تاریخ انتشار خبر: 27 بهمن 1396 - ساعت 11:58:47
مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی

مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی

مهم‌ترین ویژگی «مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی» به‌ روز بودن آن است. کتاب آخرین مباحث مربوط به استراتژی و مدیریت استراتژیک را در برمی‌گیرد. مباحث کاربردی کتاب به شکلی طرح شده‌اند که برای مدل‌های مختلف قابل انطباق و استفاده باشد.

«مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی»

(ویرایش هشتم)

نویسنده: رابرت ام. گرنت

مترجم: آرش خلیلی‌نصر

ناشر: آریانا قلم، چاپ دوم 1396

۶۳۹ صفحه، 38000 تومان

 *****

استراتژی، بزرگ‌ترین کار سازمان است. در موقعیت‌های مرگ و زندگی، استراتژی راهی برای حیات یا نابودی است. نمی‌توان بررسی آن را نادیده گرفت.

(سان تزو، هنر جنگ)

 

استراتژی، فعالیت‌های برنامه‌ریزی و طراحی ‌شده برای دستیابی به یک هدف مشخص است؛ یکی از ساده‌ترین و صریح‌ترین تعاریف از مدیریت استراتژیک که سازمان بین‌المللی ایزو نیز به آن اشاره کرده است. براین اساس می‌توان مدیریت استراتژیک را فرایندی برای تعریف راهبرد سازمان و تصمیم‌گیری برای چگونگی یافتن منابع موردنیاز برای رسیدن به هدف دانست؛ به بیان دیگر راهکارها و تصمیم‌هایی که قرار است به ما و سازمان ما کمک کند تا در مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف حرکت کنیم.

ایران به دلایل متعدد فرهنگی، اجتماعی، تفکر اقتصادی مبتنی بر شریعت و حتی موقعیت جغرافیایی، از بسیاری از کشورها حتی همسایگانش متمایز است. کشور ما به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص اقتصادی در سال‌های اخیر، بیشتر از قبل نیاز به درک این مفهوم پیچیده و همچنین کاربرد ابزارهای استراتژی برای اداره و ارتقا بهینه سازمان‌ها دارد.

کتاب «مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی» اثر رابرت ام. گرنت که با ترجمه خوب آرش خلیلی‌نصر به بازار آمده است؛ از جمله بهترین منابعی است که می‌تواند پاسخگوی پرسش‌هایی باشد که دانستن درباره آن‌ها از ضروریات صاحبان مشاغل و مدیران دولتی و غیردولتی است.

کتاب‌های گوناگونی در این حوزه منتشر شده‌اند که هرکدام سعی کرده‌اند از این مفهوم به ظاهر ساده ولی درخور دقت و بررسی، رمزگشایی کرده و به ضرورت آن در مدیریت سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی در زندگی شخصی بپردازند. کتاب حاضر از انگشت‌شمار منابعی است که توانسته با زبانی به دور از پیچیدگی و قابل درک این موضوع را بررسی کند.

مهم‌ترین ویژگی «مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی» به‌ روز بودن آن است. کتاب آخرین مباحث مربوط به استراتژی و مدیریت استراتژیک را در برمی‌گیرد. مباحث کاربردی کتاب به شکلی طرح شده‌اند که برای مدل‌های مختلف قابل انطباق و استفاده باشد. برای توضیح دقیق مدل‌ها نیز از مثال‌های متعدد و متنوعی استفاده شده است. کتاب در بین دانشمندان و صاحب‌نظران این حوزه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و به اصطلاح پر استناد است. کتاب به‌گونه‌ای فصل‌بندی شده است که به طیف وسیع نیازهای متفاوت و مختلف مخاطب پاسخ می‌دهد. فصل‌ها کوتاه بوده و باعث خسته شدن مخاطب نمی‌شود. نثر جذاب و پاکیزه کتاب نیز خواندن آن را به تجربه‌ای دل‌چسب تبدیل می‌کند.

رابرت ام. گرانت متفکر و استاد برجسته مدیریت استراتژیک، دانش‌آموخته مدرسه اقتصاد لندن است. وی نقش پر رنگی در تکامل رویکرد منبع‌محور در حوزه استراتژی و دانش امروزی مدیریت استراتژیک داشته است. او طی سال‌ها فعالیت در این رشته با شرکت‌هایی چون نورتل، امریکن اکسپرس، خدمات مالی زوریخ و لاکهید مارتین همکاری کرده است.

کتاب در چهار بخش و شانزده فصل نوشته شده است. بخش نخست که تنها شامل یک فصل است به مفهوم، اهداف، تاریخچه، توصیف، تحلیل و تدوین استراتژی پرداخته است. پنج فصل بخش دوم عبارت‌اند از ابزارهای تحلیل استراتژی، تحلیل صنعت: اصول بنیادی، موضوعات دیگر در تحلیل صنعت و تحلیل رقابتی، تحلیل منابع و قابلیت‌ها و ساختار سازمان و سیستم‌های مدیریت. بخش سوم شامل چهارفصل با عناوین استراتژی کسب‌وکار و جستجوی مزیت رقابتی، منشا و ابعاد مزیت رقابتی، تکامل صنعت و تغییر استراتژیک، صنایع مبتنی بر فنّاوری و مدیریت نوآوری و مزیت رقابتی در صنایع است. بخش چهارم که شش فصل پایانی را در برمی‌گیرد، به استراتژی گروه پرداخته و موضوعات مختلفی مانند یکپارچگی عمودی و دامنه بنگاه، استراتژی جهانی و شرکت چندملیتی، استراتژی تنوع‌بخشی، پیاده‌سازی استراتژی گروه: مدیریت بنگاه‌های چند کسب‌وکاره، استراتژی رشد بیرونی: ادغام، تملک و اتحاد و در پایان روندهای کنونی در مدیریت استراتژیک را موردتوجه قرار می‌دهد.

رابرت ام. گرانت با توجه به توفیق این کتاب و استقبالی که از آن صورت گرفته تاکنون هشت بار متن آن بازنگری کرده تا مباحث با توجه به آخرین تغییر و تحولات این حوزه به‌روز باشند. افزون بر این ویراست هشتم این کتاب که مبنای ترجمه حاضر بوده از چند ویژگی خاص برخوردار است. رویکرد وسیع‌تر به خلق ارزش و در نظر گرفتن مجموعه گسترده‌تری از ذی‌نفعان به‌جای توجه صرف به صاحبان سهام، تاکید روزافزون بر نقش فنّاوری، توجه بیشتر بر روش ایجاد قابلیت‌های سازمانی در شرکت‌ها، نگاه یکپارچه‌تر به اجرای استراتژی و فصلی جدید درباره خرید، ادغام و اتحاد‌های استراتژیک از جمله این ویژگی‌ها هستند.

«مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی» به‌زعم اغلب صاحب‌نظران از کامل‌ترین منابع یادگیری مفاهیم و اصول اساسی استراتژی است تا آنجا که هم‌اکنون در پیشروترین دانشکده‌های مدیریت سراسر جهان تدریس می‌شود. خواندن این کتاب برای دانشجویانی که می‌خواهند به درکی عمیق‌تر و کاربردی‌تر از مفهوم مدیریت استراتژیک برسند ضروری محسوب می‌شود. در عین حال پژوهشگران، مدیران و مشاوران مدیریت و سازمان‌های مختلف نیز از آن بی‌نیاز نیستند. بی‌گمان همین ضرورت که برخاسته از ویژگی‌های کتاب است، مهم‌ترین عامل در موفقیت کتاب در سطح جهانی به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه مدیریت استراتژی بوده است.

به نقل از الف

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]