تاریخ انتشار خبر: 04 مهر 1395 - ساعت 16:07:30
میگل انخل آستوریاس

میگل انخل آستوریاس

ریشه خیال­ انگیزی در آثار آستوریاس در واقعیت‌های روزانه کشورش جایگزین است. اعتقادهای آب و اجدادی و خرافه‌­پرستی، علاقه و ایمان به­ سحر و جادو از سوئی و فقر و بینوائی از سوی دیگر، در زمینه زیبائی طبیعت وسرسبزی منطقه استوائی با قلمی سحار و شاعرانه عرضه شده است.

میگل انخل آستوریاس Miguel Ángel Asturiasشاعر و نویسنده گواتمالائی (1899 – 1974) آستوریاس در گواتمالاسیتی Guatemala City در خانواده­ای بازرگان زاده شد. تحصیلات دانشگاه را در رشته حقوق انجام داد و به دریافت درجه دکتری نائل آمد. در 1924 به لندن و سپس به پاریس سفر کرد و در دانشگاه سوربون Sorbonne در رشته نژادشناسی به تحصیل ادامه داد و در ادیان قدیم امریکای مرکزی تخصص یافت.

در 1930 در شهر مادرید کتاب افسانه­‌های گواتمالا  Leyendas   de  Guatemala را انتشار داد و کشور زادگاه خود را در خلال افسانه­‌های کودکی به­ مردم شناساند. کتاب به­ محض انتشار یکی از آثار بدیع ادبیات جوان آمریکای لاتین بشمار آمد و پول والری برآن مقدمه نوشت.

آستوریاس پس از آن در 1944 کتاب  آقای رئیس جمهور El Senor Presidente  را نوشت که شاهکار وی بشمار آمد و از انتشارش در گواتمالا جلوگیری شد. کتاب تصویری است زنده از حکومت استرادا کابررا Estrada Cabrera، رئیس جمهوری که از 1898  تا 1920 با استبدادی بیرحمانه برکشور گواتمالا فرمانروائی داشت.

آستوریاس در این کتاب واقعیت زندگی را با سبکی شاعرانه می‌­آمیزد و رفتار غرانسانی دستگاه حکومت را با طبقه پائین اجتماع و بومی‌ها، و رذالت اقویا و بیرحمی آنان را نسبت به ضعیفان و ستمدیدگان و در ضمن سنن و آداب مردم گواتمالا را با بیانی جالب توجه و زیبا وصف می­‌کند.

کتاب آقای رئیس­ جمهور در 1946 در مکزیک و سپس در آرژانتین و سرانجام در فرانسه به چاپ رسید و در 1952 جایزه ادبی بهترین رومان خارجی را دریافت کرد و از آن پس توجه جهانیان را به­ نویسنده­اش معطوف داشت.

داستان دیگر آستوریاس به­نام مردان ذرت Hombres de Maiz  در 1949 منتشر شد. نویسنده در این داستان، افسانه‌های خیال­انگیز کشورش را با زندگی روزمره دهقانان در تپه­‌ها و کوهستان‌ها می­‌آمیزد. دهقانان که ذرت برایشان غذائی آسمانی و مقدس است، مورد غارت کسانی قرار می­گیرند که به ذرت تنها از نظر غذائی عادی و قابل استثمار و پرسود می­‌نگرند. سرانجام دهقانان برضد این مردم غارتگر شورش می­‌کنند و در جنگل به­ وسیله جادوگران نابودشان می­‌سازند.

کتاب مردان ذرت سرشار از شعری شگفت­‌انگیز و خارق العاده است و در عین حال وصفی برخوردار است و ما را از عادتهای بدوی و ایمان به سحر و جادوی مردمی که هنوز تابع عناصر طبیعی­‌اند، آگاه می­‌سازد. آستوریاس سال‌ها سردبیری یکی از روزنامه‌­های ادبی را برعهده داشت و در 1942 به­ نمایندگانی مجلس شورا  انتخاب شد و پس از آن مأموریت‌هائی سیاسی یافت. در این دوره مجموعه سه­ داستان به نام گردباد Viento  fuerte  و پاپ سبز  El Papa verde و چشمان دفن شدگان  Los Ojos de l’os  enterrados   را منتشر کرد که هر سه از مهمترین آثار او بشمار می‌آید و در آنها عصیان دهقانان در برابر محتکران وصف شده است.

آستوریاس در 1946 به سمت وابسته فرهنگی در سفارت بلژیک منصوب شد، سپس با همین سمت به آرژانتین و فرانسه رفت. در آرژانتین داستان تعطیلات گواتمالا Week-end en Gutemala را در 1956 نوشت. در 1961 داستان برکه گدا El Alhajadito  و در 1963 داستان زنی دورگه  Mulata de tal  را انتشار داد که هر د و از سنن و آداب و رسوم کشورش الهام گرفته است. در 1966 سفیر کشورش در پاریس شد و جایزه صلح لنین را دریافت کرد.

آستوریاس چندین دیوان نیز منتشر کرده که به­سبب خیال­انگیزی و درخشندگی و بیان خاص، آثاری بسیار شگفت­آور بشمار آمده  از آن جمله است دوشینه درخشان بهار Clarivigilia Primveral. آستوریاس در 1967 به­دریافت جایزه نوبل در ادبیات نائل آمد و در 1968 در پاریس نمایشگاهی از «هنر قوم مایا» ترتیب داد، در 1970 از سفارت کناره­‌گیری کرد و در همین سال به ریاست هیأت داوران در جشنواره کان برگزیده شد.

داستان جیب­بر خدانشناس Maladro’n  را در 1970 انتشار داد. شیوه نگارش آستوریاس خاص خود اوست و می­توان آن­را «واقع­نویسی جادوگرانه» نامید. ریشه خیال­ انگیزی در آثار آستوریاس در واقعیت‌های روزانه کشورش جایگزین است. اعتقادهای آب و اجدادی و خرافه‌­پرستی، علاقه و ایمان به­ سحر و جادو از سوئی و فقر و بینوائی از سوی دیگر، در زمینه زیبائی طبیعت و سرسبزی منطقه استوائی با قلمی سحار و شاعرانه عرضه شده است.

آخرین رمان آستوریاس پیش از مرگ به نام جمعه آلام Viernes de Dolores  در 1972 در بوئنوس آیرس Buenos Aires انتشار یافت. چندین مقاله از آستوریاس باقی است مانند: مسائل اجتماعی بومیها El Problema social del indio  (1923)، رمانی امروز Rumania, su nueva imagen   (1964) و مانند آن.


به نقل از کتاب فرهنگ ادبیات جهان

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]