تاریخ انتشار خبر: 23 بهمن 1395 - ساعت 12:44:38
«مدیریت تغییر»

«مدیریت تغییر»

کتاب مدیریت تغییر چکیده‌ای از تمام چالش‌ها و راه‌حل‌هایی است که مدیران در مواجهه با تغییر باید بدانند و در واقع دستورالعملی است که با رجوع به آن می‌توان این پدیده را مورد بررسی دقیق‌تری قرار داده و به تبع آن اقدامات صحیح‌تری را انجام داد.

«مدیریت تغییر»
(راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه)
نویسنده: دانشکده کسب و کار هاروارد
مترجم: حسین امین التجار، مرضیه فروتن
ناشر: آریانا قلم، چاپ اول 1395
84 صفحه، 5000 تومان
 
*****
«هنگامی كه می‌خواهید موقعیت پیشین خود را پاس دارید، هیچ معجزه‌ی جدیدی برای دگرگونی موقعیت‌تان رخ نمی‌دهد.»
گیل لیندن فیلد


چرا تغییر ضروری است؟ چه کسانی می‌خواهند تغییر رخ دهد؟ چه نتایجی مطلوب است؟ چگونه تغییر ایجاد می‌شود؟ چه کسانی حمایت و چه کسانی مشارکت می‌کنند؟ ما باید چه کنیم و در چه مسیری حرکت کنیم؟
 
مجموعه کتاب‌های همراه مدیران که توسط انتشارات آریانا قلم به چاپ رسیده، در واقع ترجمه کتاب‌هایی است که انتشارات دانشکده کسب و کار هاروارد با عنوان کتاب‌های همراه، راه حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه منتشر کرده که حاوی راهنمایی‌ها و درس‌هایی از تجربه و مشاوره تعدادی از برترین استادان علم مدیریت است.
 
در چند سال گذشته انتشارات آریانا قلم اقدام به انتشار 13 جلد از این کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف کرد که در یک بسته به مخاطبان عرضه شد و کتاب حاضر چهاردهمین جلد از این مجموعه است.
 
این کتاب در واقع بررسی این ضرورت است که با توجه به تغییرات اجتماعی، تغییرات تکنولوژی، کهنگی برخی سیستم‌ها و خدمات و ... سازمان‌ها نیازمند و یا حتی مجبور به تغییر هستند. شناخت پدیده تغییر با تمام مشکلات احتمالی که می‌تواند ایجاد کند از ضروری‌ترین مباحثی است که مدیران باید با آن آشنا باشند.

کتاب مدیریت تغییر چکیده‌ای از تمام چالش‌ها و راه‌حل‌هایی است که مدیران در مواجهه با تغییر باید بدانند و در واقع دستورالعملی است که با رجوع به آن می‌توان این پدیده را مورد بررسی دقیق‌تری قرار داده و به تبع آن اقدامات صحیح‌تری را انجام داد.

به نظر می‌رسد پیچیدگی پدیده تغییر از آن جهت است که فرآیندی دینامیک بوده و از تقابل عوامل مختلف بوجود می‌آید و تمامی این عوامل و متغیرهای آن در رابطه علت و معلولی با یکدیگر، ساز و کاری بوجود می‌آورند که درک و تحلیل آن را مشکل می‌سازد.
 
تغییر، بنا بر هر ضرورتی که باشد یکی از مشکل‌ترین وظایف مدیران است. تغییر با هر شدتی، چه در اجرا و چه مقاومتی که در برابر آن می‌شود، نیاز به مدیریت و راهبری دارد و از وظایف مدیران ایجاد نگرش‌های مثبت نسبت به تغییر در بین کارکنان است.

ایجاد تغییر، چه بصورت بازسازی اساسی کسب و کاری جدید و چه به صورت اصلاح عملکرد جاری موسسه، كارآسانی نیست و می‌تواند کابوس کارکنان در تمامی سطوح باشد اما برای ماندن در بازار رقابتی این سال‌ها که بقای هر شرکتی را تهدید می‌کند اجتناب ناپذیر است.
 
کتاب دو فصل اصلی با عنوان مبانی مدیریت تغییر و نکته‌ها و ابزارها دارد. ‌فصل اول شامل نگاهی دقیق‌تر به تغییر، آماده کردن گروه برای پذیرش تغییر، شش گام برای مدیریت تغییر، برنامه تغییر، نحوه اطلاع‌رسانی در مورد تغییر، مدیریت واکنش‌ها نسبت به تغییر و حفظ کارآمدی حین تغییر است. درفصل دوم، پرسش‌نامه‌هایی برای اجرای هر چه بهتر و اثربخش بودن تغییر ارائه شده است. پرسش‌هایی که به مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های فرد، برای مدیریت موفق تغییر، مربوط می‌شود. در قسمت پایانی 10 پرسش چند گزینه‌ای مطرح شده تا راهگشای مخاطب در زمینه تشخیص اطلاعات اساسی و لازم در مدیریت تغییر باشد.
 
کتاب مدلی شش مرحله‌ای را برای تغییرات اثربخش پیشنهاد می‌کند که برای بسیاری از شرکت‌ها مفید واقع شده است:
1-‌ برانگیختن انرژی و تعهدات با مشخص کردن مشکلات کسب و کار و راه حل‌های آنها؛
2- ایجاد چشم‌اندازی مشترک از برنامه تغییر؛
3- مشخص کردن رهبر برنامه تغییر؛
4- ایجاد موفقیت کوتاه مدت با تمرکز بر نتایج، و نه فعالیتها؛
5- به رسمیت شناختن موفقیت‌ها از طریق فرآیندها، سیستم‌ها و ساختارهای رسمی؛
6- نظارت و تنظیم راهکارها در پاسخ به مشکلات فرآیند تغییر؛
 
کتاب در بخش‌های بعدی به جزییات بیشتری از این مراحل می‌پردازد و با دستورالعمل‌های اثربخش خود مانع از افت بهره‌وری موسسه یا سازمان، حین تغییرات می‌شود.
 
لازم به ذکر است پرفسور لیندا ای هیل به عنوان مشاور در تهیه این مجموعه حضور داشته که با توجه به سابقه بیست ساله و تجارب ارزشمندش در حوزه مدیریت، نشان از اهمیت این کتاب دارد. ترجمه روان، گویا و دقیق کتاب با توجه به این که قرار است در عملیات به مدیران کمک کند بسیار موثر واقع شده است.

به نقل از الف

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]