شده است./

«خلق مدل کسب و کار»
مولفان:الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور
مترجمان: غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست، حسام الدین ساروقی و بهامین توفیقی
ناشر:آریانا قلم. چاپ اول ۱۳۹۰
۳۰۰صفحه، ۲۶۰۰۰ تومان

مدل کسب و کار ،به‌ عنوان یک مفهوم مدیریتی از اوایل دهه ی ۹۰ میلادی و در قالب کسب و کارهای اینترنتی وارد ادبیات کسب و کار شد تا به زبانی ساده به توصیف و تبیین جریان ارزش در سازمانها بپردازد. برای مثال این مفهوم که چرا شرکت گوگل به ارائه امکان جستجو در صفحات اینترنت به‌ صورت رایگان می‌پردازد.این مفهوم ،نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت و بقای موسسات اقتصادی ایفا می‌کند.این کتاب در سال ۲۰۱۰ منتشر شده و با استقبال زیادی مواجه شد. کتاب به زبانی ساده و خلاقانه مباحث مرتبط با مدل کسب و کار را به خواننده ارائه می‌کند. کتاب در تحقیقی ۹ ساله، با همکاری ۴۷۰ متخصص از ۴۵ کشور، توسط مولفان گردآوری و تکمیل شده است. مدل کسب و کار، منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف می‌کند.

مولفان در پی تحقیقات خود به ۹ جزء اساسی هر مدل کسب و کار رسیده‌اند که از این قرار است:

۱-بخشهای مشتری: این‌که شرکت یا سازمان به چه کسانی قصد خدمت رسانی دارد.

۲-ارزشهای پیشنهادی: توصیف‌گر خدمات و محصولاتی است که شرکت به مشتریان تعریف شده خود ارائه می‌دهد.

۳-کانالها: برای ارائه ارزش پیشنهادی شرکت و مشتریان چگونه با هم در ارتباط باشند.

۴-ارتباط با مشتری: این جزء انواع خاصی از ارتباطات را توصیف می‌کند که شرکت با بخش‌های گوناگون از مشتریان در ارتباط است.

۵-جریان‌های درآمدی: نشان دهنده درآمدی است که شرکت از بخش مشتری به‌دست می‌آورد.

۶-منابع کلیدی: سازمان برای عملکرد درست مدل خود دارایی‌های مورد نیاز خود را چگونه تعریف می‌کند.

۷-فعالیت‌های کلیدی: این‌که سازمان برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار ،چه کارهای مورد نیازی را باید انجام دهد.

۸-مشارکت‌های کلیدی : این جزء، توصیف‌گر تامین کنندگان و شرکای کلیدی، برای عملکردی صحیح از مدل کسب و کار است.

۹-ساختار هزینه: جزء نهایی، هزینه‌های اجرای مدل کسب و کار را تشریح می‌کند.

هریک از این اجزا دارای خلاصه- زیربخش‌هایی با مثال و نمونه موردی می‌باشد. مثلا منابع کلیدی به چهار قسمت:
۱- فیزیکی: امکانات تولیدی و... ۲-منابع معنوی: برندها و حق اختراعها و ... ۳- انسانی: نیروهای متخصص و خلاق ۴- مالی: دارایی‌های نقدی و اعتبارات مالی، تقسیم شده است.

الگوهای کسب و کار با توجه به ویژگی‌های مشابه، ترکیبات مشابه از اجزای سازنده یا رفتاری، در پنج مجموعه ارائه شده است:
۱- مدلهای کسب و کار تفکیکی ۲- دنباله‌دار ۳- شبکه‌های چند وجهی ۴- رایگان ۵- مدلهای کسب و کار باز در طراحی بهتر مدلهای کسب وکار که منجر به خلق موضوعات و گزینه‌های جدید، که خود منجر به ارزش آفرینی جدید برای شرکت می‌شود چندین تکنیک و روش ارائه شده است: بینش مشتری، ایده‌پردازی، قصه‌گویی، سناریوها، تفکر تصویری و ...

نکته مهم در رابطه با مدلهای کسب و کار و استراتژی این است که آنها را نمی‌توان جایگزین هم کرد بلکه هر دو با هم همپوشانی دارند. استراتژی یک شرکت به مسائلی چون: ماموریت، محدوده محصولات و خدمات، محدوده جغرافیایی، مشتریان، نیروهای بازار و رقبا، روندهای کلیدی و مسائل اقتصاد کلان توجه دارد.

چهار حوزه استراتژی: ۱- محیط کسب و کار ۲- ارزیابی‌های مدل کسب و کار ۳-استراتژی اقیانوس آبی ۴-مدیریت چندین مدل کسب و کار، از منظر تابلوی مدل کسب و کار بازتعریف شده‌اند.
در حیطه‌ی مدل کسب و کار چهار عامل: نیروهای بازار، روندهای کلیدی، نیروهای صنعت و نیروهای اقتصاد کلان بر اجزای مختلف تابلوی کسب و کار با مثال موردی صنعت داروسازی به گونه‌ای واضح تشریح شده است.

در ارزیابی محیط کسب و کار با روش سوآت (قوتها ،ضعفها ،فرصتها و تهدیدها) اجزای تابلو مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از چارچوب چهار اقدام استراتژی اقیانوس آبی، بخشهایی از اجزای تابلو به چالش کشیده شده و اثرات آن مورد تحلیل قرار گرفته است تا بتوان مدلهای جدید رقابتی و بخشهای جدید مشتریان را خلق کرد.

پدیدآورندگان تابلوی مدل کسب و کار با ترکیب مفاهیم ابزارهای ارائه شده در کتاب کار پیاده‌سازی و اجرای طراحی کسب و کار را در یک فرآیند پنج مرحله‌ای با در نظر گرفتن نیازها، چالشها، موانع و عوامل کلیدی مرتبط با مدل کسب و کار به این صورت ارائه داده‌اند: ۱- آماده سازی ۲- شناخت عناصر مورد نیاز کسب و کار ۳- طراحی گزینه‌های مناسب مدل کسب و کار ۴- پیاده‌سازی نمونه‌های مدل در عمل ۵-مدیریت مدل ارائه شده در پاسخ به واکنشهای بازار.

کتاب به پنج بخش تقسیم شده است: ۱- تابلوی طراحی مدل کسب و کار ۲-الگوهای مدل کسب و کار ۳- تکنیکهای طراحی مدل کسب و کار ۴- تفسیر مجدد استراتژی از نگاه مدل کسب و کار ۵- فرآیندی عمومی برای کمک به طراحی مدلهای کسب و کار . به‌علاوه دورنمایی از چندین موضوع در حیطه کسب و کار که خلاصه‌ای از آنها در بالا ارائه شد.

هربخش و قسمتی از کتاب، دارای ارائه‌ای ساده، واضح و مصور با مثالها و نمونه‌های فراوانی از حوزه‌های گوناگون کسب و کار است که باعث تمایز کتاب از دیگر کتابها می‌شود.

به نقل از الف

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]