تاریخ انتشار خبر: 05 مهر 1395 - ساعت 11:14:55
رمان «سال‌های بنفش»

رمان «سال‌های بنفش»

اگر دنبال رمان خوب و ساده‌ای در حوزه«انقلاب اسلامی» برای نوجوانان هستید بی‌تردید رمان «سال‌های بنفش» که انتشارات «کتابستان معرفت» منتشر کرده، یکی از همان رمان‌هاست که خواننده را خسته نمی‌کند و با حجم بالای خود، احساس اطاله‌خوانی از خواننده گرفته می‌شود.

تبعید، عشق، ساواک
اگر دنبال رمان خوب و ساده‌ای در حوزه «انقلاب اسلامی» برای نوجوانان هستید بی‌تردید رمان «سال‌های بنفش» که انتشارات «کتابستان معرفت» منتشر کرده، یکی از همان رمان‌هاست که خواننده را خسته نمی‌کند و با حجم بالای خود، احساس اطاله‌خوانی از خواننده گرفته می‌شود.

سال‌های بنفش به قلم آقای «ابراهیم حسن‌بیگی» روایتی خطی و ساده از داستان جوانی روستایی را بیان می‌کند که در دوران مبارزاتی سال‌های انقلاب به جرگه مبارزان می‌پیوندد و در این راه دچار مسائل و مشکلات طبیعی زمانه می‌شود. سال‌های بنفش داستان پسری به نام «علی» از روستای «خواجه نفس» در حوالی بندر ترکمن است که تازه کلاس چهارم را تمام کرده و آماده ورود به کلاس پنجم است. داستان در سال 1348 شروع می‌شود. سالی که یک روحانی تبعیدی به نام «سید رسول» به محل زندگی آنان تبعید و در جوار تنها خانواده شیعی یک روستای اهل سنت زندگی می‌کند.
پدر علی که فردی متدین و مذهبی است از رفت‌وآمد فرزندش با سید رسول ممانعت نمی‌کند. همین رفت‌وآمدهاست که چشم و گوش این پسربچه روستایی به مسائل روز سیاسی را باز می‌کند و پای او را به مبارزات سیاسی علیه رژیم منحوس پهلوی می‌کشاند و باعث می‌شود تا در دوران دانشجویی دستگیر و به پانزده سال زندان محکوم شود.
در سال‌های بنفش داستان‌های خطی فرعی و حوادث جزئی متعددی جریان دارند تا روال مطالعه برای خواننده روان و راحت باشد. به‌عنوان‌مثال فعالیت‌های مذهبی سید رسول در روستا و مشاجراتش با رییس پاسگاه باعث انتقال سید به بندر ترکمن می‌شود. این اتفاق مصادف است با کوچ خانواده استاد ابوالحسن (پدر علی) از روستا به شهر بندر ترکمن. در ادامه داستان سید رسول با امام جماعت تنها مسجد شیعیان که یک روحانی وابسته و درباری است درگیر و بعداز آن متواری می‌شود. کمی بعد پدر علی نیز فوت می‌کند و خانواده استاد ابوالحسن دچار مضیقه مالی می‌شود. به همین جهت مادر خانواده به رخت‌شویی در خانه مردم روی می‌آورد و علی نیز کارگر یک رستوران می‌شود و درسش را در کلاس‌های شبانه ادامه می‌دهد. این در حالی است که سید رسول با چهره‌ای مبدل با علی دیدار می‌کند و پس از مشاهده وضعیت بغرنج خانواده، زمینه امکان هجرتشان به تهران را فراهم می‌کند.
علی در تهران به هیأت محبان اهل‌بیت (علیه‌السلام) می‌پیوندد که این هیأت درواقع یک تشکل سیاسی و مذهبی مخفی علیه رژیم شاه است. علی در این سال‌ها راه و رسم مبارزه را می‌آموزد و بعد از هجرت مادرش به شاهرود (به دلیل تاب نیاوردن زندگی شهری) به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود روی می‌آورد. علی در یکی از طبقات خانه یکی از بازاری‌های معتبر و مبارز سیاسی تهران به نام «حاج‌آقا ترابی» ساکن می‌شود و تا پایان دوره دبیرستان در این خانه می‌ماند؛ اما پس از قبولی در رشته ادبیات فارسی دانشگاه و به دلیل نااهل بودن فرزندان صاحب‌خانه، ازآنجا به خانه‌ای کوچک و زیرزمینی نقل‌مکان می‌کند. این در حالی ست که علی در مغازه لوازم‌التحریرفروشی «حاج نصرت» که یک بازاری مذهبی است مشغول به کار می‌شود و در آنجا با همکاری شاگرد دیگر مغازه نسبت به تکثیر اعلامیه‌های «آیت‌الله خمینی» اقدام می‌کند.
علی در دانشگاه با مسوول انجمن اسلامی دانشکده ارتباط می‌گیرد و از این طریق فعالیت سیاسی خود را در دانشگاه ادامه می‌دهد. همین فعالیت سیاسی اوست که به‌صورت تصادفی با دکتر «کاشفی» یکی از اساتید دانشگاه و از طریق دکتر کاشفی با «شیرین محمدی» آشنا می‌شود. شیرین که دانشجوی سال دوم رشته زبان انگلیسی و بی‌حجاب و راحت است، تمایل به انجام فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی دارد. دکتر کاشفی از علی می‌خواهد که مراقب شیرین باشد تا او به دام «کمونیست‌ها» نیفتد. این رابطه پس از تأیید سید رسول آغاز می‌شود که مقدمه پیدایش یک عشق شدید بین طرفین می‌شود. شیرین که در کودکی مادر و پدرش را از دست داده تحت سرپرستی عمویش زندگی می‌کند. عموی شیرین یک ساواکی است که از طریق او شیرین جذب ساواک می‌شود تا تحت پوشش او اخبار دانشجویان و اساتید به اطلاع ساواک تهران برسد؛ اما پس از پیدایش رابطه عاطفی بین طرفین، شیرین به علی همه‌چیز را می‌گوید و قرار را بر این می‌گذارند تا از این به بعد اطلاعات سوخته‌ای را به ساواک دهند تا ساواک بازی‌خورده و ادامه شناسایی برایش مقدور نباشد.

علی دستگیر و به مدت چهار روز شکنجه و سپس به پانزده سال زندان محکوم می‌شود. در زنـدان متوجه می‌شود که هـمکاری شـیرین با آنان مدت‌ها پیش لو رفته بوده و ساواک، شیرین را هم دستگیر و شکنجه کرده است. علی با فریب دادن بازجویش مبنی بر دادن اطلاعات لازم به آنان، عامل آزادی شیرین از زندان و فرار او از چنگ ساواک می‌شود. سپس در بند عمومی درگیری‌هایی با افـراد گروهک‌هایی چون «مجاهدین» و «فداییان خلق» و «پیکاری‌ها» پیدا می‌کند. همچنین با شخصی به نام حاج جواد که یک بازاری عضو مجاهدین است و یک روحانی جوان به نام شیخ هاشم، آشنا و مرید شیخ هاشم می‌شود. کمی بعد «حاجی نظر» دوست و هـمکلاسی تـرکمن دوران کودکی خـود در روستای خواجه نفس را می‌بیند که از طریق عموی کمونیستش، مارکسیست شده و عضو چریک‌های فدایی خلق است.

داستان انقلابی
چندی بعد، سید رسول نـیز-البته با اسم و هویت مستعار-دستگیر و به زندان آورده می‌شود. در همین زمان، در سازمان مـجاهدین هـمکاری بـا گروه‌های مارکسیست(غیر از پیکاری‌ها) برای مبارزه با رژیم، به‌عنوان یک «استراتژی» پذیرفته و به اعضا توصیه‌شده است. تا اینکه براثر نـاشیگری عـلی و بعد خیانت حاجی نظر، هویت واقعی سید رسول آشکار و توسط حاجی جواد-بنا به دسـتور سـازمان مـجاهدین- برای مسوولان زندان افشا می‌شود و همین موضوع،‌ در نهایت، منجر به اعدام سید رسول در نوزدهم دی‌ماه 1356 می‌شود. این اتفاق درست یک روز قبل از قیام خونین قم در این سال صورت می‌گیرد که درنهایت بـه انقلاب اسلامی در کشور منجر شـد.
«سال‌های بنفش» را می‌توان در زمره داستان‌های انقلاب قرار داد. زیرا مضمون اصلی و محوری آن، از ابتدا تا انتها، حول این موضوع دور می‌زند و ازآنجاکه فکر و ذکر و مشغله اصلی قهرمانان این داستان سیاست است و زندگی خصوصی و طبیعی آنان کاملاً تحت‌الشعاع این موضوع قرار دارد، باید آن را در زمره داستان‌های سـیاسی نـیز قرار داد. به‌عبارت‌دیگر، «سال‌های بنفش»، یک داستان سیاسی با زمینه و موضوع اصلی انقلاب اسلامی است.

  یادداشت از مهدی بوشهریان/به نقل از روزنامه صبح

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]